ایلان ماسک برای نسخه پیشرفته‌تر هوش مصنوعی Grok یک ابرکامپیوتر می‌سازد - تکفارس 
ایلان ماسک برای نسخه پیشرفته‌تر هوش مصنوعی Grok یک ابرکامپیوتر می‌سازد - تکفارس 
ایلان ماسک برای نسخه پیشرفته‌تر هوش مصنوعی Grok یک ابرکامپیوتر می‌سازد - تکفارس 

ایلان ماسک برای نسخه پیشرفته‌تر هوش مصنوعی Grok یک ابرکامپیوتر می‌سازد

محمدامین حیدری
۶ خرداد ۱۴۰۳ - 14:26
ایلان ماسک ابرکامپیوتر

ایلان ماسک امروز به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که استارتاپ هوش مصنوعی او یعنی xAI تصمیم دارد تا برای نسخه بعدی چت‌بات Grok یک ابرکامپیوتر بسازد.

براساس گزارش وب‌سایت خبری The Information، ایلان ماسک می‌خواهد ساخت این ابرکامپیوتر را تا پاییز سال ۲۰۲۵ به اتمام برساند که استارتاپ او ممکن است برای انجام این کار با شرکت Oracle همکاری کند. البته این منبع خبری موفق به گفتگو با xAI نشده است؛ علاوه‌بر این، شرکت Oracle نیز به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداده است.

ایلان ماسک در ادامه بیان کرده است که مجموعه پردازشگرهای گرافیکی H100 انویدیا در ابرکامپیوتر xAI، حداقل چهار برابر بزرگتر از چیزی است که امروزه در کامپیوترهای دیگر وجود دارد. شایان ذکر است که پردازنده‌های گرافیکی H100 بر بازار تراشه‌های دیتاسنتر برای هوش مصنوعی تسلط دارند اما به دلیل تقاضای بالا، یافتن آن‌ها دشوار است.

استارتاپ xAI در سال میلادی گذشته توسط ایلان ماسک برای رقابت با مجموعه‌های OpenAI و Alphabet تاسیس شد؛ این دو استارتاپ به ترتیب متعلق به شرکت‌های مایکروسافت و گوگل هستند. ناگفته نماند که ایلان ماسک یکی از هم‌بنیانگذاران OpenAI نیز می‌باشد.

او در اوایل سال جاری اعلام کرد که برای آموزش مدل هوش مصنوعی Grok 2 حدود ۲۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا استفاده شده است؛ علاوه‌بر این، مدل Grok 3 یا نسخه‌های بعدی آن به ۱۰۰,۰۰۰ عدد از این تراشه نیاز خواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید