اولین ماموریت تجاری سرنشین‌دار توسط اسپیس‌ایکس - تکفارس
اولین ماموریت تجاری سرنشین‌دار توسط اسپیس‌ایکس - تکفارس

اسپیس‌ایکس اولین ماموریت فضایی تجاری سرنشین‌دار را انجام می‌دهد

امین باقری
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - 12:43
ماموریت سرنشین‌دار

به‌زودی یک ماموریت فضایی تجاری برای مشاهده مناطق قطبی از مدار پایین زمین انجام خواهد شد. این اولین ماموریت سرنشین‌دار است که اقدام به چنین کاری خواهد کرد.

این ماموریت Fram2 نامگذاری شده که برگرفته از یخ‌شکن معروفی است که توسط قهرمان ملی نروژ، فریتیوف نانسن، برای کاوش در قطب شمال در اواخر قرن نوزدهم استفاده شد.

اولین ماموریت تجاری سرنشین‌دار توسط اسپیس‌ایکس - تکفارس

این مأموریت توسط چون وانگ، یک کارآفرین و ماجراجو که از ابتدا در فضای ارزهای دیجیتال فعال بوده و اکنون ظاهرا از زمان و ثروت خود برای سفر به دنیا و سرانجام فضا استفاده می‌کند، رهبری و تامین مالی شده است. تیم او شامل یانیکه میکل‌سن از نروژ، اریک فیلیپس از استرالیا و رابیا روگه از آلمان خواهد بود (که در تصویر بالا دیده می‌شوند)، و همه آن‌ها اولین سفر خود به مدار زمین را انجام می‌دهند.

Fram2 در اواخر سال ۲۰۲۴ از فلوریدا به مدار قطبی پرتاب خواهد شد (اگر تأخیر نداشته باشد که همیشه ممکن است)، پس از آن به مدت سه تا پنج روز در ارتفاع ۴۲۵-۴۵۰ کیلومتر باقی خواهد ماند.

این سفر فقط برای تماشای مناظر نیست، بلکه مقدار قابل‌توجهی از تحقیقات علمی از جمله اولین پرتوسنجی‌های ایکس در فضا و مشاهده انتشارات نوری غیرعادی شبیه به شفق‌های قطبی نیز در این ماموریت انجام خواهد شد.

Fram2 چندین دستاورد جدید و جالب به ارمغان خواهد آورد و انتخاب قطب شمال، که بازدید از آن از هر جایی غیر از مدار زمین به طور باور‌نکردنی دشوار است، یک انتخاب جالب است. این انتخاب و نام ماموریت نشان می‌دهد که وانگ طرفدار نانسن و دیگر کاوشگران اولیه است. (اگر کنجکاو هستید، یک موزه فوق‌العاده در اسلو وجود دارد که کشتی واقعی را به نمایش گذاشته است.)

تاکنون، اسپیس‌ایکس ۱۳ ماموریت سرنشین‌دار انجام داده است و Fram2 ششمین ماموریت فضانوردان تجاری خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید