ناسا ماهواره SWOT را برای بررسی آب های شیرین زمین به فضا پرتاب کرد - تکفارس 
ناسا ماهواره SWOT را برای بررسی آب های شیرین زمین به فضا پرتاب کرد - تکفارس 

ناسا ماهواره SWOT را برای بررسی آب های شیرین زمین به فضا پرتاب کرد

افشین نوری
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 10:28
ناسا ماهواره SWOT را برای بررسی آب های شیرین زمین به فضا پرتاب کرد - تکفارس 

ناسا در ماموریت جدید خود قصد دارد آب‌های شیرین دنیا را از طریق ماهواره رصد کند‌.‌ برای همین منظور، فضاپیمای SWOT را روز جمعه از پایگاه فضایی Vandenberg در کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد تا به‌طور رسمی این ماموریت مهم را اغاز کرده باشد. 

فضاپیمای SWOT که با راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد قرار است علاوه بر بررسی اقیانوس‌ها، منابع آب شیرین دنیا را نیز مورد رصد قرار دهد. این منابع آبی شامل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خواهد شد و هدف ناسا از این ماموریت مطالعه نحوه جریان آب این منابع به اقیانوس‌ها و بررسی عمق ان‌ها در نقاط مختلف خواهد بود. برای اولین بار است که مطالعه‌ای با این گستردگی درباره آب‌های شیرین زمین انجام می‌گیرد. 

دانشمندان فکر می‌کنند که چگونگی جریان آب‌های شیرین در نقاط مختلف زمین می‌تواند تاثیر مستقیمی روی تغییرات آب و هوایی بگذارد و لذا بررسی روند حرکت آن‌ها می‌تواند در کنترل و مانیتور کردن تغییرات آب و هوایی بسیار حائز اهمیت باشد. 

یکی از محققان ناسا گفته است که تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد تهدیدات بزرگی برای ساکنان کره زمین شده است و ما با طوفان‌های شدید و آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها روبه‌رو هستیم. بنابراین بسیار ضروری است که عوامل دخیل در این تغییرات به‌طور جدی مورد بررسی قرار بگیرند تا ادامه‌دار شدن این بحران جلوگیری شود. ماموریت SWOT نیز در همین راستا انجام می‌شود و ناسا امیدوار است که با همکاری سایر کشورها بتواند راه‌حلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی پیدا کنند.  

در ماموریت SWOT قرار است بیش از ۹۰ درصد آب‌های شیرین زمین مورد بررسی قرار بگیرد. در این ماموریت از فناوری رادار و یک ابزار هاص به نام KaRIn برای مشاهده نواحی بزرگتری از سطح زمین با کیفیت تصاویر بسیار بالا استفاده خواهد شد.  ‌

یکی دیگر از محققان ناسا گفته است‌که‌ ماموریت SWOT به ما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از کل سیستم‌های آب شیرین زمین پیدا کنیم و بفهمیم‌ که اکوسیستم‌های زمین چگونه با جریان آب اندرکنش دارند. این یک مانوریت بسیار مهم است و باید ببینیم که نتایج آن چقدر تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید