ناسا روی کره ماه راکتور هسته‌ای می‌سازد - تکفارس 
ناسا روی کره ماه راکتور هسته‌ای می‌سازد - تکفارس 
ناسا روی کره ماه راکتور هسته‌ای می‌سازد - تکفارس 

ناسا روی کره ماه راکتور هسته‌ای می‌سازد

افشین نوری
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 13:22
ناسا

ناسا خود را برای اجرای پروژه توسعه یک راکتور هسته‌ای و تولید برق روی ماه آماده می‌کند. این پروژه با نام «Fission Surface Power Project» به‌منظور تولید منابع انرژی ایمن و قابل اعتماد روی سطح ماه انجام می‌شود.

ناسا و وزارت انرژی آمریکا قراردادهایی را با سه شرکت لاکهید مارتین، وستینگ‌هاوس و آی‌ایکس برای اجرای فاز اولیه این طرح منعقد کرده‌اند. این سه شرکت موظف هستند طرح اولیه برای یک راکتور هسته‌ای کوچک و سیستم‌های فرعی آن را ارائه دهند تا زمینه را برای حضور پایدار انسان روی سطح ماه فراهم کنند.

ترودی کورتس، یکی از مهندسان ارشد ناسا گفته است: «شب قمری از نظر فنی یک چالش‌ بزرگ برای ما است. بنابراین، داشتن یک منبع انرژی پایدار مانند این راکتور هسته‌ای می‌تواند یک راهکار اساسی برای کاوش‌های علمی بلندمدت روی ماه باشد.»

این راکتور احتمالا اوایل دهه ۲۰۳۰ به سمت ماه پرتاب خواهد شد و هدف ناسا ساخت یک راکتور ۴۰ کیلوواتی که وزنی بیش از ۶۰۰۰ کیلوگرم نداشته باشد. ناسا انعطاف‌پذیری بیشتری به شرکت‌ها داده تا از روش‌های خلاقانه برای ساخت آن استفاده کنند.

ناسا

ناسا سال گذشته راکت SLS را در قالب ماموریت آرتمیس ۱ با موفقیت به طرف ماه پرتاب کرد تا یک لحظه تاریخی را رقم بزد. این پرتاب از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا انجام شد و ما شاهد قدرتمندترین پرتاب راکتی دنیا بودیم.

ناسا در ماموریت آرتمیس ۱ فضاپیمای اوریون را از طریق راکت SLS به مدار ماه فرستاد که هیچ سرنشینی در داخل فضاپیمای آن وجود نداشت. طول راکت SLS حدود ۱۰۰ متر بوده و قرار است در ماموریت‌های بعدی آرتمیس نیز استفاده شود. ناسا قصد دارد در ماموریت آرتمیس ۳ چندین فضانورد را به کره ماه بفرستد.

در ماموریت آرتمیس ۲ نیز قرار است فضانوردان به مدار ماه بروند و برگردند تا خود را برای ماموریت آرتمیس ۳ که ماموریت نهایی خواهد بود آماده کنند‌.

ناسا در نهایت تصمیم دارد پایگاه‌هایی را در سطح کره ماه تاسیس کند تا از آن‌ها برای سفر انسان‌ به مریخ استفاده کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید