ناسا تصویر ستاره‌ای به شکل دست مرده را منتشر کرد؛ تصویری که هرگز مانند آن را ندیده‌اید! - تکفارس 
ناسا تصویر ستاره‌ای به شکل دست مرده را منتشر کرد؛ تصویری که هرگز مانند آن را ندیده‌اید! - تکفارس 
ناسا تصویر ستاره‌ای به شکل دست مرده را منتشر کرد؛ تصویری که هرگز مانند آن را ندیده‌اید! - تکفارس 

ناسا تصویر ستاره‌ای به شکل دست مرده را منتشر کرد؛ تصویری که هرگز مانند آن را ندیده‌اید!

افشین نوری
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 09:49
ناسا

ناسا به مناسبت جشن هالووین، تصویر جدیدی از یک سحابی ستاره‌ای که توسط رصدخانه IXPE گرفته شده به اشتراک گذاشته است. این تصویر بسیار شبیه به دست انسان است و یک سحابی را در فاصله ۱۶۰۰۰ سال نوری از ما نشان می‌دهد.

این سحابی با نام PSR B1509-58 بقایای یک ستاره ابرغول مرده را نشان می‌دهد. ستاره‌های ابرغول یکی از بزرگترین ستاره‌ها در کیهان هستند. بیشتر این ستاره‌ها را ستارگان دنباله اصلی می نامند که معروفترین آن‌ها خورشید خودمان است. ستاره‌های دنباله اصلی به دلیل همجوشی هسته‌ای به وجود آمده‌اند که در آن، اتم‌ها برای ایجاد واکنش زنجیره‌ای و تولید انرژی و نور ذوب می‌شوند.

ناسا

این ستاره‌ها برای حفظ واکنش همجوشی خود، به هیدروژن نیاز دارند. زمانیکه که این هیدروژن تمام شود، ستاره‌های دنباله اصلی با جرم بسیار بیشتر از خورشید منفجر می‌شوند و به ستاره‌های نوترونی تبدیل می شوند.

این انفجارها، برخی از زیباترین تصاویر را ایجاد می‌کنند و تصویری که ناسا امروز منتشر کرده یکی از آن‌هاست. این سحابی، تپ اختر MS 15-52 را نشان می‌دهد که بخشی از سحابی PSR B1509-58 است و برای اولین بار توسط رصدخانه چاندرا در سال ۲۰۰۱ کشف شده بود.

ناسا همچنین قرار است ماموریت سفر به یک سیارک را انجام دهد که این فضاپیما پس از هفت سال به زمین بازخواهد گشت تا نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح این سیارک را به زمین بیاورد.

Sandra Freund، مدیر برنامه OSIRIS-REx در لاکهید مارتین که فضاپیمای مذکور را ساخته است گفته که: «مسیر و عملکرد فضاپیما کاملا مشخص شده است و ما فقط چند قدم تا نمونه ‌برداری از سیارک موردنظر باقی مانده است.»

Dante Lauretta، محقق اصلی این پروژه نیز گفته است که ماموریت این هفته را در دو دهه گذشته تصور کرده است. ناسا OSIRIS-REx را برای توسعه در سال ۲۰۱۱ انتخاب کرد.

سیارک Bennu یک سیارک نزدیک به زمین شناخته می‌شود و گردش آن به دور خورشید مرتبا آن را به سیاره ما نزدیک‌تر می کند. این ویژگی باعث شده تا Bennu تبدیل به یک هدف جذاب شود.

این سیارک ویژگی دیگری نیز دارد که نظر دانشمندان را به خودش جلب کرده است. این سیارک غنی از کربن است و یافته‌های تلسکوپی نشان می‌دهند که احتمالا از مولکول‌های آلی تشکیل شده است. به نظر می‌رسد سیارک‌هایی مثل Bennu عناصر سازنده حیات را به زمین رسانده باشند. Lauretta امیدوار است که این همان چیزی باشد که در داخل کپسول نمونه برداری OSIRIS-REx به زمین باز می‌گردد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید