مقایسه دوربین گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ - تکفارس 
مقایسه دوربین گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ - تکفارس 

مقایسه دوربین گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳

خشایار جهانی
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - 09:00
مقایسه گلکسی زد فلیپ ۳ با زد فولد ۳ سامسونگ

همین اول باید گفت که نه گوشی گلکسی زد فولد ۳ و نه گلکسی زد فلیپ ۳ دارای بهترین دوربین‌ در میان گوشی‌های هوشمند نیستند. هر دو گوشی حسگرهای باکیفیت ۱۲ مگاپیکسلی دارند ولی نمی‌توان آن‌ها را با حسگرهای ۱۰۸ مگاپیکسلی پرچمداران دیگری مانند گلکسی S21 اولترا مقایسه کرد.

هر دو گوشی تقریباً دارای دوربین اصلی یکسانی هستند. زد فولد ۳ دارای حسگر f/1.8 همراه با OIS، فوکوس خودکار پیکسلی دوگانه با اندازه پیکسل‌های ۱.۸ پیکومتری هست. گوشی زد فلیپ ۳ دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی  f/1.8 همراه با OIS، فوکوس خودکار پیکسلی دوگانه و اندازه پیکسل‌های ۱.۴ پیکومتری هست.

تنها تفاوت دوربین اصلی این دو گوشی در اندازه پیکسل‌هاست. حسگر دوربین فوق عریض هر دو گوشی ۱۲ مگاپیکسل و اندازه هر پیکسل نیز ۱.۱۲ پیکومتر است. از طرفی گوشی زد فولد ۳ دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو دارای f/2.4 همراه با OIS، زوم اپتیکال ۲ برابری و اندازه پیکسل‌های ۱ پیکومتری است. از آن طرف، زد فلیپ ۳ حسگر تله‌فوتو ندارد. هر دو گوشی دارای محافظ گوریلا گلس DX برای لنزهای دوربین هستند.

همانند دوربین اصلی، دوربین سلفی هر دو گوشی نیز شبیه به هم است. زد فولد ۳ دارای حسگر سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با f/2.2 و پیکسل‌های ۱.۲۲ پیکومتری است و زد فلیپ ۳ دارای حسگر ۱۰ مگاپیکسلی با f/2.4 با پیکسل‌های ۱.۲۲ پیکومتری است. تنها تفاوت این دو در بخش دیافراگم است. در ضمن زد فولد ۴ دارای حسگر زیر نمایشگر ۴ مگاپیکسلی با f/1.8 نیز می‌باشد.

در بخش‌های دیگر نیز این دو گوشی مشابه هستند. مثلاً هر دو دارای پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ بوده که دارای فرایند عکاسی یکسان ISP می‌باشند. به‌علاوه یادتان باشد که نرم‌افزار هر دو گوشی نیز یکسان است. به‌عبارتی نتایج عکاسی توسط هر دو دوربین باید بسیار شبیه به هم باشد.

عکاسی

در نور روز شاهد عکس‌هایی از آسمان آبی، درخته‌های سبز و ساختمان سفید رنگ هستیم. عکس‌های گرفته‌شده توسط زد فولد ۳ کمی بهتر است و کمتر نویز دارد، مخصوصاً درخت در پس‌زمینه. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که عکس‌های گرفته‌شده توسط زد فولد ۳ بهتر است.

در تصویر دوم، رنگ‌های خاکستری و سبز بیشتری وجود دارد. رنگ سبز تصویر گرفته‌شده توسط زد فولد ۳ نسبت به زد فلیپ ۳ کمی شدت بیشتری دارد (قوی‌تر است). هر دو تصویر نوردهی و بالانس خوبی داشته و نویز کمتری را نشان می‌دهد، ولی در مجموع زد فولد ۳ کمی بهتر است.

در تصاویر می‌توانید ببینید که بعضی رنگ‌ها و روشنایی تصویر تقویت شده‌اند. سامسونگ به «تشدید رنگ‌ها در تصاویر» معروف است و این عکس‌ها حکم تاییدی بر این داستان است. در مجموع تصاویر گرفته‌شده تقریباً یکسان هستند ولی در تصویر ضبط‌شده توسط دوربین زد فلیپ ،۳ جزئیات بیشتر مشخص است. رنگ‌های تصاویر با واقعیت کمی فرق می‌کند که البته قابل چشم‌پوشی است.

در این عکس نسبتاً تاریک که از آبشار کوچک و رودخانه‌ای گرفته شده است می‌توان به نکات مهمی پی برد. در این تصاویر اچ دی آر کاملاً به کار افتاده تا حسگر جزئیات بیشتری را ثبت کند. در تصویر گرفته‌شده توسط زد فولد ۳ رنگ سبز بهتر نمایش داده شده است ولی در کل تصاویر ضبط‌شده توسط زد فلیپ ۳ کمی در بالانس رنگ‌ها بهتر عمل کرده است.

اکنون با بررسی تصاویر زیر و دقت به بخش متن می‌توان بیشتر به کیفیت حسگرهای این دو گوشی پی برد. با توجه به تصاویر، اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که در هر دو تصویر متن‌ها خوانا هستند. با این وجود، متنی که در تصویر زد فولد ۳ ضبط شده است عالی بوده ولی عکس گرفته‌شده توسط زد فلیپ ۳ تیزتر و با جزئیات‌تر است. در هر دو تصویر کنده‌کاری‌های سنگ کاملاً واضح مشخص و بالانس و رنگ‌های تصاویر نیز عالی است.

حالا به مقایسه عکس‌های گرفته‌شده توسط حسگرهای فوق عریض می‌پردازیم. از بین تمام عکس‌های این مجموعه ، این دو عکس بیشترین شباهت و هرکدام نقاط قوت و ضعف یکسانی دارند. به عنوان مثال، رنگ‌ها و محدوده دینامیکی مشخص هستند و جزئیات کمتری از ساختمان کوچک در تصویر مشاهده می‌شود. از آن‌جایی که هر دو گوشی دارای یک نوع حسگر فوق عریض هستند، یکسان بودن تصاویر گرفته‌شده توسط این دو گوشی هوشمند تعجبی ندارد.

اکنون به تصاویر پرتره گرفته‌شده توسط این دو گوشی نگاه کنید. جدا از اختلاف در بزرگنمایی، هر دو گوشی عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرند. سر مجسمه با جزئیات فراوان در تصویر مشخص است و پس‌زمینه نیز به خوبی جدا شده است (به لبه تصویر واضح از سر مجسمه نگاه کنید). نوردهی تصویر زد فلیپ ۳ کمی بهتر است، زیرا در تصویر گرفته‌شده توسط زد فولد ۳ جزئیات کمتری مشخص است. به‌علاوه پرتره‌ها نویز ندارند.

اکنون چند نمونه سلفی هم ببینیم. یادتان باشد که هر دو گوشی دارای حسگر ۱۰ مگاپیکسلی سلفی هستند. هر دو گوشی سلفی‌های خوبی می‌گیرند ولی عالی نیستند. در هر دو تصویر نویز در پس‌زمینه وجود دارد. با این وجود نوردهی، رنگ و وضوح بین این دو عکس برابر و تمییز دادن بین آن دو مشکل است.

اما هنگامی که به تصاویر گرفته‌شده در شب نگاه می‌کنیم، به‌راحتی می‌توان برنده را مشخص کرد. هر دو گوشی تصاویر خوبی می‌گیرند، اما زد فولد ۳ تصاویر واضح‌تر، تمیزتر و ظریف‌تری ضبط می‌کند. همچنین رنگ اشیا در این عکس با وجود نبود نور کافی به خوبی مشخص شده است.

هیگ‌کدام از عکس‌های گرفته‌شده در شب عالی نیستند ولی کاملاً مشخص است که برنده، حتی هنگامی که ویژگی «حالت شب» روشن بود، زد فولد ۳ است. در تصاویر گرفته‌شده توسط زد فلیپ ۳ به‌سختی می‌توان جزئیات را در درختان دید و نمی‌توان با زد فولد ۳ مقایسه کرد.

با توجه به سخت‌افزار یکسان هر دو گوشی، انتظار می‌رفت نتایج بیشتر به یکدیگر نزدیک باشد. در بیشتر بخش‌ها نتایج بسیار نزدیک بود و فقط در چند بخش با یکدیگر تفاوت دارند. شاید تنها تفاوت مهم رنگ‌های تصاویر گرفته‌شده توسط زد فولد ۳ است، اما در کل تصاویر گرفته‌شده توسط هر دو گوشی مطلوب است.

اگر بخواهیم برنده‌ای را انتخاب کنیم آن گلکسی زد فولد ۳ است. البته نتایج همان‌طور که گفته شد بسیار نزدیک بوده است و به‌سختی می‌توان برنده را مجزا کرد، حال بخواهید ۹۹۹ دلار برای زد فلیپ ۳ پرداخت کنید یا ۱۷۹۹ دلار برای زد فولد ۳، دوربین این دو فذق چندانی با یکدیگر ندارند و انتخاب با خود شماست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید