سرور مجازی VPS لینوکس چیست – تفاوت خرید VPS لینوکس و ویندوز - تکفارس 
سرور مجازی VPS لینوکس چیست – تفاوت خرید VPS لینوکس و ویندوز - تکفارس 
سرور مجازی VPS لینوکس چیست – تفاوت خرید VPS لینوکس و ویندوز - تکفارس 

سرور مجازی VPS لینوکس چیست – تفاوت خرید VPS لینوکس و ویندوز

تکفارس
۴ خرداد ۱۴۰۳ - 23:56
سرور مجازی لینوکس چیست

سرور مجازی VPS لینوکس چیست

سرور مجازی لینوکس یک تکنولوژی برای فروش VPS است که چندین سرور مجازی قابلیت این را دارند تا جداگانه روی یک سرور فیزیکی با سیستم عامل لینوکس اجرا شوند و هر کاربر در فرم سفارش میتواند سرورهایی با منابع ۲GB Ram یا ۴GB Ram سفارش دهد تا برایش ایجاد شود. هر سرور مجازی لینوکس مانند یک کامپیوتر مستقل کار میکند و میتوان برنامه ها را در آن نصب و اجرا کرد و مدیریت کرد. سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل منبع باز، بدون محدودیت است و نیاز به تهیه لایسنس برای استفاده ندارد.

فرق سرور لینوکس با ویندوز

انتخاب سیستم عامل در خرید سرور مجازی بستگی به هدف پروژه ای که روی سرور مجازی میخواهید راه اندازی کنید دارد، ویندوز و لینوکس هر کدوم مزایای خودشون را دارند. سرور لینوکس یک سیستم عامل برای سرور مجازی است که از سیستم عامل لینوکس برای ارایه خدمات میزبانی وب و فروش VPS و نصب کنترل پنل های مدیریت سرور استفاده میشود، برخلاف VPS ویندوز که در بعضی هاستینگ ها نیاز به خرید لایسنس دارد، VPS لینوکس بلوسرور با سیستم عامل های لینوکس Ubuntu و Debian و سایر توزیع ها ارایه میشود و میزبانی VPS لینوکس می‌تواند هزینه های کمتری به نسبت VPS ویندوز داشته باشد.

فرق سرور لینوکس با ویندوز

نسخه سرور سیستم عامل لینوکس (linux server) فاقد محیط گرافیکی است و اتصال و رابط کاربری بصورت پیش فرض برای دسترسی و کنترل سیستم عامل از طریق خط فرمان Terminal است که توسط پروتکل SSH اتصال به VPS لینوکس بلوسرور انجام میشه و به دلیل عدم نصب محیط گرافیکی مصرف منابع پایین تری از لحاظ CPU – RAM دارند.

خرید VPS لینوکس

در خرید سرور مجازی لینوکس باید به Cloud بودن VPS توجه کنید، بیشتر سرورهایی که در سایت blueserver به فروش میرسند، سرور مجازی Cloud دیتاسنتر Hetzner و HOSTKEY هستند، با خرید VPS لینوکس خارجی پرسرعت (سرور مجازی لینوکس) از بلوسرور میتوانید به وی پی اس این دیتاسنترها دسترسی داشته باشید. در مرحله بعد باید سخت افزار مناسب را انتخاب کنید، دیتاسنترهای مختلفی برای خرید وجود دارند ولی انتخاب دیتاسنتر و سخت افزاری که Uptime بالایی را تضمین کند و مشکلات خرابی و از دست خارج شدن سرویس را به حداقل برساند یا سرعت قابل قبولی داشته باشید بسیار مهم است. VPS ابری لینوکس دیتاسنتر پایداری بیشتری دارد و امکانات مدیریتی بهتری میدهد. (برای مشاهده قیمت سرور مجازی بلوسرور به سایت blueserver لطفا مراجعه کنید.)

معمولا vps امکان کاهش به تعرفه پایینتر به دلیل عدم امکان کاهش هارد درایو را ندارد، ولی ارتقا به تعرفه بالاتر انجام میشود، اگر قصد خرید vps دارید، دقت کنید که قابلیت ارتقا به رم و سی پی یو بالاتر داشته باشد.

خرید سرور اوبونتو

اوبونتو محبوب ترین توزیع لینوکس در جهان است. ubuntu مبتنی بر لینوکس دبیان است و روی سخت افزاری قدیمی نیز بخوبی اجرا میشود و با پلتفرم ابری OpenStack هم سازگاری دارد. اوبونتو به دلایل زیادی یک سیستم عامل محبوب برای خرید VPS است. اوبونتو به دلیل کاربر پسند بودن و سازی با اکثر زبان های برنامه نویسی مثل MySQL و PHP مورد توجه کاربران است و از کانتینری سازی مانند Kubernetes و Docker پیشتیبانی میکند و مهمترین مزیت اوبونتو به نسبت سایر توزیع های دیگر لینوکس ” پشتیبانی قوی ” از این سیستم عامل هست.

داکر (Docker) که در سیستم عامل لینوکس اوبونتو نصب میشود، برنامه ها در داخل کانتینرها مستقر می شوند. در واقع کانتینرهای Docker محیط‌های ایزوله‌ای هستند که همه چیزهاییکه یک برنامه نیاز دارد مثل سورس کد ها، کتابخانه‌ها، frameworks، فایل های تنظیمات را در خودش دارد، پس با خرید سرور مجازی لینوکس اوبونتو امکان نصب داکر را خواهید داشت.

سرور اوبونتو

سرورهای لینوکسی که در هاستینگ ها و دیتاسنترها به فروش میرسد، معمولا نسخه Server هستند و محیط گرافیکی ندارند و باید از طریق SSH به آنها وصل شد و اگر میخواهید که محیط گرافیکی GUI نصب بشه، از محیط هایی که Gnome یا Xfce باید استفاده کنید که از طریق XRDP یا VNC بتونین به سرور مجازی Ubuntu متصل بشید. در بلوسرور امکان خرید سرور مجازی از جدید ترین توزیع ubuntu نسخه ۲۴ هم هست و نسخه های (Focal Fossa) Ubuntu 20.04 LTS و (Jammy Jellyfish) 22.04 LTS و (Noble Numbat) 24.04 LTS قابل سفارش هستند.

برنامه هایی مانند docker-ce ،gitlab ،jitsi، nextcloud بصورت app هایی از پیش نصب شده هستند که همه در سیستم عامل اوبونتو نصب شدن و بعضی دیتاسنترها بصورت آماده از طریق APP ها ارایه میدهند و دیگر نیازی به این نیست که اول اوبونتو را نصب کنید و بعد اینها را نصب کنید، بلکه فقط با یک کلیک، از همان اول، این app ها روی اوبونتو و خودکار نصب میشوند.

خرید سرور لینوکس ارزان

نسخه‌های مختلف لینوکس (Ubuntu، CentOS، Debian، CloudLinux) برای نصب در VPS بلوسرور از دیتاسنترهای مختلف موجود هستند، تقریبا در هر دیتاسنتر یا سرویس دهنده ای ممکن است سیستم عامل ویندوز پیدا نکنید، بخاطر اینکه تهیه ویندوز نیاز به لایسنس دارد، اما تمام دیتاسنتر ها و ارایه دهندگان حتما سیستم عامل لینوکس را دارند و چون نیاز به لایسنس ندارد و مجازی سازی آنها بر اساس Kvm است که رایگان است و به همین دلیل قیمت VPS لینوکس ارزان است. سرورهای لینوکسی که در بلوسرور یا لینود یا hostkey به فروش میرسند قیمت مناسبی دارند. توزیع پرطرفدار لینوکس، اوبونتو، دبیان، آلمان لینوکس، راکی لینوکس و centos stream هستند.

مقایسه سرعت سرور لینوکس و ویندوز

هر سیستم عاملی که در سرور مجازی نصب و برای وب استفاده میشود باید سریع و پایدار باشد و هر سایت یا برنامه ای که راه اندازی میکنید باید انتظار سرعت پاسخگویی بالای VPS و عملکرد قوی سرور را داشته باشید و این عملکرد به سخت افزار های اختصاص داده شده در خرید VPS لینوکس یا ویندوز هم بستگی دارد که سروری با چند هسته CPU یا با RAM و درایو های SSD NVME تهیه کنید. هم لینوکس و هم ویندوز در این زمینه پایداری و عملکرد بالایی دارند، با این حال، حتی اگر این دو سیستم عامل از نظر عملکرد با هم یکسان باشند، میزبانی مبتنی بر لینوکس هزینه کمتری دارد و برنامه هایی که در این سیستم عامل اجرا میشوند، معمولا رایگان هستند.

هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس

VPS لینوکس نسبت به خرید VPS ویندوز امکان مدیریتی بیشتر و قابلیت ارتقا بهتری برای هاست وردپرس دارد، زیرا لینوکس هنگام انتخاب CMS و ابزارهای مدیریت سایت از امکانات بیشتری پشتیبانی می کند و کاربران این توانایی را دارند تا کنترل بیشتری بر سیستم عامل و برنامه ها داشته باشند. اما در خرید سرور مجازی ویندوز انتخاب CMS و ابزارهای مدیریتی سرور به شدت محدود خواهید شد. معمولا سرور های ویندوز از برنامه های مایکروسافت مانند ASP، .NET و Microsoft SQL Server استفاده میکنند تا هاست وردپرس.

هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس

برای اجرای وردپرس بهتر است از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید، چون از لحاظ امکانات و مدیریتی، دسترسی بیشتری برای اعمال تغییرات دارید و اگر از ویندوز استفاده کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید، چونکه ویندوز مصرف رم و سی پی یو بالاتری به نسبت لینوکس دارد و باید رم و پردازنده بیشتری تهیه کنید و در plesk یا xampp وردپرس را نصب کنید، اما با خرید VPS لینوکس از بلوسرور براحتی میتوانید وردپرس را به روشهای مختلفی نصب کنید و هزینه کمتری بپردازید که هزینه VPS ارزان میشود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید