پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G با قابلیت هوش مصنوعی معرفی شدند - تکفارس 
پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G با قابلیت هوش مصنوعی معرفی شدند - تکفارس 

پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G با قابلیت هوش مصنوعی معرفی شدند

افشین نوری
۱۹ دی ۱۴۰۲ - 09:08
پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G با قابلیت هوش مصنوعی معرفی شدند - تکفارس 

شرکت AMD نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 8000G را با قابلیت هوش مصنوعی معرفی کرد.

قویترین پردازنده این سری مدل Ryzen 7 8700G است که ۳۳۰ دلار قیمت دارد و مجهز به هشت هسته Zen 4 با ۱۶ رشته پردازشی و فرکانس ۵.۱ گیگاهرتز شده است. این پردازنده از گرافیک Radeon 780M با معماری RDNA 3 بهره می‌برد. واحد پردازش عصبی XDNA این پردازنده از برنامه‌های مختلفی مثل ادوبی پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G با قابلیت هوش مصنوعی معرفی شدند - تکفارس 

به گفته AMD گرافیک Radeon 780M چهار برابر سریع‌تر از گرافیک پردازنده رقیب یعنی Core i7-14700K است. این شرکت ادعا کرده Ryzen 7 8700G عملکرد بازی بهتری نسبت به Core i5-13400F با گرافیک GeForce GTX 1650 در بازی‌هایی مثل Alan Wake 2 و Starfield ارائه می‌دهد.

پردازنده بعدی، Ryzen 5 8600G است که ۲۳۰ دلاری قیمت دارد و مجهز به شش هسته ۴ Zen با ۱۲ رشته و فرکانس ۵ گیگاهرتز است. این پردازنده از گرافیک Radeon 760M بهره می‌برد.

و در آخر، پردازنده‌های ارزان‌تر Ryzen 5 8500G و Ryzen 3 8300G را داریم که برای کاربرانی مناسب هستند که بودجه کافی برای خرید کارت گرافیک مجزا ندارند.

پردازنده‌های جدید سری Ryzen 8000G قرار است از بهمن ماه عرضه شوند. گفتنی است AMD و انویدیا در حال طراحی تراشه‌های مبتنی بر فناوری آرم جهت استفاده در کامیپوترهای ویندوزی هستند. این اقدام ممکن است فروش پایین کامیپوترهای ویندوزی مبتنی بر آرم را افزایش دهد و همچنین سهم بازار کوالکام را کاهش دهد.

کوالکام چندین سال است که تنها تامین کننده تراشه‌های کامیپوترهای ویندوزی مبتنی بر آرم است، اما قرارداد این شرکت با مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید. تراشه‌های AMD و انویدیا احتمالا در سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهند شد.

ظاهرا مایکروسافت دو شرکت AMD و انویدیا را تشویق کرده تا قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در تراشه‌های خود اضافه کنند. بنابراین این تراشه‌ها می‌توانند برای افراد حرفه‌ای‌ که با برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سروکار دارند مناسب باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید