۱۵ سالگی پلی استور گوگل: اپلیکیشنی که قواعد بازی را تغییر داد - تکفارس 
۱۵ سالگی پلی استور گوگل: اپلیکیشنی که قواعد بازی را تغییر داد - تکفارس 
۱۵ سالگی پلی استور گوگل: اپلیکیشنی که قواعد بازی را تغییر داد - تکفارس 

۱۵ سالگی پلی استور گوگل: اپلیکیشنی که قواعد بازی را تغییر داد

محمد صداقت
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - 13:03
۱۵ سالگی پلی استور گوگل: اپلیکیشنی که قواعد بازی را تغییر داد - تکفارس 

پلی استور گوگل ۱۵ ساله شده است. فرهنگ اپلیکیشن‌ها از سال ۲۰۰۸ به‌طور کامل تغییر کرده است. ۱۵ سال از زمانی که گوگل اندروید مارکت (اکنون با نام فروشگاه گوگل پلی شناخته می‌شود)  را در موبایل G1 یا HTC Dream معرفی کرد، می‌گذرد. ۱۵ سال از زمانی می‌گذرد که چشم‌انداز اپلیکیشن‌های موبایل برای همیشه تغییر کرد و از چند میلیارد دلار به بیش از ۶ تریلیون دلار رسید.

تعداد کمی از اپلیکیشن‌ها یا خدمات مانند اندروید تاثیر بزرگی بر زندگی‌های ما داشته‌اند. اپ استور که در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد، می‌تواند ادعا کند که تاثیر مشابهی داشته است. به من اجازه دهید تا به یاد شما بیاورم که دنیا قبل از وجود اپ استور در تلفن‌های ما چه شکلی بود؛ در آن زمان گوگل و اپل توانستند دنیای دیجیتال را نسبت به وجود اپلیکیشن مخصوص، متقاعد کنند.

روزهای وحشتناک قبل از سال ۲۰۰۸

یافتن و دانلود اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند قبل از سال ۲۰۰۸ کار آسانی نبود. من روزهای زیادی در فروشگاه‌های آنلاین GetJar  و Handango جست‌وجو می‌کردم و به دنبال برنامه‌های مورد علاقه‌ی خودم می‌گشتم تا بتوانم آن‌ها را دانلود کنم. گاهی اوقات هم به صورت تصادفی وارد سایت‌های آنلاین می‌شدم تا بتوانم چیز جالبی پیدا کنم. افراد دیگر نیز مجبور بودند تا از فروشگاه‌های اپلیکیشن مخصوص اپراتور خود استفاده کنند. فرض کنید که Verizon، Orange، AT&T و Vodafone اپ های که می‌توانید نصب کنید، را برای شما مشخص کنند.

فرض کنید که Verizon، Orange، AT&T و Vodafone اپ های که می‌توانید نصب کنید، را برای شما مشخص کنند.

در آن زمان کشف و نظارت برنامه وجود نداشت. انتخاب برنامه بسیار محدود بود و بیشتر اپلیکیشن‌ها در زمینه‌ی باز کردن یا ویرایش آفیس و فایل‌های پی‌دی‌اف، فعالیت می‌کردند. امنیت یک مفهوم جالب و خارجی بود: شما روی گزینه‌ی  دانلود کلیک می‌کردید و امید داشتید که بهترین‌ها برای شما اتفاق بیفتد. پرداخت هزینه‌ی اپ ها نیز آسان نبود. زمانی را به یاد می‌آورم که برای خرید چند دیکشنری پزشکی برای گوشی موبایل نوکیا ۳۲۵۰ خود، چه مقدار سختی کشیدم. شرکت کارت اعتباری خارجی من را قبول نمی‌کرد.

بیایید به‌روزرسانی‌ها را به یاد نیاوریم. چیزی که می‌خریدی تا همیشه همان شکلی بود. زمانی را به یاد بیاورید که هر سال باید یک دی‌وی‌دی جدید Encarta  می‌خریدید و هر برای خرید نسخه‌ی جدید آن باید قیمت آن را به صورت کامل پرداخت می‌کردید. این اتفاق هنگامی رخ می‌داد که نسخه‌ی جدیدی وجود داشته باشد.

بازار اندروید و پلی استور گوگل چگونه بازی را عوض کردند؟

بازار اندروید و اپل را در نظر بگیرید که در اینجا می‌خواهم بیش‌تر درباره‌ی بازار اندروید حرف بزنم. بنابراین روی اندروید تمرکز می‌کنم. هنگامی که در اکتبر سال ۲۰۰۸ بازار اندروید راه‌اندازی شد، کل داستان تغییر کرد.

پلی استور گوگل

در آن زمان اپلیکیشن ها به کالایی‌هایی در دسترس تبدیل شدند. یک پلتفرم متمرکز وجود داشت که شما می‌توانستید از آن برای دانلود برنامه‌های مخصوص تلفن همراه خود استفاده کنید. فقط باید به مرورگر بروید و آن را دانلود کنید. مهم نبود کجا زندگی می‌کنید، زیرا این بازار به‌سرعت گسترش یافت و به صدها کشور رسید.

در ابتدا تنوع اپلیکیشن‌ها کم بود اما به‌سرعت رشد کرد. این بازار ابزارهای متنوع‌تری از برنامه‌های آفیس و آب‌وهوا در اختیار داشت و پذیرش توسعه‌دهندگان به سمت بالا حرکت می‌کرد. در آن روزها من عاشق رتبه‌بندی و خواندن نظرات کاربران بودم؛ زیرا زمان کافی داشتم تا بتوانم از روی نظرات آن‌ها، ارزش آن برنامه را متوجه شوم. درنهایت به‌روزرسانی‌های برنامه به یک امر عادی تبدیل شد. بنابراین من در آن برنامه‌ها گیر نکردم و می‌توانستم همیشه از نسخه‌های جدیدتر آن استفاده کنم.

این روزها دسترسی آسان به اپلیکیشن‌ها، به‌روزرسانی‌ها، امنیت، رتبه‌بندی و نظرات کاربران بدیهی است. اما آن‌ها در سال ۲۰۰۸ نوعی هنجار بودند.

این روزها موارد گفته‌شده طبیعی هستند اما اواخر دهه ۰۰ نوعی نوآوری شگفت‌انگیز بودند. تنها چند سال طول کشید تا اندروید بتواند من را متقاعد کند تا نوکیا را کنار بگذارم و زندگی دیجیتال خود را با اندروید پیش ببرم. ایمان به آینده‌ی روشن این پلتفرم و اپلیکیشن ها دلایل دیگر این کار بودند. من می‌خواستم به همه‌ی محصولات دسترسی داشته باشم و این محصولات از طریق اندروید به دست من می‌رسید.

بازار اندروید در طی این سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. این بازار برنامه‌های پولی و خریدهای درون برنامه‌ای، امنیت بهتر و اسکن برنامه‌ها، برنامه‌های خانوادگی و اشتراک بازی، مجوزهای برنامه، برنامه‌های اینترنتی و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را اضافه کرد. اما هدف همیشه یکسان است: برنامه‌های بیشتری در دستان ما است.

من با خیال راحت اپ استور را روی تلفن همراهم باز می‌کنم و این مساله نشان‌دهنده‌ی عملکرد خوب این برنامه است.

این روزها وقتی پلی استور را روی گوشی خود باز می‌کنم و به دنبال یک اپلیکیشن جدید برای نصب می‌گردم، زیاد فکر نمی‌کنم. اوه یک برنامه جدید ChatGBT برای اندروید وجود دارد؟ من این برنامه را می‌خواهم. اوه آیا من باید این برنامه را از Qura دانلود کنم؟ البته. پلی استور در پس‌زمینه محوشده است؛ اما این مساله نشان‌دهنده‌ی عملکرد آن و اشباع بازار اپلیکیشن است.

۱۵ سال لذت بازی و اپلیکیشن در گوگل پلی استور

بازار اندروید در اکتبر ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد. اما بازار تا پایان سال ۲۰۰۹ تنها ۲۰ هزار برنامه داشت. البته تعداد برنامه‌ها از آن زمان تاکنون رشد تصاعدی داشته است. تعداد این برنامه‌ها تا سال ۲۰۱۵ به ۱۰۰ هزار رسید و اکنون ۳.۵ میلیون می‌باشد.

در میان این موفقیت‌ها می‌توان به WeatherBug و The Weather Channel اشاره کرد. برنامه‌های مدیریت فایل ES و ASTRO تولید شدند زیرا اندروید فایل منیجر نداشت. هدف دیگر برنامه‌های چراغ قوه است زیرا تا آن زمان دسترسی به آن‌ها راحت نبود. اسکنر بارکد نیز در آن زمان وجود نداشت. یکی دیگر از برنامه‌های مورد نیاز آن زمان Advanced Task Killer بود تا بتواند مدیریت ضعیف منابع در اندروید را پوشش دهد. Titanium Backup برنامه‌ی دیگری بود که برای اندروید قابلیت پشتیبان گیری و بازیابی را فراهم می‌کرد.

بازار اندروید
گوگل پلی

موفقیت اولیه‌ی اپلیکیشن‌ها باعث شد شاهد واکنش‌های مثبتی از برنامه‌ها، کاربران، توسعه‌دهنده‌ها و گوشی‌های اندرویدی باشیم.

با گذشت زمان، برنامه‌هایی ظاهر شدند که مشکلات را برطرف می‌کردند و توانایی‌های بیشتری را برای گوشی‌های هوشمند ما به ارمغان می‌آوردند. Tasker و Locale برای انجام اتوماتیک فعالیت‌ها، Shazam برای تشخیص اطلاعات آهنگ، Pandora و Spotify برای استریم آهنگ، Aldiko  و  ebook  برای کتاب خواندن، Angry Birds، فیس‌بوک، توییتر، Kindle، Evernote، اسکایپ، Foursquare و غیره قبل از سال ۲۰۱۰ برای اندروید راه‌اندازی شدند.

اندروید وارد چرخه‌ی تولیدی مثبت شد. برنامه‌های بیشتر نشان‌دهنده‌ی کاربران بیشتر بود. بنابراین برندهای بیشتری شروع به تولید گوشی‌های اندرویدی کردند تا کاربران بیشتری به دست آورند. روند پیشرفت Angry Birds و Vine نسبت به Genshin Impact و TikTok آسان‌تر بود.

امروز ممکن است نسبت به دهه‌های ۰۰ و ۱۰ اشتیاق کمتری برای این برنامه‌ها داشته باشیم. آن‌ها فقط بخشی از زندگی ما هستند. اگر شبیه من باشید، زمانی که متوجه می‌شوید برنامه‌ی موردنظر شما نسخه‌ی اندروید ندارد، آزرده خواهید شد.

این روزها اپلیکیشن‌ها همه‌جا وجود دارند؛ بنابراین هنگامی که اپلیکیشنی وجود نداشته باشد، متوجه اهمیت آن‌ها می‌شویم.

هنگامی که اپلیکیشنی وجود نداشته باشد، متوجه اهمیت آن‌ می‌شویم.  این تغییر شدید را مدیون بازار اندروید و اپ استور اپل هستیم. امیدواریم که این برنامه‌ها برای مدتی طولانی کار کنند البته امید داریم که شما هم بدانید چه زمانی از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید زندگی شادی داشته باشید.

منبع: Androidauthority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید