قابلیت ارتباط ماهواره ای اضطراری اپل از یک آتش سوزی بزرگ در کانادا جلوگیری کرد - تکفارس 
قابلیت ارتباط ماهواره ای اضطراری اپل از یک آتش سوزی بزرگ در کانادا جلوگیری کرد - تکفارس 
قابلیت ارتباط ماهواره ای اضطراری اپل از یک آتش سوزی بزرگ در کانادا جلوگیری کرد - تکفارس 

قابلیت ارتباط ماهواره ای اضطراری اپل از یک آتش سوزی بزرگ در کانادا جلوگیری کرد

افشین نوری
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - 12:43
اپل SOS

قابلیت ارتباط ماهواره ای اضطراری اپل موسوم به SOS وقتی برای اولین بار معرفی شد با بحث‌های زیادی روبرو شد. سوال اصلی کاربران این بود که آیا قابلیت واقعا کاربردی است یا نه. حالا می‌توان جواب این سوال را گرفت. گروهی از مردم انتاریو کانادا به‌تازگی از قابلیت SOS آیفون ۱۴ برای جلوگیری از یک آتش سوری بزرگ استفاده کرده‌اند.

این قابلیت که در هر دو مدل آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو ارائه شده است، به کاربران اجازه می‌دهد تا در هنگام نبود اتصال اینترنتی یا شبکه مخابرات، از طریق ماهواره با مراکز اورژانس تماس بگیرند. این قابلیت فقط در شرایط اضطراری مانند مواقعی که یک نفر گم یا مجروح می‌شود کاربرد دارد. حالا این ماجرا، یکی دیگر از کاربردهای عملی SOS را نشان می‌دهد.

چند نفر از اهالی محلی انتاریو بعد از مشاهده آتش سوزی در یک جنگل تلاش کردند با استفاده از قابلیت SOS اپل با آتش‌نشانی تماس بگیرند و موفق به این کار شدند. آتش‌نشانان محلی برای جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی، خود را به محل رساندند و به‌طور خستگی‌ناپذیری روی آتش آب پاشیدند تا اینکه آتش خاموش شد.

برای استفاده از قابلیت SOS، کاربران باید آیفون خود را برای دریافت سیگنال به سمت ماهواره‌ای که در نزدیکی آن‌ها قرار دارد بگیرد. این قابلیت اطلاعات مربوط به حادثه مثل موقعیت مکانی کاربر را جمع آوری کرده و به مراکز اورژانس ارسال می‌کند. با وجود سرعت پایین انتقال داده،این قابلیت همواره می‌تواند در مواقع اضطراری یک نجات‌بخش باشد.

همچنین طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده بود دو زن که در حال مسافرت به شهر آلبرتا کانادا بودند متوجه بسته شدن جاده می‌شوند و‌ با استفاده از گوگل مپس سعی می‌کنند مسیر دیگری را پیدا کنند و به همین خاطر از یک راه دیگری مسیر خود را ادامه می‌دهند. 

آن‌ها وقتی مقداری از این مسیر را طی می‌کنند متوجه‌ می‌شوند که جاده مسدود شده است و به همین خاطر مسیر خود را کج می‌کنند و از یک مسیر کاملا برفی راه خود ادامه می‌دهند، اما آن‌ها راه را گم‌ می‌کنند و مسیر برگشت را پیدا نمی‌کنند. 

خوشبختانه یکی از آن‌ها گوشی آیفون ۱۴ داشت و بلافاصله با استفاده از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای اضطراری که به SOS معروف است با اورژانس و نیروهای امدادی تماس می‌گیرند. نیروهای کمکی با پیدا کردن محل آن‌ها از طریق GPS، خودشان را به آنجا می‌رسانند و آن دو زن را نجات می‌دهند.   

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید