اپل می خواهد حقوق معنوی تصویر سیب واقعی را به نام خودش ثبت کند - تکفارس 
اپل می خواهد حقوق معنوی تصویر سیب واقعی را به نام خودش ثبت کند - تکفارس 

اپل می خواهد حقوق معنوی تصویر سیب واقعی را به نام خودش ثبت کند

افشین نوری
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 14:05
اپل

وب سایت  Wired UK گزارش داده است که اپل باعث نگرانی یک شرکت ۱۱۱ ساله سوئیسی به نام Fruit Union Suisse شده که قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت میوه‌فروشی در سوئیس است. این شرکت در لوگوی خود از تصویر سیب قرمز که پرچم سوئیس در بالای آن قرار دارد استفاده می کند، اما این لوگو ممکن است به‌لطف اپل تغییر کند.

اپل ظاهرا به دنبال حقوث معنوی یک سیب واقعی در سوئیس است و اسناد اداره مالکیت معنوی جهانی (WIPO) نشان می‌دهد که اپل از این تاکتیک در سایر نقاط جهان نیز استفاده کرده است و توانسته در کشورهایی مثل ژاپن، ترکیه و ارمنستان حقوق آن را به نام خود ثبت کند. این شرکت همچنین در اسپانیا حقوق معنوی یک سیب Granny Smith را برای استفاده در محصولات و سرویس‌های خود دریافت کرده است.

اپل

آقای Jimmy Mariéthoz مدیر شرکت Fruit Union Suisse گفته است «درک این موضوع برای ما سخت است، چراکه اپل به دنبال محافظت از حقوق سیب گازگرفته شده خود نیست، بلکه هدف آن ‌ها در اینجا کسب حقوق یک سیب واقعی است که برای ما یک چیز تقریبا جهانی است و باید برای همه رایگان باشد.»

تلاش اپل برای ثبت حقوق معنوی یک سیب در سوئیس از سال ۲۰۱۷ شروع شده و درخواستی در اداره مالکیت معنوی سوئیس (IPI) برای تصویر یک سیب سیاه‌وسفید Granny Smith به ثبت رسانده است. این شرکت قصد استفاده از این تصویر در محصولات الکترونیکی مصرفی خود دارد. البته IPI گفته است که تصاویر عمومی سیب‌ها، تحت مالکیت عمومی قرار دارند.

اپل

اپل برای مخالفت با این تصمیم درخواست تجدیدنظر در دادگاه‌های سوئیس داده است و این درخواست فقط شامل محصولاتی می‌شود که اپل نتوانسته علامت تجاری سیب را برای آنها به ثبت برساند. Mariéthoz بسیار نگران این موضوع است، چراکه اپل بسیار تهاجمی عمل کرده و ممکن است رای دادگاه‌ها را به سود تغییر دهد.

اپل تنها شرکتی نیست که اسامی آیتم‌های رایج را به‌عنوان نشان تجاری ثبت کرده است. مایکروسافت این‌کار را در مورد ویندوز و شرکت آمازون این‌کار را درباره پرایم انجام داده است. با این حال، یک گزارش نشان می‌دهد که اپل بیش از همه شرکت های مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک و آمازون پرونده محافظت از حقوق معنوعی تشکیل داده است. حالا باید ببینیم که آیا این شرکت موفق به ثبت رسمی تصویر یک سیب در سوئیس شود یا خیر.

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید