کانادا وی چت و کسپرسکی را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد - تکفارس 
کانادا وی چت و کسپرسکی را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد - تکفارس 

کانادا وی چت و کسپرسکی را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد

افشین نوری
۹ آبان ۱۴۰۲ - 09:53
وی چت

کانادا اعلام کرده که استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان چینی وی چت و آنتی ویروس روسی کسپرسکی در دستگاه‌های دولتی ممنوع است. به گفته مقامات کانادایی، این ممنوعیت به خاطر نگرانی در مورد حریم خصوصی کاربران انجام می‌گیرد.

تصمیم کانادا برای ممنوع کردن این برنامه‌ها پس از ارزیابی مدیر ارشد اطلاعات کانادا صورت می‌گیرد. این برنامه‌ها به عنوان خطرات جدی توصیف شده‌اند و جالب اینکه کانادا قبلا در اقدام مشابهی تیم تاک را نیز ممنوع کرده بود. این تصمیم ناگهانی کانادا باعث تعجب کسپرسکی شده چراکه بدون اعلام هشدار قبلی یا دادن فرصت برای رسیدگی به نگرانی‌های دولت کانادا لتجام شده است.

کسپرسکی معتقد است که کانادا هیچ مدرکی برای توجیه اقدام خود ارائه نکرده است. وی چت اهنوز واکنشی نشان نداده است. اما ممکن است کانادا از شرکای بین المللی خود پیروی کرده نه اینکه صرفا روی مسائل امنیتی تمرکز کرده باشد.

کانادا گفته است که این ممنوعیت به منظور امن نگه داشتن شبکه‌های دولتی خود انجام می‌دهد. اما به نظر می رسد این اقدام ترکیبی از نگرانی‌های امنیتی و سیاست بین المللی است. اخیرا نیز طرح حذف تیک تاک از دستگاه‌های دولتی، که توسط سناتور جاش هالی (Josh Hawley) پیشنهاد داده شده بود، با موافقت کامل سنای آمریکا روبه‌رو شد. این موضوع بار دیگر نگرانی‌های موجود در خصوص دسترسی دولت چین به اطلاعات کاربران تیک تاک را نشان می‌دهد.

هالی مدتی پیش از تیک تاک به عنوان اسب تروجان حزب کمونیست چین یاد و اعلام کرده بود که تا قطع دسترسی دولت چین به اطلاعات کاربران این اپلیکیشن، مقامات آمریکایی نباید آن را روی گوشی‌ها و دستگاه‌های دیگر خود نصب کنند. با این وجود، بروک اوبروتر (Brooke Oberwetter)، سخنگوی تیک تاک، معتقد است که طرح پیشنهادی هالی هیچ منفعتی برای امنیت ملی آمریکا نداشته و در واقع این کشور باید برای رفع نگرانی‌های خود با تیک تاک مذاکره و به راه حل مناسبی دست پیدا کند.

چند روز پیش سناتور مارکو روبیو (Marco Rubio) و مایک گلگر (Mike Gallagher) لایحه‌ی دیگری را برای حذف کامل و ممنوعیت تیک تاک در آمریکا پیشنهاد دادند. این لایحه برخلاف طرح پیشنهادی جاش هالی تمامی شرکت‌های فضای مجازی چینی، روسی و چند کشور دیگر را هدف قرار داده است. سناتور روبیو بر این باور است که در حال حاضر سنا هیچ اقدام مناسبی را برای حفاظت از امنیت اطلاعات کاربران آمریکایی انجام نداده‌ است.

در حال حاضر ایالت‌های مریلند و داکوتای جنوبی نصب اپلیکیشن تیک تاک روی دستگاه‌های مقامات دولتی را ممنوع کرده‌اند اما طرح پیشنهادی جاش هالی پیش از تبدیل شدن به قانون رسمی ابتدا باید توسط مجلس نمایندگان آمریکا تایید شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید