ناسا تصویر خیره‌کننده خورشید گرفتگی حلقوی از فاصله یک میلیون مایلی را منتشر کرد - تکفارس 
ناسا تصویر خیره‌کننده خورشید گرفتگی حلقوی از فاصله یک میلیون مایلی را منتشر کرد - تکفارس 
ناسا تصویر خیره‌کننده خورشید گرفتگی حلقوی از فاصله یک میلیون مایلی را منتشر کرد - تکفارس 

ناسا تصویر خیره‌کننده خورشید گرفتگی حلقوی از فاصله یک میلیون مایلی را منتشر کرد

افشین نوری
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 09:27
خورشید گرفتگی

ما روز شنبه شاهد یک خورشید گرفتگی حلقوی در برخی مناطق دنیا بودیم که در آن، زمین، ماه و خورشید به گونه‌ای در یک راستا قرار می‌گیرند که سایه ماه‌ پدیده‌ای به نام حلقه آتش را ایجاد می‌کند.

حالا ناسا با انتشار تصویر جدیدی، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از این رویداد آسمانی که از فاصله یک میلیون مایلی دیده می‌شود را به اشتراک گذاشته است.

خورشید گرفتگی

این تصویر توسط دوربین EPIC ماهواره DSCOVR ثبت شده است که در یک منطقه پایدار گرانشی بین زمین و خورشید و در فاصله حدود یک میلیون مایلی از سیاره ما قرار دارد.

البته ماموریت اصلی DSCOVR نظارت بر بادهای خورشیدی جهت پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی است، اما قادر به ثبت تصاویر نیز است.

در خورشید گرفتگی حلقوی، ماه نمی‌تواند به طور کامل جلوی خورشید را بگیرد و این موضوع به افراد اجازه می‌دهد تا لبه خورشید را در اطراف ماه مشاهده کنند. این پدیده فقط در ۹ ایالت آمریکا و همچنین بخش‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی قابل مشاهده بود.

خورشید علاوه بر نقش مهمی که در تغییرات آب و هوایی زمین دارد، گاهی اوقات فوران‌های عظیمی نیز به سمت سیاره ما پرتاب می‌کند که می‌توانند اثرات منفی روی زمین داشته باشند. دانشمندان به‌تازگی گزارشی درباره یکی از این رویدادهای مهم خورشیدی منتشر کرده‌اند که نه فقط در زمین، بلکه در ماه و مریخ نیز شناسایی شده است.

این رویداد خورشیدی با نام فوران جرم تاجی در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. در این رویداد، مقدار زیادی پلاسما از تاج خورشید فوران کرد و بقدری گسترش پیدا کرد که حتی به زمین و مریخ نیز می‌رسید. این رویداد توسط فضاپیماهای مختلفی از جمله فضاپیمای SOHO ناسا و آژانس فضایی اروپا ثبت شد.

مشکل این نوع فوران‌ها آن است که ذرات پرانرژی را به محیط اطرف خود پرتاب می‌کنند و وقتی به زمین می‌رسند برای مردم و برای وسایل الکترونیکی خطرناک می‌شوند. البته زمین دارای یک میدان مغناطیسی محیطی است که تاحدودی از ما در برابر این تابش‌های خطرناک محافظت می‌کند، اما کسانی که در فضا قرار دارند ممکن است در معرض آن قرار بگیرند.

دانستن اینکه این تابش‌ها چگونه بر بدن انسان تاثیر می‌گذارد، می‌تواند برای آژانس‌های فضایی که به دنبال انجام ماموریت‌های فضایی برای سفر به ماه یا مریخ هستند حائز اهمیت باشد. این تشعشعات حتی روی ماهواره‌ها نیز می‌توانند تاثیر بگذارد و ارتباطات را مختل کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید