مشخصات پردازنده کوالکام اسنپدراگون X Elite فاش شد - تکفارس 
مشخصات پردازنده کوالکام اسنپدراگون X Elite فاش شد - تکفارس 
مشخصات پردازنده کوالکام اسنپدراگون X Elite فاش شد - تکفارس 

مشخصات پردازنده کوالکام اسنپدراگون X Elite فاش شد

افشین نوری
۱ آبان ۱۴۰۲ - 13:53
اسنپدراگون

انتظار می‌رود تراشه اسنپدراگون X Elite به عنوان یک پردازنده رده بالا برای بازار پی سی عرضه شود. حالا Windows Central مشخصات کامل این تراشه کوالکام را فاش کرده است. این تراشه به لطف هسته‌های سفارشی Oryon، دارای ۲ برابر بهبود عملکرد CPU و GPU نسبت به پردازنده x86 خواهد بود.

اسنپدراگون X Elite با تمرکز بر هوش مصنوعی مولد، مجهز به یک Hexagon NPU با ۴۵ تریلیون عملیات در ثانیه خواهد بود. عملکرد آن ۵۵ درصد نسبت به تراشه قبلی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ بهبود خواهد داشت. به لطف هسته‌های اوریون، کارآمدتر و قدرتمندتر خواهد بود.

انتظار می رود کوالکام این تراشه جدید را در رویداد Snapdragon Summit 2023 معرفی کند. این پردازنده ۴ نانومتری دارای ۱۲ هسته با عملکرد بالا و سرعت کلاک ۳.۸ گیگاهرتز و دو هسته ۴.۳ گیگاهرتزی خواهد بود. در کنار آن از پردازنده گرافیکی آن Qualcomm Adreno با ۴.۶ TFLOP و قابلیت پشتیبانی از API DX12، رم LPDDR5x با ۴۲ مگابایت کش و ۱۳۶ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه استفاده خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود که این تراشه ۵۰ درصد عملکرد بهتری را ارائه کند.

تراشه جدید کوالکام از WiFi 7 و بلوتوث ۵.۴ پشتیبانی خواهد کرد که ارتقا قابل توجهی نسبت به مدل قبلی خود با WiFi 6 و بلوتوث ۵.۱ خواهد بود. این پردازنده مثل مدل قبلی از DirectX 12 پشتیبانی خواهد کرد. قابلیت‌های هوش مصنوعی آن نیز ظرفیت بسیار بالایی برای بهبود تجربه کاربری ایجاد خواهد کرد.

کوالکام همچنین اخیرا نسل جدید پلتفرم‌های AR/VR خود را معرفی کرد. اسنپدراگون XR2 نسل ۲ و AR1 نسل ۱ برای استفاده در دستگاه‌های واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی ارائه شده‌اند. این تراشه‌ها، شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا دستگاه‌های نازک و سبک تولید کنند که به باتری بزرگی نیاز ندارند.

هر دو پلتفرم جدید کوالکام قادر به اجرای هوش مصنوعی روی دستگاه هستند و تجربه‌های غنی‌تر و شخصی‌شده‌تری را در اختیار کاربران قرار خواهند داد.

اسنپدراگون XR نسل ۲ از دستگاه های واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی با عملکرد گرافیکی ۲.۵ برابر بهتر در مقایسه با نسل قبلی پشتیبانی می‌کند و ۸ برابر عملکرد هوش مصنوعی بهتری دارد و از ۱۰ دوربین پشتیبانی می‌کند. این تراشه همچنین از نمایشگرهای ۲x 3K پشتیبانی می‌کند و جدیدترین نسل ISP Spectra را در داخل خود دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید