اپل توسعه تراشه Wi-Fi خود را برای استفاده در سری آیفون ۱۵ متوقف کرد - تکفارس 
اپل توسعه تراشه Wi-Fi خود را برای استفاده در سری آیفون ۱۵ متوقف کرد - تکفارس 

اپل توسعه تراشه Wi-Fi خود را برای استفاده در سری آیفون ۱۵ متوقف کرد

افشین نوری
۷ بهمن ۱۴۰۱ - 09:47
اپل توسعه تراشه Wi-Fi خود را برای استفاده در سری آیفون ۱۵ متوقف کرد - تکفارس 

اخیرا فاش شد که اپل در حال توسعه یک تراشه وای فای اختصاصی برای سری آیفون ۱۵ است اما حالا یک تحلیلگر سرشناس به نام مینگ چی کو گقته است که اپل توسعه این تراشه را به‌کلی کنسل کرده است. 

کو گفته است که اپل احتمالا از تراشه وای فای شرکت Broadcom در سری آیفون ۱۵ استفاده خواهد کرد و در نتیجه انتظار می‌رود که این سری از اتصال پیشرفته وای فای ۶E پشتیبانی کند‌. ظاهرا اپل قصد داشته یک تراشه وای فای بسازد که از بلوتوث هم پشنیبانی کند، اما در این راه به مشکل برخورده است و کلا تصمیم‌ گرفته که توسعه تراشه مذکور را متوقف کند.‌ ‌

بد نیست بدانید که ساخت تراشه Wi-Fi+Bluetooth پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و توسعه آن مثل تراشه Wi-Fi-only ساده نیست.

از طرف دیگر، اپل امیدوار است که حداقل بتواند یک مودم ۵G توسعه بدهد تا به جای مودم‌های کوالکام در آیفون‌ها خود استفاده کند. البته به نظر نمی‌رسد که این مودم امسال به سری آیفون ۱۵ برسد و اپل همچنلن از مودم ۵Gکوالکام بهره خواهد برد. 

کو همچنین گفته است که اپل قصد دارد امسال چند تراشه خود را با استفاده از فناوری ۳ نانومتری TSMC بسازد که یکی از آن‌ها تراشه A17 بایونیک خواهد بود. در حال حاضر، تراشه‌های A16 و M2 با فناوری ۵ نانومتری TSMC ساخته شده‌اند. 

همانطور که می‌دانید هرچه فناوری ساخت یک تراشه کوچکتر باشد تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در آن افزایش می‌یابد که این موضوع منجر به بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی می‌شود. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، تراشه ۵ نانومتری A16 دارای ۱۶ میلبارد ترانزیستور است، اما تراشه ۷ نانومتری A13 دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور بود.  

البته نباید فراموش کنیم که هر چه یک تراسه پیشرفته‌تر باشد هزینه ساخت آن نیز بالاتر خواهد بود و در نتیجه قیمت نهایی گوشی بسیار بالاتر خواهد رفت. لذا مینگ چی کو معتقد است که انتقال به تراشه‌های ۳ نانومتری کمی زمانبر خواهد بود و این پروسه بتدریج در طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ اتفاق خواهد افتاد. 

کوالکام اکنون ۱۰۰ درصد مودم‌های ۵G گوشی‌های آیفون را تولید می‌کند و این اتفاق مطمئنا به نفع سرمایه‌گذاران کوالکام خواهد بود. گزارش امروز کو همچنین باعث شد تا قیمت سهام شرکت Broadcom با افزایش ۱۲.۹۰ دلاری به ۵۹۸.۶ دلار  برسد و قیمت سهام کوالکام نیز ۲.۱۳ درصد افزایش یافت. 

بنابراین تصمیم اپل برای متوقف کردن توسعه تراشه وای فای اختصاصی خودش به نفع Broadcom تمام شد و اپل امسال از تراشه وای فای ۶E این شرکت در سری آیفون ۱۵ استفاده خواهد کرد. 

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید