پخش زنده فرود مریخ‌نورد ناسا بر روی سطح سیاره سرخ - تکفارس 
پخش زنده فرود مریخ‌نورد ناسا بر روی سطح سیاره سرخ - تکفارس 

پخش زنده فرود مریخ‌نورد ناسا بر روی سطح سیاره سرخ

مصطفی اسماعیلیان
۵ آذر ۱۳۹۷ - 17:30
پخش زنده فرود مریخ‌نورد ناسا بر روی سطح سیاره سرخ - تکفارس 

بنابر گزارشات رسمی، مریخ‌نورد تحقیقاتی ناسا با نام این‌سایت (InSight) روز سه‌شنبه بر روی سطح مریخ فرود خواهد آمد. با تکفارس همراه باشید.

این مریخ‌نورد با استفاده از ابزارهای لرزه‌سنج، لایه‌های درونی مریخ را مورد مطالعه قرار می‌دهد تا بدین ترتیب اطلاعات جدیدی از شکل‌گیری این سیاره سرخ و علت تفاوت آن با زمین بدست آید.

در این باره جیم برایدنستاین، مدیر ارشد ناسا، در توییتی گفت:

به لطف کارکنان ناسا، مریخ‌نورد این‌سایت در کم‌تر از دو روز آینده بر روی مریخ فرود خواهد آمد! بیایید این مأموریت را تمام کرده و به فاز بعدی تحقیقات وارد شویم!

مریخ‌نورد این‌سایت قادر است با سرعت ۱۹,۸۰۰ کیلومتر بر ساعت به سمت اتمسفر مریخ حرکت کند و سپس قبل از فرود، سرعت خود را به ۸ کیلومتر بر ساعت (سرعت قدم‌زدم یک انسان) کاهش دهد. این کاهش سرعت تنها در کم‌تر از ۷ دقیقه اتفاق می‌افتد.

راب گراور، سرپرست بخش فرود ناسا، گفت:

در اینکه زمان فرود این مریخ‌نورد بر ۷ دقیقه تنظیم شده، دلیلی علمی وجود دارد.

ما نمی‌توانیم فرود این‌سایت را از اتاق فرمان کنترل کنیم پس باید تمام مراحل را به صورت پیش‌برنامه و کدنویسی شده در فضاپیما اعمال کنیم. برنامه‌نویسی و آزمایش این طرح برای ما سال‌ها زمان برده است. ما تمام شرایط محیطی مریخ را در نظر گرفته‌ایم تا در فرود فضاپیما مشکلی پیش نیاید.

تیم ما تا لحظه آخر فرود مریخ‌نورد در منطقه هامونه الیسیوم، هوشیار خواهد بود.

این اولین مریخ‌نوردی است که ناسا با ابزار لرزه‌سنج به سطح این سیاره می‌فرستد. لرزه‌سنج از تکنولوژی‌های روز زمین‌شناسی، حرارت‌سنجی و لرزه‌شناسی برای تحقیق در لایه‌های درونی سیاره استفاده می‌کند. پیش از این نیز ناسا مریخ‌نورد Curiosity را در سال ۲۰۱۲ برای اهداف مطالعاتی به این سیاره فرستاده بود و از آن تاریخ به بعد، این‌سایت اولین مریخ‌نورد هوشمندی است که ناسا به چنین مأموریتی ارسال می‌کند.

مأموریت این مریخ‌نورد، دو سال به طول خواهد انجامید و انتظار می‌رود جزییات بیش‌تر و عمیق‌تری از مریخ برای دانشمندان آشکار شود.

همچنین اطلاعات بدست‌آمده از این تحقیقات به دانشمندان کمک می‌کند تا طرز تشکیل سیارات سنگی را مورد مطالعه بیش‌تری قرار دهند.

حدود ۸۰ شبکه بین‌المللی به صورت زنده فرود این مریخ‌نورد را پوشش می‌دهند. این رویداد در روز سه‌شنبه ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران از تمام وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ناسا پخش خواهد شد.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد مریخ‌نورد این‌سایت چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید