سوپر کامپیوتر تسلا مجهز به ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا می شود - تکفارس 
سوپر کامپیوتر تسلا مجهز به ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا می شود - تکفارس 
سوپر کامپیوتر تسلا مجهز به ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا می شود - تکفارس 

سوپر کامپیوتر تسلا مجهز به ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا می شود

افشین نوری
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 10:06
تسلا

تسلا از یک واحد محاسباتی بزرگ شامل ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا که برای هوش مصنوعی طراحی شده است رونمایی کرد.

به گفته مدیر زیرساخت هوش مصنوعی تسلا، این سیستم برای پردازش داده‌هایی طراحی شده است که خودروهای الکتریکی این شرکت برای توسعه وسایل نقلیه کاملا خودران جمع‌آوری می‌کنند.

چند ماه پیش، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اعلام کرد که این شرکت یک میلیارد دلار برای ساخت ابررایانه Dojo در سال آینده سرمایه گذاری خواهد کرد. Dojo مجهز به تراشه D1 با ۳۵۴ هسته پردازشی خواهد بود. هر واحد این سیستم شامل ۲۵ تراشه D1 با پیکره‌بندی Dojo V1 در مجموع شامل ۵۳۱۰۰ هسته D1 است.

تسلا سال گذشته نیز یک واحد محاسباتی با ۵۷۶۰ پردازنده گرافیکی Nvidia A100 ساخته بود. حالا سرمایه گذاری شرکت روی ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 یک اتفاق جالب‌توجه خواهد بود.

این واحد هوش مصنوعی با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار، عملکردی معادل ۳۴۰ FP64 PFLOPS را برای محاسبات فنی و ۳۹.۵۸ INT8 ExaFLOPS برای کاربردهای هوش مصنوعی خواهد داشت. تسلا امیدوار است از قدرت این پردازنده‌های گرافیکی به طور موثرتری از داده‌های خود استفاده کند.

گفتنی است دولت آمریکا فروش پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته انویدیا به خاورمیانه را ممنوع کرده است. به گزارش گاردین، دولت بایدن ممنوعیت صادرات پردازنده های A100 و H100 انویدیا به خاورمیانه را به خاطر خنثی کردن برنامه هوش مصنوعی چین از طریق جلوگیری از فروش مجدد این پردازنده‌ها به چین انجام می‌دهد.

در بیانیه اخیر انویدیا آمده است: «دولت آمریکا دستور جدیدی درباره الزامات فروش محصولات A100 و H100 برای مشتریان خاص در برخی مناطق دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه ثادر کرده است. ما قبلا محصولات A800 یا H800 را به چین فروخته‌ایم که مشمول الزامات جدید نمی‌شوند.»

فروش پردازنده‌های H100 و A100 هم‌اکنون در چین و روسیه ممنوع است و به همین خاطر انویدیا مدل‌های H800 و A800 را با عملکرد پایین‌تر برای فروش در چین توسعه داده است. انویدیا فاش نکرده که کدام کشورهای خاورمیانه تحت تأثیر این ممنوعیت‌ها قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید