فاکسکان و انویدیا کارخانه های هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به توسعه خودروهای خودران می سازند - تکفارس 
فاکسکان و انویدیا کارخانه های هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به توسعه خودروهای خودران می سازند - تکفارس 

فاکسکان و انویدیا کارخانه های هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به توسعه خودروهای خودران می سازند

افشین نوری
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 11:22
انویدیا

انویدیا و فاکسکان با همکاری یکدیگر قصد دارند کارخانه‌های هوش مصنوعی بسازند که در واقع نوع جدیدی از مراکز داده خواهد بود که دارای قدرت محاسباتی بسیار بالا برای سرعت بخشیدن به توسعه خودروهای خودران و ربات های صنعتی است.

Jensen Huang بنیانگذار و مدیرعامل انویدیا و Yang Liu مدیر عامل فاکسکان، روز سه‌شنبه در تایوان خبر از همکاری خود دادند که تمرکز آن روی ساخت کارخانه‌های هوش مصنوعی بر پایه فناوری محاسباتی Nvidia GPU است و برای پردازش حجم بزرگی از داده‌ها ساخته می‌شود.

همکاری بین انویدیا و فاکسکان از ژانویه امسال برای توسعه پلتفرم‌های خودروی خودران آغاز شده است و هدف آن تبدیل فاکسکان به تامین‌کننده اصلی واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU) برای خودروسازانی است که با پردازنده Orion Drive انویدیا ساخته می‌شوند. این پردازنده یک پلتفرم هوش مصنوعی ابررایانه‌ای است که از قابلیت‌های رانندگی خودکار پشتیبانی می‌کند. روز سه‌شنبه، فاکسکان متعهد شد که از سال ۲۰۲۵، شروع به تولید ECU‌هایی با نسل بعدی پردازنده هوش مصنوعی انویدیا یعنی Drive Thor بکند.

فاکسکان همچنین قبلا قراردادی با Fisker امضا کرده بود تا این شرکت بتواند با احداث کارخانه‌‌های هوش مصنوعی با تسلا رقابت کند.

تسلا در حال حاضر از ابرکامپیوتر Dojo که تولید آن را در تابستان امسال آغاز کرد استفاده می‌کند. Dojo قرار است شبکه‌های عصبی تسلا را آموزش دهد که در بهبود سیستم خودران کامل خودروهای این شرکت استفاده می‌شود.

گفتنی است OpenAI به دنبال ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی خود برای رفع کمبود تراشه و جلوگیری از بحران‌های آتی است. این شرکت پس از عرضه پلتفرم هوش مصنوعی ChatGPT که با موفقیت زیادی مواجه شده قصد دارد راه های جدیدی برای تنوع بخشیدن به محصولات خود پیدا کند. طبق یک گزارش، این شرکت در حال بررسی امکان ساخت تراشه‌ هوش مصنوعی خود است و ممکن است با خرید یک شرکت تولید تراشه، همان روش آمازون را اتخاذ کند.

با توجه به افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی مولد که منجر به افزایش استفاده از پردانده‌های گرافیکی شده است، OpenAI به دنبال جلوگیری از بحران‌های آتی در بخش تراشه است. این شرکت در حال حاضر، از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا استفاده می‌کند، اما برای رفع کمبود مداوم این پردازنده، لازم است که OpenAI علاوه بر ساخت تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود، همکاری نزدیک‌تری با سایر سازندگان تراشه داشته باشد.

پردازنده‌های گرافیکی یک سخت‌افزار مهم در عملیات هوش مصنوعی هستند و می‌توانند بر تجربه کاربر تأثیر بگذارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید