مدیرعامل گوگل در یک دادگاه فدرال درباره اپل شهادت داد - تکفارس 
مدیرعامل گوگل در یک دادگاه فدرال درباره اپل شهادت داد - تکفارس 
مدیرعامل گوگل در یک دادگاه فدرال درباره اپل شهادت داد - تکفارس 

مدیرعامل گوگل در یک دادگاه فدرال درباره اپل شهادت داد

افشین نوری
۹ آبان ۱۴۰۲ - 10:09
گوگل

همانطور که می‌دانید، اپل به شرکت‌های شخص‌ثالث اجازه نمی دهد اپلیکیشن‌های خود را از قبل در iOS بارگذاری کنند. اپلیکیشن‌های یوتیوب و گوگل مپس که قبل‌ترها روی آیفون بارگذاری شده‌ بودند در iOS 6 حذف شدند و گوگل مپس با اپل مپس جایگزین شد.

حالا ساندار پیچای مدیرعامل گوگل، روز دوشنبه در دادگاه واشنگتن دی‌سی در پرپنده آنتی تراست دولت آمریکا علیه گوگل شهادت داد. شهادت پیچای درباره معامله‌ای بود که گوگل با اپل بر سر موتور جستجوی پیش‌فرض در سافاری بسته است. قاضی دادکاه باید مشخص کند که آیا این معامله قانون ضدانحصارگرایی را در بازار موتورهای جستجو نقض کرده یا خیر.

پیچای در شهادت خود فاش کرد که او و تیم کوک مدیر عامل اپل، سالی یک بار ملاقات می‌کنند تا در مورد چگونگی اجرای این قرارداد صحبت کنند. پیچای گفت که اپل در سال ۲۰۱۸ نگران کاهش درآمد حاصل از قراردادی بود که با گوگل داشت چراکه موتور جستجوی گوگل در iOS با کاهش ترافیک مواجه بود.

پیچای در دادگاه گفت «یکی از مواردی که در اندروید به خوبی کار می‌کرد موتور جستجوی گوگل بود، بنابراین من پیشنهاد کردم که این موتور جستجو می‌تواند به‌طور پیش‌فرض برای iOS نیز استفاده شود و ما خود را متعهد به حمایت از محصول‌ برای سالهای متمادی می‌دانستیم.» اما مساله اینجاست که استفاده از موتور جستجوی گوگل به طور پیش فرض در iOS می تواند قوانین آنتی تراست را نقض کند.

گوگل و سایر غول های فناوری در سال‌های اخیر با تحقیقات ضد انحصارگرایی زیادی روبرد بوده‌اند. Android Police گزارش داده است که کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن در حال تحقیقات از گوگل در یک پرونده آنتی تراست است.

تمرکز این تحقیقات روی این موضوع است که آیا گوگل با پرداخت پول به سازندگان گوشی اندرویدی قوانین آنتی تراست را نقض کرده است تا از این طریق بتواند از نصب موتورهای جستجوی رقبا جلوگیری کند.

کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن در حال بررسی اقدامات گوگل در زمینه نصب موتور جستجوی گوگل و کروم روی دستگاه‌های اندرویدی است.

این اولین بار نیست که گوگل در زمینه نقض قوانیم ضدانحصارگرایی مورد پیگرد قرار می‌گیرد. برای مثال در سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی را درباره اتهام مشابهی انجام داده بود و تحقیقات همچنان ادامه دارد. در این شکایت ادعا شده که گوگل با سایر شرکت‌ها قراردادهایی امضا کرده است تا موتور جستجوی خود را بالاتر از گزینه‌های رقیب قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید