پوتین می گوید روسیه باید تحقیقات هوش مصنوعی خود را شتاب ببخشد -
پوتین می گوید روسیه باید تحقیقات هوش مصنوعی خود را شتاب ببخشد -
پوتین می گوید روسیه باید تحقیقات هوش مصنوعی خود را شتاب ببخشد -

پوتین می گوید روسیه باید تحقیقات هوش مصنوعی خود را شتاب ببخشد

افشین نوری
۷ آذر ۱۴۰۲ - 14:12
پوتین

هوش مصنوعی این‌روزها سروصدای زیادی به پا کرده است و حالا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره این فناوری ابراز نگرانی کرده است.

او هشدار داده است که کشورهای غربی یک انحصار «خطرناک» در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند و به همین‌خاطر روسیه باید تحقیقات خود را در این زمینه افزایش دهد. با این‌حال، به نظر می‌رسد که دستیابی به این هدف برای کشوری که به شدت تحریم شده است چندان آسان نخواهد بود.

پوتین در یک کنفرانس هوش مصنوعی در مسکو خواستار توسعه چت‌بات‌هایی شبیه به ChatGPT شد که بتوانند با مدل‌های هوش مصنوعی غربی رقابت کنند. پوتین گفت:

شما به خوبی می‌دانید که برخی از موتورهای جستجوی غربی و همچنین برخی از مدل‌های هوش مصنوعی آن‌ها، به صورت خیلی گزینشی و جانبدارنه عمل می‌کنند. از طرفی، خیلی از این فناوری‌ها با فرهنگ روسیه مطابقت ندارند یا اصلا آن را به‌طور کلی نادیده می‌گیرند.

به نظر پوتین، بسیاری از فناوری‌های مدرن بر اساس داده‌های غربی برای بازارهای غربی آموزش دیده‌اند. روسیه سال ها تلاش کرده است تا فناوری‌های مختص خود را توسعه دهد و از وابستگی به کشورهای غربی بکاهد. با این حال، جنگ اوکراین باعث خروج بسیاری از شرکت‌های غربی از روسیه شده است.

پوتین در ماه سپتامبر به دولت خود دستور داد تا بودجه توسعه ابررایانه‌ها و تحقیقات هوش مصنوعی را افزایش دهد. پوتین در کنفرانس هوش مصنوعی گفت: «در آینده نزدیک یک فرمان ریاست جمهوری امضا خواهد کرد تا نسخه جدیدی از استراتژی ملی توسعه هوش مصنوعی این کشور را اعلام کند.»

پوتین همچنین گفت که روسیه باید برخی قوانین خود را تغییر دهد و همکاری‌های بین‌المللی‌اش را تقویت کند و سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه هوش مصنوعی جذب کند.

طبق یک گزارش جدید، در حال حاضر آمریکا دارای ۱۶ سیستم یادگیری ماشینی بزرگ است. در حالیکه بریتانیا ۸ سیستم و روسیه فقط یک سیستم یادگیری ماشینی دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید