مایکروسافت از بازار واقعیت مجازی ویندوز خارج می‌شود - تکفارس 
مایکروسافت از بازار واقعیت مجازی ویندوز خارج می‌شود - تکفارس 
مایکروسافت از بازار واقعیت مجازی ویندوز خارج می‌شود - تکفارس 

مایکروسافت از بازار واقعیت مجازی ویندوز خارج می‌شود

افشین نوری
۱ دی ۱۴۰۲ - 11:47
مایکروسافت واقعیت ترکیبی ویندوز

به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز را برای همیشه کنار بگذارد. طبق لیست رسمی ویژگی‌های منسوخ شده ویندوز، این پلتفرم خاموش می‌شود.

مایکروسافت پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز خود را برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و هدفش رقابت با رقبایی مثل HTC و Oculus (که اکنون متعلق به متا است) بود.

این پلتفرم توسط چندین هدست واقعیت مجازی مانند HP Reverb G2 و هدست‌های شرکت‌هایی مانند ایسر، ایسوس و سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت و اجازه دسترسی به بازی‌ها، تجربیات و برنامه‌های کاربردی زیادی را می‌داد. با این‌حال، به نظر می‌رسد که میزان استفاده از این پلتفرم کاهش یافته است.

مایکروسافت همچنین اخیرا تعداد زیادی از کارکنان بخش واقعیت مجازی خود را اخراج کرده است که منجر به توقف پروژه AltspaceVR شد.

گفتنی است شرکت متا به عنوان رقیب مایکروسافت اعلام کرده که یک سرویس اشتراک واقعیت مجازی راه‌اندازی کرده است. این شرکت گفته است که هر ماه دو بازی جدید برای این سرویس ارائه می‌کند.

متا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ با ضرر ۴ میلیارد دلاری در بخش واقعیت مجازی روبرو شده است و رقبای قدرتمندی مثل اپل نیز با معرفی هدست واقعیت ترکیبی خود در این حوزه ظاهر شده‌اند که کار برای متا سخت خواهد کرد.

متا حالا اعلام کرده است که سرویس متا کوئست پلاس که دارای هزینه اشترک ۷.۹۹ دلار در ماه یا ۵۹.۹۹ دلار در سال است و با هدست‌های کوئست ۲ و کوئست پرو سازگار بود،‌ برای هدست‌ها کوئست ۳ نیز ارائه خواهد شد.

زاکربرگ در سال ۲۰۲۱ از برنامه جدید متا برای ساخت یک دنیای متاورس پرده برداشت که امکان ارتباط کاربران با یکدیگر در یک دنیای مجازی آنلاین را فراهم خواهد کرد. اما این پروژه با چالش‌های جدی مواجه شده است و هنوز نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

در ماه فوریه سال گذشته، متا چندین پروژه هوش مصنوعی بلندپروازانه معرفی کرد که زاکربرگ از آن‌ها به عنوان کلید ورود به دنیال متاورس یاد کرده است. با این حال، واحد واقعیت مجازی این شرکت با ضرر و زیان هنگفتی در ماه‌های اخیر مواجه شده است و باید ببینیم با معرفی هدست ویژن پرو توسط اپل به قیمت ۳۵۰۰ دلار رقابت در این حوزه چگونه پیش خواهد رفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید