نگاهی به قابلیت های جدید اندروید ۱۵ - تکفارس 
نگاهی به قابلیت های جدید اندروید ۱۵ - تکفارس 

نگاهی به قابلیت های جدید اندروید ۱۵

امین باقری
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 08:35
قابلیت های جدید اندروید 15

در این مقاله قصد داریم نگاهی به قابلیت های جدید اندروید ۱۵ بیندازیم. به‌روزرسانی‌های سالانه اندروید و iOS همیشه ارزش بررسی دارند و پس از رویداد Google I/O 2024، اکنون نسخه‌های بتای اندروید ۱۵ منتشر شده است. این یک فرصت خوب برای مرور تمام تغییرات و قابلیت‌های جدیدی است که امسال به این سیستم عامل اضافه می‌شود.

اگر می‌خواهید در تست بتا شرکت کنید، توجه داشته باشید که این نسخه‌ دارای باگ‌ها و مشکلاتی خواهد بود و حتما از این مطمئن باشید که دستگاه شما واجد شرایط است یا خیر. مالکان گوشی‌های پیکسل گوگل و تعداد محدودی از گوشی‌های تولیدکنندگان دیگر از جمله گوشی‌های وان پلاس و ناتینگ می‌توانند ثبت‌نام کنند. (هرچند هنوز سامسونگ در این لیست قرار ندارد).

به خاطر داشته باشید که این قابلیت‌ها در ماه‌های آینده اضافه و ممکن است حذف شوند، چرا که به انتشار کامل اندروید ۱۵ نزدیک می‌شویم که اگر گوگل مطابق با برنامه اندروید ۱۴ عمل کند، احتمالا در ماه اکتبر خواهد بود. اما قبل از آن، ما در مقاله موارد جدید و بهبود یافته در اندروید ۱۵ را آورده‌ایم.

بهبودها و قابلیت های جدید اندروید ۱۵

۱. بهبود امکان انجام همزمان چند کار

اندروید ۱۵ تجربه انجام همزمان چند کار را در تبلت‌ها و نمایشگرهای بزرگ با امکان پین کردن نوار وظیفه به‌طور دائمی بر روی صفحه برای ایجاد تجربه‌ای شبیه به دسکتاپ بهبود خواهد داد. علاوه بر این، ترکیب‌ اپلیکیشن‌ها در حالت تقسیم صفحه مانند جیمیل و یوتیوب می‌توانند ذخیره شوند تا بعدا بازگردانده شوند. جفت این اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند در نوار وظیفه پین شوند.

۲. فضای شخصی

اندروید ۱۵ یک فضای امن جدید به گوشی شما اضافه می‌کند، یک فضای شخصی تا بتوانید حساس‌ترین برنامه‌ها و داده‌های خود را در آن قفل کنید. اگر از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنید، چیزی مشابه به نام Secure Folder وجود دارد، اما اکنون این ویژگی برای همه کاربران اندروید در دسترس خواهد بود.

این قابلیت با ایجاد یک بخش جدید در کشوی برنامه‌ها کار می‌کند که برای دسترسی به آن نیاز به یک تایید اضافی (مانند رمز عبور یا اثر انگشت) دارید. شما می‌توانید هر برنامه‌ای که دوست دارید را در اینجا نصب کنید، از جمله نسخه‌های جداگانه‌ای از دوربین، Google Photos و گوگل کروم، برای عکس‌ها، ویدیوها و مرور وب که واقعا نمی‌خواهید کسی دیگر آن‌ها را ببیند.

۳. قابلیت Predictive back

این قابلیت که اسم عجیبی دارد به این معناست که وقتی از حرکت بازگشت (کشیدن از کنار صفحه) استفاده می‌کنید، پیش‌نمایش سریعی از چیزی که به آن بازمی‌گردید را می‌بینید. به عنوان مثال، ممکن است یک وب‌سایت که به تازگی ترک کرده‌اید یا صفحه اصلی را ببینید. ایده این است که کاربران بدانند قبل از تکمیل این حرکت، به چه چیزی بازمی‌گردند.

۴. ضبط بخشی از صفحه

در اندروید ۱۵، قابلیت ضبط بخشی از صفحه به جای تمام آن اضافه شده است؛ این قابلیت هنگام تهیه یک آموزش، رفع مشکل یا ضبط صفحه برای هر دلیل دیگری مفید می‌باشد. این قابلیت در ابزار ضبط صفحه خود اندروید موجود است و توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را به برنامه‌های خود نیز اضافه کنند.

۵. اسلایدرهای صدای بازطراحی‌شده

شاید تغییر بسیار مهمی به نظر نرسد، اما یکی از تغییراتی است که زیاد از آن استفاده خواهید کرد: پنلی که وقتی روی سه نقطه در پایین اسلایدر حجم ضربه می‌زنید ظاهر می‌شود، اکنون فضای بیشتری روی صفحه می‌گیرد و تنظیم میزان صدا برای رسانه‌ها، زنگ‌ها و تماس‌ها را آسان‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید از همان صفحه به دستگاه‌های بلوتوث متصل دسترسی داشته باشید.

۶. پیام‌رسانی ماهواره‌ای

به نظر می‌رسد که گوشی‌های اندرویدی نیز ممکن است بالاخره قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای را مانند آیفون دریافت کنند. می‌گوییم “ممکن است” زیرا با وجود این که اندروید ۱۵ به طور رسمی پشتیبانی پلتفرم را برای اتصال ماهواره‌ای از نظر نرم‌افزاری گسترش خواهد داد، این اتصال نیز باید در سخت‌افزار ساخته شود و احتمالا توسط یک شریک شبکه ماهواره‌ای انجام شود.

۷. پیش‌نمایش ویجت‌ها

قابلیت های جدید اندروید 15

ویجت‌ها در اندروید چیز جدیدی نیستند، اما معمولا وقتی ویجت‌های جدیدی را به صفحه اصلی اضافه می‌کنید، فقط نمونه‌های پیش‌فرض از ظاهر ویجت‌ها را می‌بینید. در اندروید ۱۵، توسعه‌دهندگان می‌توانند پیش‌نمایش‌های جذابتر به ویجت‌ها اضافه کنند، بنابراین، به عنوان مثال، وقتی یک ویجت تماس اضافه می‌کنید، می‌توانید پیش‌نمایش آن را به همراه یکی از مخاطبین واقعی خود ببینید.

۸. تنظیم ویبره شخصی

مخصوص کسانی که همیشه گوشی‌های خود را در حالت بی‌صدا تنظیم می‌کنند: برنامه‌های اندروید قبلا می‌توانستند لرزش‌های مخصوص خود را تنظیم کنند، اما در اندروید ۱۵، شما می‌توانید این تنظیمات را برای کانال‌های اعلان خاص خودتان انجام دهید. به عنوان مثال، می‌توانید برای ایمیل‌ها یک لرزش و برای پیامک‌ها دو لرزش تنظیم کنید.

۹. محافظت از رمز عبور یک‌ بار مصرف

ممکن است حساب‌هایی داشته باشید که به هنگام ورود برای اثبات هویت خود، از رمز عبور یک‌ بار مصرف (OTP) استفاده کنید. در اندروید ۱۵، اعلان‌های حاوی این رمز عبورهای یک‌ بار مصرف روی نمایشگر نشان داده نمی‌شوند، که خطر دزدیده شدن رمزهای عبور شما توسط کسی که از پشت شما نگاه می‌کند یا به نوعی نمایشگر شما را ضبط می‌کند، به حداقل می‌رساند.

۱۰. ضد سرقت بودن

قابلیت های جدید اندروید 15

گوگل در حال افزودن مجموعه‌ای از قابلیت‌ها به اندروید است تا از سارقان جلوگیری کند. به عنوان مثال، قفل تشخیص سرقت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که آیا گوشی شما با سرعت گرفته شده است و در اینصورت به طور خودکار صفحه قفل را فعال می‌کند. این قفل خودکار همچنین در صورتی که گوشی شما برای مدت طولانی از شبکه خارج باشد یا تلاش‌های ناموفق زیادی برای احراز هویت انجام شود، فعال می‌شود.

شما همچنین می‌توانید دستگاه خود را به راحتی از راه دور قفل کنید. همه این قابلیت‌ها در سال جاری به دستگاه‌هایی که اندروید ۱۰ یا بالاتر را اجرا می‌کنند، اضافه خواهند شد، اما یکی از این قابلیت‌ها منحصر به اندروید ۱۵ است: دستگاه شما بدون دسترسی به اطلاعات حساب گوگل شما نمی‌تواند بازنشانی شود (یک روش رایج که توسط سارقان استفاده می‌شود)، که به این معنی است که فقط شما قادر به انجام این کار خواهید بود.

۱۱. دسترسی راحت‌تر به کلیدهای عبور

اندروید ۱۵ همچنین با تغییرات مفیدی در پشتیبانی از کلیدهای عبور به همراه است، همان بخش که به جای استفاده از رمز عبور، از روش باز کردن قفل تلفن (مثل اسکن اثر انگشت) برای ورود به حساب گوگل خود استفاده می‌کنید. در سیستم عامل جدید، صفحه انتخاب حساب کاربری و صفحه تایید در یک صفحه ترکیب شده‌اند، بنابراین برای عبور یک مرحله کمتر وجود دارد. گوگل همچنین یک قابلیت بازیابی جدید اضافه می‌کند تا انتقال اطلاعات احراز هویت به تلفن جدید آسان‌تر شود.

و بیشتر…

به‌روزرسانی‌های اندروید همیشه شامل تغییرات جزئی و بهبودهایی هستند که شاید زیاد مورد توجه قرار نگیرند، اما همچنان مورد استقبال واقع می‌شوند. در اندروید ۱۵، این بهبودها شامل پردازش ویدیو کارآمدتر، مدیریت بهتر برنامه‌هایی که در پیش‌زمینه اجرا می‌شوند (که به بهبود عمر باتری کمک می‌کند)، محافظت‌های امنیتی برای جلوگیری از تصاحب وظایف برنامه‌های معتبر توسط برنامه‌های مخرب و قابلیت اتصال Health Connect برای دریافت داده‌های بیشتر از برنامه‌های مختلف در مدت زمان طولانی‌تر است.

و حتی بیشتر…

قابلیت‌هایی نیز وجود دارند که هنوز اعلام نشده‌اند، اما توسط کاوشگران کدنویسی ماهر کشف شده‌اند. از آنجا که این به‌روزرسانی‌ها غیرفعال و مخفی هستند و هنوز توسط گوگل معرفی نشده‌اند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که در نسخه نهایی اندروید ۱۵ قرار در دسترس خواهند بود. اما اگر کنجکاو هستید، این قابلیت‌ها شامل یک حالت دسکتاپ شبیه به سامسونگ DeX، یک صفحه استاتوس برای سلامت حافظه دستگاه و حالت فوق کم‌نور برای خواندن راحت‌تر صفحه تلفن در محیط‌های بسیار تاریک می‌باشد.

احتمال دارد که گوگل تصمیم بگیرد برخی از این قابلیت‌ها را با نسخه نهایی اندروید ۱۵ عرضه نکند، اما احتمالا قبل از آن چندین به‌روزرسانی و اعلامیه دیگر دریافت خواهیم کرد. ما هنوز با نسخه نهایی این نرم‌افزار فاصله داریم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید