گوگل به خاطر اقدامات انحصارگرایانه خود توسط ژاپن تحت پیگرد قرار گرفت - تکفارس 
گوگل به خاطر اقدامات انحصارگرایانه خود توسط ژاپن تحت پیگرد قرار گرفت - تکفارس 
گوگل به خاطر اقدامات انحصارگرایانه خود توسط ژاپن تحت پیگرد قرار گرفت - تکفارس 

گوگل به خاطر اقدامات انحصارگرایانه خود توسط ژاپن تحت پیگرد قرار گرفت

افشین نوری
۲ آبان ۱۴۰۲ - 13:56
گوگل

گوگل و سایر غول های فناوری در سال‌های اخیر با تحقیقات ضد انحصارگرایی زیادی روبرد بوده‌اند. حالا Android Police گزارش داده است که کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن در حال تحقیقات از گوگل در یک پرونده آنتی تراست است.

تمرکز این تحقیقات روی این موضوع است که آیا گوگل با پرداخت پول به سازندگان گوشی اندرویدی قوانین آنتی تراست را نقض کرده است تا از این طریق بتواند از نصب موتورهای جستجوی رقبا جلوگیری کند.

کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن در حال بررسی اقدامات گوگل در زمینه نصب موتور جستجوی گوگل و کروم روی دستگاه‌های اندرویدی است.

این اولین بار نیست که گوگل در زمینه نقض قوانیم ضدانحصارگرایی مورد پیگرد قرار می‌گیرد. برای مثال در سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی را درباره اتهام مشابهی انجام داده بود و تحقیقات همچنان ادامه دارد. در این شکایت ادعا شده که گوگل با سایر شرکت‌ها قراردادهایی امضا کرده است تا موتور جستجوی خود را بالاتر از گزینه‌های رقیب قرار دهد.

کره جنوبی نیز تحقیقاتی درباره رفتار انحصارگرایانه گوگل دارد که در ماه آگوست سال جاری آغاز کرده است. گفتنی است دادگاه رسیدگی به شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ آغاز شده است. در این شکایت ادعا شده که گوگل با سوء استفاده از موقعیت خود در زمینه موتورهای جستجو، قوانین ضد انحصارگرایی را نقض کرده است. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت نیز به‌تازگی در این دادگاه علیه گوگل شهادت داده است. او گفته است که مایکروسافت ۱۰۰ میلیارد دلار در بینگ سرمایه گذاری کرده تا انحصار گوگل را به چالش بکشد.

طبق یک گزارش‌ جدید، مایکروسافت سعی داشته بینگ را در سال ۲۰۲۰ به اپل بفروشد، اما اپل موتور گوگل را به عنوان موتور جستجوی ترجیحی خود برای محصولاتش انتخاب کرده است.

به گزارش بلومبرگ، مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ طی مذاکراتی که با اپل داشته قصد فروش بینگ را به کوپرتینویی‌ها داشته است که اگر این معامله انجام می‌شد، بینگ جایگزین گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری، سیری و سایر پلتفرم‌های اپل می‌شد.

در حال حاضر، گوگل محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیاست و اکثر کاربران به جای بینگ، از گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض خود استفاده می‌کنند. با این حال، وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرده که این شرکت با سوء استفاده از موقعیت خود، همچنان به دنبال ایجاد انحصار بوده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید