محققان گوگل روش جدیدی برای اندازه گیری ضربان قلب در هدفون ها ابداع کردند - تکفارس 
محققان گوگل روش جدیدی برای اندازه گیری ضربان قلب در هدفون ها ابداع کردند - تکفارس 
محققان گوگل روش جدیدی برای اندازه گیری ضربان قلب در هدفون ها ابداع کردند - تکفارس 

محققان گوگل روش جدیدی برای اندازه گیری ضربان قلب در هدفون ها ابداع کردند

افشین نوری
۷ آبان ۱۴۰۲ - 09:05
گوگل

اندازه گیری ضربان قلب یک قابلیت رایج در ساعت‌های هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم است که از فناوری فتوپلتیسموگرافی (PPG) استفاده می‌کند.

این فناوری از پالس‌های نور برای اندازه‌گیری فعالیت خون استفاده می‌کند و با وجود اینکه عماکرد خوبی دارد، اما محدودیت‌هایی نیز دارد. محققان گوگل حالا روش جدیدی ابداع کرده اند که آدیوپلتیسموگرافی (APG) نام دارد و از اولتراسوند برای اندازه‌گیری ضربان قلب استفاده می‌کند. آن‌ها از این فناوری در هدفون‌های نویز کنسلینگ فعال (ANC) استفاده کردند.

این فناوری از طریق ارسال سیگنال اولتراسوند ضعیف از داخل کانال گوش و بهره‌گیری از میکروفون کوچک برای تشخیص نوسان‌های سطح پوست در حین پمپاژ خون کار می‌کند. این روش از آنجاییکه دقت ضربان قلب در ساعت‌های هوشمند و سایر گجت‌های پوشیدنی با رنگ پوست یا خالکوبی مشکل دارد بسیار موثر است.

محققان گوگل همچنین متوجه شدند که روش اولتراسوند هنگام پخش موزیک خیلی خوبی کار می‌کند، اما در محیط های شلوغ مشکلاتی دارد و ممکن است به خاطر نویز نتواند ضربان قلب را به دقت اندازه‌گیری کند. با این حال، می‌توان با استفاده از فرکانس‌های زیاد و تشخیص دقیق‌ترین سیگنال از بین آن‌ها، بر این مشکل غلبه کنند.

بررسی این فناوری با ۱۵۳ شرکت کننده نشان داد که میانگین خطای ضربان قلب و تغییرات ضربان قلب به ترتیب ۳.۲۱ درصد و ۲.۷۰ درصد شده است. هرچند هدفون‌های پایش ضربان قلب مدت‌هاست که در بازار وجود دارند، اما آن ها از روش PPG استفاده می‌کنند که چندان دقیق نیست.

لازم به ذکر است که این فناوری فعلا در یک تحقیق است و به این معنی نیست که گوگل قصد دارد هدفون‌هایی با این فناوری معرفی کند. بد نیست بدانید که یک مطالعه پزشکی نشان می‌دهد که اپل واچ از نظر فنی می‌تواند حمله قلبی را با استفاده از سنسورهای الکتروکاردیوگرافی خود تشخیص دهد. 

همامطور که می‌دانید در حمله قلبی برخی از ماهیچه‌های قلب به‌خاطر عدم رسیدن خون کافی به آن‌ها از کار می‌افتند و دانشمنذان معتقد هستند که اپل واچ می‌تواند علایم این حمله را شناسایی کند. 

این تحقیق که در موسسه پزشکی تگزاس انجام شده است اپل واچ‌ می‌تواند این کار را با استفاده از سنسورهای الکتروکاردیوگرافی خود انجام دهد. این سنسورها ساعت‌های اپل واچ سری ۴, ۵, ۶ و ۷ وجود دارد و کارایی همه آن‌ها تقریبا یکسان است. 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید