فضانورد رکورد شکن ناسا به سلامت به زمین برگشت - تکفارس 
فضانورد رکورد شکن ناسا به سلامت به زمین برگشت - تکفارس 
فضانورد رکورد شکن ناسا به سلامت به زمین برگشت - تکفارس 

فضانورد رکورد شکن ناسا به سلامت به زمین برگشت

افشین نوری
۶ مهر ۱۴۰۲ - 10:13
ناسا

فرانک روبیو پس از سپری کردن ۳۷۱ روز در فضا به سلامت به زمین برگشت تا رکورد تازه‌ای در این زمینه ثبت کند.

در این ماموریت، روبیو را فضانوردان روسی به نام‌های Sergei Prokopyev و Dmitry Petlin همراهی می‌کردند و آن‌ها ساعت ۳:۵۴ بامداد روز چهارشنبه به وقت آمریکای شرقی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را ترک کردند و در ساعت ۷:۱۷ صبح به وقت شرقی در قزاقستان فرود آمدند. ناسا فیلم لحظه سقوط کپسول سایوز را به اشتراک گذاشته است.

ماموریت روبیو ابتدا قرار بود شش ماه طول بکشد، اما نشت مایع خنک‌کننده در فضاپیمای سایوز باعث مشکلاتی شد و یک کپسول جایگزین به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال گردید. به همین خاطر زمان بازگشت روبیو به زمین تغییر کرد و او به همراه دو خدمه‌ دیگر برای شش ماه دیگر در مدار زمین باقی ماندند.

ماموریت روبیو رکورد طولانی‌ترین اقامت در فضا توسط فضانوردان ناسا را شکسته است. رکورد قبلی متعلق Mark Vande Hee بود که سال گذشته یک ماموریت ۳۵۵ روزه را در ایستگاه فضایی بین المللی انجام داد. طولانی‌ترین رکورد اقامت انسان در فضا متعلق به فضانورد روسی Valery Poliakov است که در دهه ۱۹۹۰ به مدت ۴۳۷ روز و ۱۸ ساعت در ایستگاه فضایی میر اقامت داشت.

به گفته ناسا، روبیو حدود ۵۹۰۰ دور زمین چرخیده که مسافتی بیش از ۱۵۷ میلیون مایل و معادل ۳۲۸ سفر رفت و برگشت به ماه می‌شود.

او همچنین بر ورود ۱۵ فضاپیما و خروج ۱۴ فضاپیما در طول ۱۲ ماه نظارت داشته است. روبیو بیشتر وقت خود را صرف مطالعات علمی می‌کرد و در دو پیاده‌روی فضایی نیز شرکت داشت.

اخیرا نیز سه فضانورد چینی به نام‌های Zhai Zhigang ،Ye Guangfu و Wang Yaping بعد از سپری کردن ۱۶۳ روز در فضا به زمین برگشته‌اند. این ماموریت، طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. هر سه فضانورد چینی در طول این مدت در داخل ایستگاه فضایی چین سپری کرده‌اند. ضمنا خانم Wang Yaping اولین زن چینی است که به فضا رفته و پیاده‌روی فضایی انجام داده است.

این ماموریت بخشی از پروژه Shenzhou-13 چین برای ارسال فضانورد به فضا است و پنجمین ماموریت از یازده ماموریتی است که چین برای اتمام ساخت ایستگاه فضایی خود به مدار زمین می‌فرستد. این فضانوردان ۳ راه‌پیمایی فضایی و ۲۰ کار تحقیقی در زمان حضورشان در فضا انجام دادند و قطعاتی را نیز روی ایستگاه فضایی چین نصب کردند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید