نصب موفقیت‌آمیز لرزه سنج کاوشگر InSight روی سطح مریخ - تکفارس 
نصب موفقیت‌آمیز لرزه سنج کاوشگر InSight روی سطح مریخ - تکفارس 

نصب موفقیت‌آمیز لرزه سنج کاوشگر InSight روی سطح مریخ

پوریا اسدی
۵ دی ۱۳۹۷ - 16:00
نصب موفقیت‌آمیز لرزه سنج کاوشگر InSight روی سطح مریخ - تکفارس 

به روز رسانی دیگری از سطح مریخ به زمین ارسال شده است و کاوشگر InSight  ناسا با موفقیت اولین ابزار خود را بر روی سطح این سیاره قرار داده است. در این هفته کاوشگر InSight  سنسور مسی رنگی خود را روی سطح مریخ قرار داده است.  این وسیله می‌تواند اطلاعات مربوط به ارتعاشات عمیق سیاره را جمع آوری کند.

قرار دادن لرزه نگار، که به طور رسمی‌ به عنوان آزمایش لرزه برای ساختار داخلی (SEIS) شناخته می‌شد، یک عملیات ظریف بوده زیرا لازم است تا درست در سطح مریخ قرار بگیرد و از سنگ‌های بزرگ و دیگر خطرات بالقوه اجتناب شود. تیم ناسا از یک مدل در تست آزمایشگاه پیش‌رانش جت استفاده کردند تا اطمینان حاصل شود که دستورات فرستاده شده به کاوشگر، باعث حرکت صحیح ابزار می‌شود. آنها همچنین از تصاویری که توسط Camera Deployment Instrument Lander جمع آوری شده استفاده کردند تا قبل از اینکه دستگاه از بدنه‌ی کاوشگر برداشته شده و سطح مریخ قرار گیرد، از بی خطر بودن محیط نصب اطمینان حاصل گردد.

مشکل دیگر این بود که کاوشگر در یک توده پر از شن و ماسه فرود آمده است که در زاویه کمی‌ با سطح قرار دارد و سنسور باید روی سطح صاف قرار گیرد. سطحی که در حال حاضر روی آن قرار گرفته، زاویه بسیار کم دو تا سه درجه دارد، اما تیم اطمینان داده که می‌تواند در عرض چند روز آینده آن را به سطح صاف برساند.

لرزه سنج مهم‌ترین ابزار InSight بوده که برای سه چهارم اهداف علمی‌ ماموریت مورد نیاز است. وظیفه‌ی لرزه سنج این است که به  ارتعاشات داخل مریخ، که به نام Marsquake شناخته می‌شود، گوش دهد. هنگامی‌ که یک Marsquake اتفاق می‌افتد، این دستگاه مانند یک فلاش بکار می‌افتد. لرزه سنج به دانشمندان اجازه می‌دهد که داخل این سیاره را با نگاه کردن مدل عبور امواج از لایه‌های مختلف سیاره، ببینند. با استفاده از این اطلاعات، دانشمندان می‌توانند تعیین کنند که اندازه لایه‌های داخل سیاره و مواد موجود در آنها چقدر است.

Philippe Lognonné، محقق اصلی SEIS، این ابزار را به عنوان یک دستگاه ضبط صوت توصیف می‌کند – این تشبیه بسیار مناسب است به این دلیل که اخیرا صدای بادهای مریخ را ضبط کرده است. او گفت:

داشتن سنسور بر روی سطح مریخ مانند نگه داشتن یک تلفن در کنار گوش شما است. ما بسیار هیجان زده هستیم زیرا در حال حاضر برای گوش دادن به همه امواج لرزه‌ از زیر سطح و عمق مریخ،  بهترین موقعیت را داریم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید