گوگل با پرداخت پول به توسعه دهندگان از ایجاد رقابت در پلی استور جلوگیری کرده است - تکفارس 
گوگل با پرداخت پول به توسعه دهندگان از ایجاد رقابت در پلی استور جلوگیری کرده است - تکفارس 
گوگل با پرداخت پول به توسعه دهندگان از ایجاد رقابت در پلی استور جلوگیری کرده است - تکفارس 

گوگل با پرداخت پول به توسعه دهندگان از ایجاد رقابت در پلی استور جلوگیری کرده است

مهدی حلوائی
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - 20:05
گوگل پلی استور

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، گوگل با پرداخت هزینه‌ای هنگفت به ۲۴ توسعه‌دهنده‌ی مشهور از ساخت فروشگاه‌های اپلیکیشن و ایجاد رقابت برای پلی استور توسط آن‌ها جلوگیری کرده است. برای مثال، رویترز در گزارش خود اعلام کرده که گوگل در طی سه سال مبلغ ۳۶۰ میلیون دلار را به شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) پرداخت کرده است.

ظاهراً توافق بین گوگل و اکتیویژن زمانی انجام شده که این شرکت برنامه‌ی خود برای ساخت یک فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی را به گوگل اطلاع داده است. این اطلاعات از نسخه‌ی تنظیم‌نشده‌ی دادخواست شرکت اپیک گیمز، که در سال ۲۰۲۰ به دادگاه ارسال شده بود، به‌دست آمده است. اپیک در این دادخواست اعلام کرده بود که توافق بین اکتیویژن و گوگل منجر به کاهش کیفیت محصولات پلی استور و افزایش قیمت آن‌ها می‌شود.

اپیک vs گوگل

دادخواست یادشده همچنین به پرداخت مبلغ ۳۰ میلیون دلار توسط گوگل به شرکت رایت گیمز (Riot Games)، که یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی چینی تنسنت محسوب می‌شود، برای جلوگیری از رقابت با پلی استور اشاره داشته است. این دادخواست، گوگل را به استفاده از استراتژی‌های ضدرقابتی متهم کرده است.

گوگل در سال ۲۰۱۸ بازی Fortnite را از فروشگاه پلی استور حذف کرد چرا که اپیک گیمز در این بازی لینک پلتفرم پرداخت‌ درون‌برنامه‌ای خود را قرار داده بود. گوگل در آن زمان از تمام خریدهای پلی استور، کارمزد ۳۰ درصدی را دریافت می‌کرد و در واقع اپیک سعی داشت تا با این کار از پرداخت کارمزد یادشده خودداری کند. اپیک نبرد حقوقی مشابهی را با شرکت اپل نیز آغاز کرد که قرار است نتیجه‌ی نهایی آن در سال ۲۰۲۵ مشخص شود.

اپیک معتقد است که پرداخت مبالغ یادشده توسط گوگل به شرکت‌های بازی‌سازی، رفتار انحصارطلبانه و ضدرقابتی این غول فناوری را نشان می‌دهد اما گوگل ادعا می‌کند که این کار جزو برنامه‌ی Project Hug بوده که هدف آن، حفظ رقابت سالم بین شرکت‌هاست. گوگل همچنین اعلام کرده است که برخی از مبالغ پرداختی به شرکت‌های مذکور، درآمد آن‌ها از ارائه‌ی محتوای خود در یوتیوب و همچنین بخش تبلیغات این پلتفرم بوده است.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید