بررسی آیفون ۱۳؛ به ترکیب برنده دست نزن! - تکفارس 
بررسی آیفون ۱۳؛ به ترکیب برنده دست نزن! - تکفارس 

بررسی آیفون ۱۳؛ به ترکیب برنده دست نزن!

مهدی حلوائی
۵ مهر ۱۴۰۰ - 09:06
بررسی اپل آیفون ۱۳

اپل در سال گذشته تغییرات بزرگ و مهمی را در گوشی آیفون ۱۲ ایجاد کرد اما آیفون ۱۳ در مقایسه با نسخه‌ی قبلی پیشرفت زیادی را به خود ندیده و تنها به باتری و دوربین‌های قدرتمندتر مجهز شده است. اما آیا اصلاً این گوشی به تغییرات مشابه آیفون ۱۲ نیاز داشته است؟ شاید بهترین پاسخ برای این سوال، اصطلاح “به ترکیب برنده دست نزن” باشد.

طراحی

طراحی آیفون ۱۳ شباهت زیادی به نسخه‌‌ی آیفون ۱۲ داشته و تفاوت ظاهری چندانی بین این دو گوشی وجود ندارد. اپل در طراحی آیفون ۱۲ برای اولین بار از لبه‌های صاف استفاده کرد که به اعتقاد بسیاری از افراد، پیشرفت مناسبی در ظاهر گوشی‌های آیفون به وجود آورد. این گوشی همچنین به‌جای استفاده از صفحه نمایش ال سی دی نسخه‌های قبلی، برای اولین بار به صفحه نمایش اولد مجهز شده بود.

این صفحه نمایش در بخش نسبت کنتراست، میزان روشنایی و مصرف انرژی عملکرد بسیار بهتری را نسبت به نمایشگرهای ال سی دی سری قبلی آیفون ارائه می‌داد. اپل همچنین در این گوشی از فناوری ۵G و سیستم شارژ مگ سیف نیز بهره برد. حالا تمامی این ویژگی‌ها به آیفون ۱۳ نیز اضافه شده است.

با این وجود، بدنه‌ی آیفون ۱۳ کمی از آیفون ۱۲ ضخیم‌تر بوده و محفظه‌ی دوربین‌های پشتی آن نیز نسبت به آیفون نسل قبلی کمی بزرگ‌تر است. از این رو امکان استفاده از قاب محافظ آیفون ۱۲ در نسخه‌ی جدید وجود ندارد. حالا نه تنها محفظه‌ی دوربین‌های آیفون ۱۳ بزرگ‌تر شده بلکه نحوه‌ی قرارگیری دوربین‌های آن نیز تغییر کرده تا فضای کافی برای حسگر غول‌پیکر دوربین اصلی ایجاد شود.

آیفون 13

آخرین تغییر در طراحی آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ مربوط به ناچ دوربین سلفی و حسگر تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی (FaceID) آن است. ناچ دوربین آیفون ۱۳ نسبت به گذشته ۲۰ درصد کوچک‌تر شده اما این کاهش اندازه در طول ناچ صورت گرفته و فضای ایجادشده در صفحه نمایش عملاً کاربرد خاصی ندارد. اپل می‌توانست از این فضا برای نمایش اطلاعات بیشتری مانند میزان شارژ باقی‌مانده استفاده کند اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.

آیفون ۱۳ همچنین از پردازنده‌ی جدید A15 بهره برده است. همانند همیشه تشخیص تفاوت سرعت پردازنده‌های اپل کار دشواری بوده و به‌طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که این پردازنده در عملکرد گوشی چه تغییراتی را نسبت به نسخه‌ی سال پیش ایجاد کرده است. همچنین نسخه‌ی پرو در پردازنده‌ی خود از یک هسته‌ی بیشتر استفاده کرده اما از نظر عملکرد تفاوتی با نسخه‌ی پایه نداشته است. با این حال، یکی از تغییرات مهمی که در آیفون ۱۳ شاهد آن هستیم، استفاده‌ی نسخه‌ی پایه‌ی این گوشی از حداقل ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است. اپل در گذشته نسخه‌ی پایه‌ی گوشی‌های آیفون را با حداقل ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی به بازار عرضه می‌کرد اما امسال شاهد دوبرابر شدن میزان حافظه‌ی داخلی پرچمدار جدید این شرکت هستیم.

آیفون 13

باتری

باتری آیفون ۱۲ از آنچه انتظار می‌رفت ضعیف‌تر بود و باتری آیفون ۱۲ مینی نیز وضعیت چندان جالبی نداشت. اپل با آگاهی از این موضوع تصمیم گرفت تا از باتری‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتری در آیفون ۱۳ استفاده کند. این باتری ۱۵.۱ درصد بزرگ‌تر از باتری آیفون ۱۲ بوده و به ادعای اپل، حدود دو و نیم ساعت بیشتر شارژ نگه می‌دارد.

خوشبختانه عمر باتری آیفون ۱۳ بسیار بالا بوده و انتظارات را برآورده کرده است. در آزمایش‌های انجام‌شده، باتری این گوشی با پخش ویدیو، اجرای بازی و جستجو در اینترنت حدود ۱۲ ساعت شارژ نگه داشت. البته در صورت پخش ویدیوهای ۴کی این عدد به ۷ تا ۸ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

آیفون 13

دوربین

آیفون ۱۳ از ترکیب دو دوربین اصلی و فوق عریض استفاده کرده است. در حالی که هر دو دوربین نسبت به گذشته ارتقا یافته‌اند اما بیشترین پیشرفت در دوربین اصلی صورت گرفته است. اپل با استفاده از یک حسگر بزرگ‌تر در این دوربین، میزان دریافت نور آن را افزایش داده و تصاویر با کیفیت بهتری را ارائه داده است. این حسگر در واقع همان حسگر دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس است.

آیفون ۱۲ پرو مکس توانسته بود تا با استفاده از این حسگر راه خود از دیگر گوشی‌های اپل جدا کرده و عملکرد بهتری را در این زمینه نسبت به دیگر اعضای خانواده‌ی خود ارائه دهد. حالا این حسگر به‌صورت پیش‌فرض در سری آیفون ۱۳ مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع با توجه به برتری آیفون ۱۲ پرو مکس در بخش عکاسی و فیلم‌برداری نسبت به دیگر گوشی‌های موجود در بازار خبر خوبی برای طرفداران آیفون ۱۳ می‌باشد.

تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین اصلی آیفون ۱۳ از جزئیات بالایی برخوردار بوده و بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسند. همچنین فوکوس خودکار این دوربین سریع و مطمئن بوده و تصاویر ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور و تاریک آن نیز بی‌‌نظیر است. عملکرد فوق‌العاده‌ی این دوربین در بخش فیلم‌برداری نیز به همین صورت بوده است. دوربین اصلی آیفون ۱۳ از تمامی حالت‌های فیلم‌برداری از جمله ۴کی و صحنه آهسته پشتیبانی کرده و به یک لرزش‌گیر قدرتمند نیز مجهز شده است.

آیفون 13

حسگر دوربین فوق عریض نیز برای ثبت تصاویر بهتر در محیط‌های کم‌نور بهینه‌سازی شده اما واضح‌ترین پیشرفت این دوربین مربوط به تعادل رنگ سفید تصاویر آن است. تصاویر ثبت‌شده در شب این دوربین حالا به‌لطف حسگر بهتر بسیار طبیعی‌تر از آیفون ۱۲ هستند و دقت رنگ این تصاویر نیز نسبت به نسخه‌ی سال پیش ارتقا یافته است.

شاید تنها خرده‌ای که می‌توان به بخش دوربین‌های آیفون ۱۳ گرفت، استفاده از حسگر دوربین سلفی آیفون ۱۲ در این گوشی است. هرچند که دوربین سلفی آیفون ۱۳ از نظر نرم‌افزاری تغییراتی را داشته و درون ناچ کوچک‌تری قرار گرفته است اما به‌نظر می‌رسد که بهتر بود تا اپل از دوربین سلفی مشابه نسخه‌ی قبلی آیفون در این گوشی استفاده نکرده و آیفون ۱۳ را به دوربین سلفی قدرتمندتری مجهز می‌کرد.

اپل همچنین دو حالت دوربین جدید را نیز برای سری آیفون ۱۳ معرفی کرده است؛ حالت سینمایی (Cinematic Mode) و پروفایل‌های عکاسی (Photographic Profiles). پروفایل‌های عکاسی در واقع گزینه‌ی جدیدی در دوربین است که ظاهر پیش‌فرض تصاویر ثبت‌شده را تغییر می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، تمامی بخش‌های یک تصویر از جمله کنتراست و روشنایی آن را به دلخواه خود تغییر دهید. در گذشته برای انجام این کار ابتدا باید تصویر مورد نظر را ثبت کرده و سپس آن را ویرایش می‌کردید اما این قابلیت، نیاز به ویرایش تصاویر را حذف کرده است.

آیفون 13

آیفون ۱۳ به‌صورت خودکار مواردی مانند چمن، آسمان و صورت انسان را تشخیص داده و و رنگ مربوط به هرکدام از این موارد را تنظیم می‌کند. از این رو امکان تغییر میزان دمای رنگ با استفاده از قابلیت پروفایل‌های عکاسی وجود ندارد. همچنین تغییرات ایجادشده توسط این حالت غیرقابل بازگشت بوده و حذف این تغییرات نیز امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، امکان ثبت تصاویر RAW هنگام استفاده از این حالت نیز در آیفون ۱۳ وجود ندارد. به‌ادعای اپل، حالت پروفایل‌های عکاسی به‌لطف قدرت بالای پردازنده‌ی A15 به‌دست آمده اما به‌نظر می‌رسد که گوشی‌های قبلی این شرکت نیز می‌توانستند به راحتی از این قابلیت پشتیبانی کنند.

قابلیت جدید دیگر که حالت سینمایی نام داشته، اساساً همان حالت پرتره بوده که این‌بار برای ویدیوها در نظر گرفته شده است. این حالت با تمرکز بر روی شی و یا شخص مورد نظر، قسمت‌های دیگر تصویر را تار کرده و با خارج‌ شدن شی یا شخص مورد نظر از مرکز تصویر، تمرکز را بر روی دیگر بخش‌های آن می‌گذارد. شما همچنین می‌توانید به‌صورت دستی و با زدن بر روی بخش مورد نظر، تمرکز را بر روی آن بخش قرار دهید.

نتیجه‌ی عملکرد حالت سینمایی با آن‌چه اپل در تبلیغات خود نشان داده بود، تفاوت زیادی دارد. این حالت در محیط‌های کم‌نور عملکرد ضعیفی داشته و از مشکلات مشابه دوران ابتدایی تصاویر پرتره رنج می‌برد. این قابلیت همچنین تنها با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم قابل اجرا خواهد بود. البته توجه داشته باشید که سیستم‌ دوربین‌های آیفون ۱۳ فوق‌العاده بوده و عملکرد نسبتاً ضعیف حالت سینمایی تاثیری در کیفیت کلی تصاویر و ویدیوهای دوربین‌های این گوشی نداشته است.

آیفون 13

جمع بندی

با بررسی دقیق آیفون ۱۳ متوجه خواهید شد که این گوشی در واقعاً نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی آیفون ۱۲ است. استفاده از دوربین‌های قدرتمندتر و افزایش طول عمر باتری، مشخص‌ترین تغییرات ایجادشده در این گوشی بوده و پیشرفت‌های گسترده‌ای که در آیفون ۱۲ شاهد آن بودیم در این پرچمدار جدید دیده نمی‌شود. دلیل این امر، عملکرد فوق‌العاده‌ی آیفون ۱۲ بوده که جای پیشرفت زیادی را باقی نگذاشته است. از این رو در صورتی که اپل این محصول را آیفون ۱۲S نام‌گذاری می‌کرد، مطمئناً خرده‌ای به این شرکت وارد نمی‌شد.

نکات مثبت

  • دوربین‌های فوق‌العاده
  • عمر باتری بالا
  • پشتیبانی از تمام ویژگی‌های آیفون ۱۲
  • افزایش حافظه داخلی

نکات منفی

  • استفاده از حسگر دوربین سلفی مشابه
  • نرخ تازه‌سازی استاندارد
  • عدم هماهنگی با قاب محافظ آیفون ۱۲

نظر شما در مورد آیفون ۱۳ چیست؟ آیا از ویژگی‌های این گوشی رضایت دارید؟ به‌نظر شما اپل باید چه ویژگی‌های دیگری را به این پرچمدار جدید اضافه می‌کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج:

  • آیفون ۱۳ با چه قیمتی به فروش می‌رسد؟

نسخه‌ی پایه‌ی آیفون ۱۳ با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی با قیمت ۷۹۹ دلار به فروش می‌رسد. نسخه‌های مینی، پرو و پرو مکس این گوشی نیز به‌ ترتیب ۶۹۹، ۹۹۹ و ۱.۰۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

  • آیفون ۱۳ در چه تاریخی به بازار عرضه می‌شود؟

اپل عرضه‌ی آیفون ۱۳ را برای ۲۱ مهر سال جاری (۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در نظر گرفته است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.