فیروز نادری، دانشمند برجسته ایرانی درگذشت - تکفارس 
فیروز نادری، دانشمند برجسته ایرانی درگذشت - تکفارس 

فیروز نادری، دانشمند برجسته ایرانی درگذشت

مهدی ملکی
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 12:34
درگذشت دکتر فیروز نادری، دانشمند ایرانی ناسا

دکتر فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی درگذشت. او در لحظه وفات ۷۷ سال سن داشت. همان‌طور که احتمالاً از قبل اطلاع داشتید، آقای نادری مدتی پیش در حساب رسمی اینستاگرامش اعلام کرد طی یک حادثه دچار آسیبی شده که او را کاملاً فلج کرده است.

با این حال، علت دقیق درگذشت وی در زمان نوشتن این خبر اعلام نشده است. پس از انتشار خبر درگذشت او، کاربران ایرانی در شوک فرو رفتند و هم‌اکنون شاهد پیام‌های مکرر آن‌ها هستیم.

او در هفته گذشته دو عمل جراحی گردن داشته است و در حال حاضر خوشبختانه کاملاً در وضعیت عقلانی است و از تمام پیام‌های دوستانه‌ای که از سراسر جهان دریافت کرده است، سپاسگزار است.

متنی که در بالا خواندید، همان پیامی بود که حساب اینستاگرام فیروز نادری در خصوص حادثه او منتشر کرد. در آن زمان اگرچه جامعه ایران لحظات دردناکی را پشت سر می‌گذاشت اما همچنان به بهبود سلامت کلی آقای نادری امیدوار بود. دیروز، حساب های شبکه‌های اجتماعی وی اعلام کردند که فیروز نادری در تاریخ ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، درگذشت. اعلامیه منتشر شده این‌طور به این واقعه دردناک می‌پردازد:

در ساعت‌های آخر حیاتش، فیروز در محاصره عشق و تحسین بود، همانگونه که در طول تمام زندگی‌اش بود.

او به عنوان یکی از دانشمندان برجسته و معتبر در حوزه فضانوردی شناخته می‌شد و در طول زندگی خود، بسیاری را به وحدت و تحول در این صنعت دعوت کرد؛ چه به صورت مستقیم و چه به شکل الهامی که همه ما را تحت تاثیر قرار داد.

دکتر نادری بیش از ۳۵ سال در آزمایشگاه پیشرانش جت (Jet Propulsion Laboratory) ناسا فعالیت کرد و نقش مهمی در مأموریت‌های فضایی موفق آژانس داشت. او با همکاری در پروژه‌هایی مانند مریخ ناکا و کاوشگر کاسینی، به تجربه و دانش خود در زمینه بررسی سیارات و ماه‌ها پرداخت. علاوه بر آن، نادری در توسعه و استقرار راه‌های نوین ارتباطی با فضا نیز نقش مهمی ایفا کرد.

از سمت دیگر، وی نه تنها یک دانشمند برجسته بلکه نمادی از موفقیت ایرانیان در عرصه علم و فناوری بود. جامعه ایران افزون بر شهرت علمی، او را به واسطه فعالیت‌های مردمی و وطن‌پرستیش ستایش می‌کردند.

ارائه جزئیات بیشتر در مورد مراسم یادبود او، فرصتی خواهد بود تا علاقمندان و همکاران وی بتوانند با حضور در این مراسم، به یاد و خاطره‌ی او احترام گذاشته و از میراث عظیمی که ایجاد کرده است، تجلیل کنند. تیم تکفارس این پیشامد ناراحت کننده را به خانواده نادری و ملت ایران تسلیت می‌گوید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • هالک ایرانی گفت:

    روحش شاد🖤
    این ها نخبه ها و استعداد های ایران هستند که بخاطر شرایط کشور مجبور میشن پناهنده بشن
    حیف بخدا حیف که قدر این انسان های ارزشمند رو نمی‌دونیم
    رتبه دوم فرار نخبه ها در جهان رو داریم حق هم دارند کی توی این کشور با این شرایط میمونه؟
    قبلاً میگفتم امیدوارم اما الان میگم مطمئن هستم یه روزی میرسه که ایران زمین به اون جایگاهی که لایقش هست میرسه
    تاریخ رو بخونید ظلم هیچ وقت پایدار نمونده

    • مرد تنهای شب گفت:

      مرد حسابی طرف دانشمند بوده و ظرفیتهاش در حد سازمان ناسا بوده بعد بیاد ایران بمونه با کدوم سازمان کار کنه اصلا میفهمی چی میگی

      • تا ابد در تاریخ ایران میدرخشه، فاقد از نظرات مثبت و منفی ک البته نظرات منفی ب شدت عجیب هستن

      • هالک ایرانی گفت:

        یا خوابی یا خودت رو زدی به خواب بودن
        چرا ایران همه ی نخبه هاش باید برن کشور های دیگه؟ چرا ما یه سازمان فضایی مثل ناسا نداریم؟
        چرا ما یک ابر قدرت نیستیم؟
        مشکل ما اینه که به خاطر شیوه کشورداریمون به این روز افتادیم واقعا جای تأسف چه این استعداد ها باید برن جاهایی مثل ناسا کار بکنن
        ایران در حال حاضر یک ابر قدرت و پیشرو نیست دلیلش هم فقط کسایی هستند که الان دارن اون رو اداره میکنن و گرنا امثال فیروز نادری و مریم میرزاخانی مجبور نبودن پناهنده بشن

    • مصطفی گفت:

      نخبه های ایران در داخل کشورهستند از بهترین ربات جراح سینا تا هسته ای تا موشک مافوق صوت تا ماهواره رو ساخته اندولی شما کجا هستید؟ چرا حرفی از این همه دانشمند نمیزنید؟ وقتی دانشمندان ایرانی را ترور میکنند همین کشوری که فیروز نادری بهش خدمت می کرد جان دانشمندان ما زا میگیرد شما چرا ساکت هستید!؟ اینا همش بهانه است شما دنبال پیشرفت نیستی دنبال سیاستی

    • امیر گفت:

      بله ظلم از بین می ره این وعده خداست. ما هم پیروز می شیم این وعده خداست فقط باید ظالم رو درست تشخیص بدی. نشی مثل برده ای که اربابش رو ظالم نمی دونه بلکه کسی که قرار داد برده داری رو لغو می کنه ظالم و دشمن می دونه!
      این همه آدم توی این کشور موندند و پیشرفت کردند و دنیا و آخرت رو با هم به دست آوردند. می مانند تا عاقبت خوبی داشته باشند

  • Reza گفت:

    به همت مردم در خدا رحمتش کنه🗿🤦

  • بریماسکاندیناوی🥲 گفت:

    دکتر چمران هم ایرانی بود و برای وطن زیر آتش گلوله جان در حالی که میتونست مثل همین بشر برای سرمایه داری کار کنه!میهن پرست واقعی چمران بود و بس!!این آقا دانشمند محترمی بودن و بنده به دانش احترام میگذارم اما از اینکه نام ایرانی براین شخص گذاشته شود تردید دارم. دانشمند امریکایی…

    • علیرضا گفت:

      گوشه ای از افتخارات دکتر چمران:
      ورود به دانشگاه با رتبه ۱۵
      تحصیل به عنوان شاگرد برتر در تمامی مقاطع تحصیلی
      کسب کارشناسی ارشد در دانشگاه تگزاس
      کسب دکتری فیزیک پلاسما در کالیفرنیا
      پایان‌نامه او مرجع ۲ مقاله علمی در زمینه پلاسما فیزیک شد!
      در دهه ۶۰ میلادی در آزمایشگاه‌های بل و همچنین آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا استخدام شد!!
      به شش زبان مسلط بود
      شاعر بود
      نقاش بود
      در ملی شدن صنعت نفت فعالیت داشت،
      (در همین مدت بورس تحصیلیش توسط شاه قطع شد)
      در دوران جنگ هم همه میدونن چه اسطوره ای بودن ایشون! ولی یه عده دارن دیسلایک میدن!
      البته بایدم دیسلایک بدن،
      مقایسه کردن شهید چمران -که نمونه ی یک ایرانی واقعی بود- با همچین آدمی شان شهید چمران رو میاره پایین!
      مقایسه درستی نکردی حقیقتا 🙂

  • امیر گفت:

    طرف مصاحبه کرده فرق زهره و زحل رو نمی دونسته بعد می گن فلان جایگاه در ناسا! کافر بوده رسما تمام فضیلت هاش به این عیبش شاید در بشه!
    چی چی ش رو تعریف می کنید این همه درس خونده نتونسته یه قاعده عقلی ساده رو که جهان بی علت نمی تونه به وجود بیاد و هر نظمی ناظم می خواد پس خالق داره برای خودش حل کنه.
    این همه دانشمند برجسته دیگه هم هستند داخل ایران حتی افرادی که ناسا رو ول کردند برگشتند ایران مثل پرفسور رحمت الله قدیمی چرمهینی. تازه شاید مشکلات بزرگ تری ور از این آقای نادری حل کرده باشه.