۱۰ عکس نمادین ناسا که همه چیز را تغییر داد - تکفارس 
۱۰ عکس نمادین ناسا که همه چیز را تغییر داد - تکفارس 
۱۰ عکس نمادین ناسا که همه چیز را تغییر داد - تکفارس 

۱۰ عکس نمادین ناسا که همه چیز را تغییر داد

سپهر بندزر
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - 10:30
تصویر نمادین ناسا

در طی ۶۵ سال سابقه فعالیت ناسا در حوزه فضا و فضانوردی، تصاویر زیادی از یافته‌های این سازمان آمریکایی در جهان به اشتراک گذاشته شد که اگرچه تمامی آنها از ارزش بالایی برخوردار هستند، اما بعضی از تصاویر تاثیر قابل توجه‌تری را روی ذهن انسان گذاشته‌اند.

در اکثر مواقع و حتی با گذشت میلیون‌ها سال، همچنان بدون دیدن شواهد بصری از یک رویداد یا اتفاق، آنرا باور نمی‌کنیم، اما در صورت مشاهده آن به شکلی شگفت زده می‌شویم که به یکباره، تاثیرات آنرا روی ماهیت انسان در این جهان هستی حس می‌کنیم و حتی موجب تغییر زندگی ما نیز می‌شود.

در این آلبوم که به گستردگی کیهان است تصاویری دیده می‌شود که نوع نگرش و فهم ما از فضا و جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم را تغییر داده و در کنار روشن کردن فیتیله تخیل و تصور، واگن‌های قطار علم را به ایستگاه‌های بعدی می‌برد.

در ادامه این مطلب به معرفی ۱۰ تصویر به یادماندنی و نمادین ناسا می‌پردازیم که بعضی از آنها به حدی مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند که حالا به لحظه‌ای لذت یا به پس زمینه رایانه شما تبدیل شده‌اند و بعضی از آنها پس از گذشت بیش از چند دهه، همچنان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند.


یک ردپای کوچک

۱۰ عکس نمادین ناسا که همه چیز را تغییر داد - تکفارس 

این رد کفش «باز آلدرین» که از ماموریت آپولو ۱۱ به جا مانده، نمایانگر لحظه‌ی به یادماندنی از تاریخ است که در آن انسان برای اولین بار در بیستم جولای سال ۱۹۶۹ قدم به روی ماه گذاشت. این تصویر سندی برای اثبات ظرفیت و توانایی‌های انسان برای سفر به فضا و یافتن حیات است.

تصویر فراژرف هابل

ناسا

در دسامبر سال ۱۹۹۵، تلسکوپ فضایی هابل در بخش تُهی آسمان که در دُب اکبر قرار گرفته، تصویری را با عنوان «فراژرف» ثبت کرد. این پروژه که در بیش از ۱۰ روز انجام شد، حاصل یافته‌های شگفت انگیز این تلسکوپ است. ایده این پروژه، ثبت تصاویر از کهکشان راه شیری و سایر اجزای موجود در کیهان بود که با دقت بیشتر، جزئیات بیشتری نیز قابل مشاهده است. علاوه بر این، رسانه‌ها نیز از منظر خود به این موضوع اشاره کردند که تلسکوپ هابل درحال دیدن بیگ بنگ است.

تصویر فراژرف ثبت شده توسط تلسکوپ هابل شامل ۳۰۰۰ کهکشان در سطوح مختلفی از آفرینش می‌شود که بعضی از آنها به قدری کهن هستند که همانند نقطه‌ای روشن در آسمان دیده می‌شوند. بدون شک، این تصویر درک ما از تکامل جهان و شکل گیری کهکشان‌ها را تغییر می‌دهد و باور ما به عنوان تنها تمدن هوشمند را به ایده‌ای پوچ تبدیل می‌کند.

تصویر فراژرف تلسکوپ جیمز وب

ناسا

برای علاقمندان جوان حوزه فضا نیز، تصویر فراژرف تلسکوپ جیمز وب در حالی که قدرت شگفت انگیز رصدخانه تازه مستقر شده‌ی این تلسکوپ را به نمایش می گذارد حس مشابهی را به بیننده القا می‌کند.

طلوع زمین

ناسا

تصویر «طلوع زمین» برای اولین بار در بیست و چهارم دسامبر سال ۱۹۶۸ ثبت شد که در آن انسان توانست محل زندگی خودش را مشاهده کند و سپس این تصویر به یکی از نمادهای فضا و زمین تبدیل شد. این تصویر حین حضور فضانوردان در مدار چهارم ماه ثبت شد و معمولا ماه در سمت راست و یا پایین تصویر به نمایش گذاشته می‌شود.

ستون‌های آفرینش هابل و جیمز وب

۱۰ عکس نمادین ناسا که همه چیز را تغییر داد - تکفارس 

دو تصویر ثبت شده از طریق تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل که با نام «ستون‌های آفرینش» از آن‌ها یاد می‌شود، سندی کهن از قدمت کیهان هستند که در فهرست زیباترین تصاویر ثبت شده از فضا نیز قرار می‌گیرند. اولین عکس ثبت شده از ستون‌های آفرینش، به سال ۱۹۹۵ بر میگردد که اگرچه وضوح آن مطلوب است، اما تصویری که با تلسکوپ جیمز وب در سال ۲۰۲۲ ثبت شده، جزئیات بیشتری را از ستارگان موجود در بخش پس زمینه، هویدا می‌کند و اطلاعات بیشتری را درباره فرایند شکل گیری ستارگان در اختیار ما قرار میدهد.

این نوع تصویرسازی باعث پیشرفت تحقیقات علمی می‌شود و ما تشویق می‌کند تا پیچیدگی‌ها و شگفتی‌های جهان را فراموش نکنیم.

تیله آبی

ناسا

عکس «تیله آبی» که توسط فضانوردان آپولو ۱۷ در هفتم دسامبر ۱۹۷۲ ثبت شد، به دلیل به تصویر کشیدن زمین به عنوان یک کره منسجم، مورد توجه قرار گرفته است. این تصویر برای اولین بار کلیت سیاره را از فضا به نمایش گذاشت و زمین را به عنوان یک موجود واحد و زیستکره متحد به تصویری برجسته تبدیل کرد. این تصویر به طور طبیعی به نمادی برای جنبش رو به رشد محیط تبدیل شد و به این موضوع تاکید کرد که انسان باید همواره مراقب خانه‌اش باشد.

در کنار پیامدهای زیست محیطی، این عکس همچنین نقطه عطفی در اکتشافات فضایی به شمار می‌رود و توانایی ثبت چنین تصاویری را از فاصله قابل توجهی نسبت به زمین نشان میدهد. بازتولید گسترده تصویر «تیله آبی» که یکی از استفاده‌ترین تصاویر در تاریخ است نقش آن را در گفتگوهای فرهنگی و سیاسی تقویت کرده و اغلب اوقات به عدم وجود مرز در سیاره زمین و همبستگی جهانی اشاره می‌کند.

شناور فضایی

ناسا

در ۷ فوریه ۱۹۸۴، فضانورد ناسا، بروس مک کندلس، در طول ماموریت STS-41-B با انجام اولین گردش فضایی بدون اتصال به سفینه، تاریخ ساز شد. مک کندلس در فاصله ۳۲۰ فوتی (۹۸ متری) از شاتل فضایی چلنجر، واحد مانور سرنشین دار را آزمایش کرد؛ کوله پشتی جت نیتروژنی که امکان آزادی بی‌سابقه در فضا را فراهم می‌کرد. پیاده‌روی فضایی قبلاً در بین فضانوردان ناسا رایج بود اما تفاوتی با فیلم‌های علمی و تخیلی نداشت.

قلب پلوتو

ناسا

ماموریت New Horizon ناسا اولین تصاویر نزدیک از پلوتو را به ما ارائه داد که مناظر پیچیده و متنوعی از جمله منطقه معروف که به شکل قلب و با نام Tombaugh Regio را نشان می‌دهد.

این تصویر درک قبلی ما از محیط بیرونی منظومه شمسی را به چالش کشید و نشان داد که حتی اجرام کوچک و دوردست نیز می‌توانند میزبان فرایندهای پیچیده زمین‌شناسی باشند و فقط سیاره‌های سنگی مرده نیستند. علاوه بر این، وضوح و جزئیات این عکس‌ها علاقه عمومی را به کاوش در اعماق فضا افزایش داد و حس شگفتی را بیش از پیش در ما ایجاد کرد.

اولین خانه ما در فضا

ناسا

Skylab که در ۱۴ می ۱۹۷۳ به فضا پرتاب شد، اولین ایستگاه فضایی ایالات متحده بود. بر این اساس، عکس بالا که در ۸ فوریه ۱۹۷۴ گرفته شده است، نمادی از این نقطه عطف بزرگ در اکتشافات فضایی است. خدمه Skylab 4 متشکل از جرالد کار، ادوارد گیبسون و ویلیام پوگ این منظره را برای آخرین دفعه و هنگام خروج از ایستگاه بار ثبت کردند.

Skylab نقش مهمی را در ترویج اکتشافات فضایی، افزایش علاقه مردم به این حوزه و برجسته کردن پتانسیل ماموریت‌های طولانی مدت انسان در فضا ایفا کرد. همچنین، تلاش‌های فضانوردان Skylab بر قابلیت‌های علمی ایستگاه‌های فضایی، به‌ویژه در نجوم خورشیدی و مطالعات بر روی اثرات ریزگرانش بر انسان، تأکید کرد و در نهایت بر مسیر آینده تحقیقات فضایی تأثیر گذاشت.

اولین تصویر از سیاه چاله

ناسا

تلسکوپ (EHT) و تیم بین‌المللی از اخترشناسان، گروهی را برای ثبت اولین تصویر تاریخی از سایه سیاه‌چاله در سال ۲۰۱۹ رهبری کرد و ناسا در تحقیقات و فناوری این پروژه نقش برجسته‌ای را ایفا کرد. این دستاورد مشترک، سیاهچاله عظیمی را در مرکز کهکشان M87 به تصویر کشید و چیزی را به ما نشان داد که قبلاً هرگز ندیده بودیم، اما همیشه آرزویش را داشتیم.


نظر شما درباره این تصاویر به یادماندنی ناسا چیست؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید