گوگل سرانجام پذیرفت که درباره هوش مصنوعی Gemini دروغ گفته است - تکفارس 
گوگل سرانجام پذیرفت که درباره هوش مصنوعی Gemini دروغ گفته است - تکفارس 
گوگل سرانجام پذیرفت که درباره هوش مصنوعی Gemini دروغ گفته است - تکفارس 

گوگل سرانجام پذیرفت که درباره هوش مصنوعی Gemini دروغ گفته است

افشین نوری
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - 17:15
Gemini

گوگل چند روز پیش مدل جدید هوش مصنوعی Gemini را به عنوان رقیب GPT-4 معرفی کرد. با این‌حال، ویدئوی تبلیغاتی که گوگل درباره آن منتشر کرد، با شک و تردیدهای زیادی مواجه شد.

گوگل ادعا کرده بود که هوش مصنوعی Gemini از نظر عملکرد از GPT-4 بهتر است و امتیاز ۹۰.۰۴ درصد را در بنچمارک MMLU در مقایسه با امتیاز GPT-4 درصدی ۸۷.۲۹ کسب کرده است.

گوگل همچنین یک ویدیوی تبلیغاتی به اشتراک گذاشت که توانایی‌های چشمگیر Gemini را به نمایش می‌گذاشت که واقعا فراتر از حد تصور بود.

اما بررسی‌های بلومبرگ نشان داد که این ویدیو ویرایش شده است و واقعی نیست. در پاسخ به این موضوع، یکی از مدیران گوگل، ضمن دفاع از این ویدیو ادعا کرد که هدف آن الهام بخشیدن به توسعه دهندگان بوده است.

حالا گوگل پذیرفته است که در آن ویدیو درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی Gemini اغراق کرده است.هوش مصنوعی Gemini در سه سایز مختلف Pro ،Ultra و Nano ارائه شده است.

گوگل چند ماه پیش اعلام کرد که دو تیم تحقیقاتی Brain Team و DeepMind خود را برای ایجاد یک واحد جدید به نام Google DeepMind تجمیع کرده است. وظیفه این واحد توسعه مدل هوش مصنوعی نسل بعدی گوگل یعنی Gemini بود و حالا این شرکت آن را سه نسخه مختلف معرفی کرده که دو نسخه آن از امروز قابل دسترس هستند.

هوش مصنوعی Gemini در سه سایز مختلف ارائه شده تا نیازهای مختلف را پوشش دهد. قوی‌ترین نسخه Gemini Ultra نام دارد که برای انجام کارهای پیچیده طراحی شده است. مدل بعدی Gemini Pro نام دارد که برای استفاده در طیف وسیعی از دستگاه‌ها طراحی شده است. نسخه Gemini Nano نیز کارآمدترین مدل برای انجام کارهای روی دستگاه است.

گوگل ادعا کرده که Gemini Ultra موفق شده ۳۰ بنچمارک از ۳۲ بنچمارک آکادمیک را با موفقیت طی کند و حتی توانسته GPT-4 را در همه دسته‌بندی‌های مبتنی بر درخواست‌های متنی شکست دهد.

به‌گفته گوگل، هوش مصنوعی Gemini 1.0 از امروز برای محصولات مختلفی عرضه می‌شود. یکی از آن‌ها چت‌بات بارد است که از نسخه Gemini Pro بهره خواهد برد. همچنین گوشی پیکسل ۸ پرو از نسخه Gemini Nano استفاده خواهد کرد.

البته نسخه Gemini Ultra قرار نیست به این ‌زودی عرضه شود، برای اینکه فعلا تحت بررسی‌های اعتماد و ایمنی قرار دارد. گوگل گفته که این نسخه را اوایل سال آینده به صورت آزمایشی برای برخی مشتریان و توسعه‌دهندگان ارائه خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید