اولین میکرو کامپیوتر جهان به حراج گذاشته شد - تکفارس 
اولین میکرو کامپیوتر جهان به حراج گذاشته شد - تکفارس 
اولین میکرو کامپیوتر جهان به حراج گذاشته شد - تکفارس 

اولین میکرو کامپیوتر جهان به حراج گذاشته شد

فرزاد اسرافیلی
۶ خرداد ۱۴۰۳ - 08:50
اولین میکرو کامپیوتر جهان به حراج گذاشته شد - تکفارس 

Q1 اولین میکروکامپیوتر جهان است که مجهز به کیبورد و صفحه نمایش داخلی است و حالا Heritage Auctions این کامپیوتر را با قیمت ۳۲۰۰۰ دلار به حراج گذاشته است.

حراجی Heritage Auctions یک دستگاه کامپیوتر Q1 را برای فروش به مزایده گذاشته است. این دستگاه اولین میکروکامپیوتر جهان محسوب می‌شود. نکته جالب اینجاست که این کامپیوتر برای اولین بار به طور تصادفی توسط سرایداران دانشگاه کینگستون لندن در جعبه‌هایی مخصوص نگهداری آشغال قدیمی پیدا شد. آنها همچنین نسخه بعدی این رایانه و چاپگر را نیز پیدا کردند.

Q1 اولین میکروکامپیوتر کامل و مستقل جهان است که کیبورد و صفحه نمایش داخلی دارد و شرکت نیویورکی Q1 سازنده این دستگاه می‌باشد. این میکرو کامپیوتر به جای مدارهای منطقی TTL بزرگ و ترانزیستورهای سیمی، بر اساس پردازنده ۸۰۰۸ اینتل ساخته شده است. این معماری ریزپردازنده به Q1 اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های سیستم‌های بزرگ‌تر آن زمان را داشته باشد. با این حال، Q1 نتوانست آنطور که باید و شاید به موفقیت تجاری دست یابد. بزرگترین مشتری آن آژانس فضایی ناسا بود و صادرات آن رونق بسیار کمی داشت.

حراج اولین میکرو کامپیوتر جهان

با این وجود، به لطف این کشف، Heritage Auctions دستگاه های زیر را برای فروش قرار داد:

  • یک میکرو کامپیوتر رومیزی Q1 مدل ۱۹۷۲ با صفحه نمایش، چاپگر و صفحه کلید داخلی
  • Q1 Lite مدل ۱۹۷۶، که یک نسخه ساده شده بدون چاپگر و دارای صفحه کلید اضافی
  • Q1 یک چاپگر رایانه رومیزی که برای کار با Q1 Lite طراحی شده است. جنس این چاپگر از فلز بوده و بسیار سنگین‌تر از چاپگرهای مدرن است.
حراج اولین میکرو کامپیوتر جهان

تمامی این دستگاه‌ها ظاهر خوبی دارند، اما با توجه به سن قابل توجه آنها، یکسری آثار فرسودگی و تغییر رنگ دیده می‌شود. با این حال، تمام کلیدها در جای خود قرار دارند. این سیستم‌ها آزمایش نشده‌اند، بنابراین همه آن‌ها با عنوان «بدون تست شده» فروخته می‌شوند.

قیمت اعلام شده برای حراج اولین میکرو کامپیوتر جهان یعنی Q1 با چاپگر ۳۲۰۰۰ دلار تعیین شده است. مزایده قرار است بیش از ۶ ساعت ادامه داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید