تراشه MT6893 مدیاتک از دیمنسیتی +۱۰۰۰ و SD865 بهتر عمل می‌کند - تکفارس 
تراشه MT6893 مدیاتک از دیمنسیتی +۱۰۰۰ و SD865 بهتر عمل می‌کند - تکفارس 

تراشه MT6893 مدیاتک از دیمنسیتی +۱۰۰۰ و SD865 بهتر عمل می‌کند

مجید مهرعلی
۳ آذر ۱۳۹۹ - 09:00
تراشه MT6893 مدیاتک از دیمنسیتی +۱۰۰۰ و SD865 بهتر عمل می‌کند - تکفارس 

مؤسسه گیک‌بنچ سه تراشه مدیاتک MT6893، دیمنسیتی +۱۰۰۰ و اسنپ‌دراگن ۸۶۵ را در یک سنجش هم‌زمان مورد مقایسه قرار داده و نتایج جالبی نیز حاصل شده است. اگرچه تراشه مدیاتک و اسنپ‌دراگون عملکردی با سطح یکسان را نشان داده‌اند، اما دیمنسیتی کاملاً از آنها عقب‌تر است. اگرچه پروسه ساخت مدیاتک MT6893 بسیار جلوتر از اسنپ‌دراگون ۸۶۵ است، اما این تراشه کوالکوم بوده که توانسته است در سنجش چند هسته‌ای دست بالا را داشته باشد. با این حال، احتمالاً نسخه نهایی تراشه مدیاتک MT6893 خواهد توانست تا اسنپ‌دراگون ۸۶۵ را شکست دهد.

در بحث سنجش تک‌هسته‌ای، جایی که MT6893 و SD865 امتیاز ۸۸۶ را به‌دست آورده‌اند، امتیاز دیمنسیتی +۱۰۰۰ به ۷۶۵ می‌رسد. در سنجش چند‌هسته‌ای نیز امتیاز مدیاتک، اسنپ‌دراگون و دیمنسیتی به ترتیب برابر با ۲۹۴۸، ۳۱۰۴ و ۲۸۷۴ است.

با استناد به سنجش گیک‌بنچ، تراشه جدید مدیاتک دارای هشت هسته است با این حال فعلاً چیز زیادی از این تراشه نمی‌دانیم. بنا بر گزارش‌های اخیر، مدیاتک هفته گذشته اعلام کرده است که یک تراشه ۵G را با معماری ۶ نانومتری منتشر خواهد کرد. شماره مدل قطعه موردبحث MT689X است که دو عدد آخر آن مشخص نیست. این تراشه از طراحی هسته کورتکس A87 شرکت ARM بهره می‌برد، بالاترین فرکانس هسته اصلی آن برابر با ۳٫۰GHz است و توسط شرکت TSMC با معماری ۶ نانومتری ساخته می‌شود. پردازشگر مرکزی و معماری MT689X با تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ سامسونگ یکی است.

می‌توان گفت که مدیاتک در تلاش برای رسیدن به کوالکوم بسیار خوب عمل کرده است. هرچند این شرکت هنوز هم‌تراز کوالکوم نیست، اما به نظر می‌رسد که از راه رسیدن ۵G فاصله را کمتر کند. در بحث پرچم‌دارها، مدیاتک به فاصله زیاد با کوالکوم عادت داشت، اما حال وضع فرق کرده است.

دیجیتال چت استیشن (DigitalChatStation) مدعی شده است که پارامترهای نسخه اولیه MT6893 برابر با ۲٫۸Ghz± A78+3*2.6Ghz± A78+2.0Ghz± A55+G77MC9 است که اساساً فرکانس یکسانی با اکسینوس ۱۰۸۰ محسوب می‌شود. افزون بر این، ممکن است که این تراشه دارای نسخه‌ای با نرخ محاسبه بالاتر نیز باشد.

تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ سامسونگ از جدیدترین پروسه ۵ نانومتری این شرکت بهره می‌برد و یک هسته کورتکس A78 با نرخ محاسبه ۲٫۸GHz نیز در آن تعبیه شده است. در کنار آن، سه هسته کورتکس A78 با عملکرد بالا و فرکانس ۲٫۶GHz و چهار هسته مؤثر کورتکس A55 با فرکانس ۲٫۰GHz حضور دارند.

با استناد به گزارش‌های پیشین، انتظار می‌رود تراشه جدید مدیاتک پیش از پایان سال میلادی منتشر شود. احتمالاً سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند از این تراشه بهره ببرند که اولین آنها ردمی خواهد بود.

باید به این نکته اشاره کرد که دیجیتال چت استیشن قبل‌تر ادعا کرده بود که مدیاتک دو تراشه جدید را برای تولید آماده می‌کند که شماره مدل‌های آنها MT6893 و MT6891 است. پس تراشه محک خورده که در بالا به آن اشاره شد و نسخه رسمی‌ای که مدیاتک معرفی می‌کند ممکن است یکی نباشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید