کارمند سابق اپل به سرقت اسرار تجاری این شرکت محکوم شد - تکفارس 
کارمند سابق اپل به سرقت اسرار تجاری این شرکت محکوم شد - تکفارس 
کارمند سابق اپل به سرقت اسرار تجاری این شرکت محکوم شد - تکفارس 

کارمند سابق اپل به سرقت اسرار تجاری این شرکت محکوم شد

افشین نوری
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - 18:11
اپل

یکی از کارمندان سابق اپل به نام شیائو لانگ ژانگ به خاطر سرقت اسرار تجاری خودروی خودران این شرکت (پروژه تایتان) به زندان محکوم شده است.

طبق رای دادگاه، ژانگ به ۱۲۰ روز زندان و ۳ سال آزادی تحت نظارت محکوم شده است. او در سال ۲۰۱۸ در فرودگاه سن‌خوزه که قصد سفر به چین را داشت دستگیر شد و ابتدا اتهام سرقت اسرار تجاری پروژه تایتان را رد کرد اما سرانجام در سال ۲۰۲۲ به سرقت اسرار مذکور اعتراف کرد.

حالا مشخص شده است که ژانگ یک سند ۲۵ صفحه‌ای شامل طراحی‌های مهندسی برد مدار خودروی خودران اپل را از طریق ایردراپ به لپ‌تاپ همسرش منتقل کرده و همچنین نسخه‌ای از راهنمای فنی اپل برای نمونه‌های اولیه پروژه تایتان را در همان لپ‌تاپ ذخیره کرده و چندین برد مدار را از آزمایشگاه‌ه اپل سرقت کرده بود.

ژانگ بعد از انجام این کارها تصمیم می‌گیرد که از اپل استعفا دهد و به شرکت چینی XPeng Motors که آن هم روی خودروی خودران کار می‌کرد بپیوندد. همین موضوع باعث شد تا اپل به او مشکوک شود و تحقیقاتی روی ژانگ انجام دهد و در نهایت ویدیوهای دوربین مدار بسته ثابت کردند که او اقدام به سرقت اسرار تجاری اپل کرده است.

پروژه تایتان از چند سال پیش در دست ساخت بوده و عرضه‌ی آن به دلایل مختلفی مانند تغییر تیم سازنده و اخراج برخی از اعضای این تیم بارها به تعویق افتاد و اپل حتی برای ساخت آن از شرکت‌‌های دیگری مانند هیوندای نیز کمک گرفت. اپل همچنین در سال ۲۰۱۶ از ساخت این خودرو منصرف شده بود و قصد داشت تا به جای آن، پلتفرمی تمام خودران را طراحی و تولید کند.

پیچیدگی‌های این خودرو باعث شده تا اپل چندین بار معرفی آن را به تعویق بیندازد و حالا این شرکت عرضه خودروی الکتریکی خود تا سال ۲۰۲۸ به عقب انداخته است که نسبت به هدف اولیه سال ۲۰۲۶ دو سال تاخیر دارد.

در حال حاضر استفاده از خودروهای تمام خودران در بسیاری از ایالات آمریکا غیرقانونی بوده و حتی تاکسی‌های رباتی شرکت وایمو نیز تنها در شرایط جوی مناسب اجازه‌ی حرکت در خیابان‌های کالیفرنیا را دارند. از این رو در صورتی که اپل مشکلات فنی خودروی تمام خودران خود را رفع کند، باز هم از نظر قانونی ممکن است امکان فروش چنین محصولی را به‌طور کسترده نداشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید