گوگل می گوید پروژه موبایل فرست ایندکس بعد از ۷ سال کامل شده است - تکفارس 
گوگل می گوید پروژه موبایل فرست ایندکس بعد از ۷ سال کامل شده است - تکفارس 
گوگل می گوید پروژه موبایل فرست ایندکس بعد از ۷ سال کامل شده است - تکفارس 

گوگل می گوید پروژه موبایل فرست ایندکس بعد از ۷ سال کامل شده است

افشین نوری
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 10:38
گوگل

گوگل اعلام کرده است که پروژه موبایل فرست ایندکس (Mobile First Indexing)  که حدود هفت سال پیش آغاز شد حالا به اتمام رسیده است.

جهت یادآوری باید بگوییم که گوگل بیش از ۶.۵ سال پیش این پروژه را آغاز کرد و حالا آن را کامل کرده است. گوگل برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۶ فرست موبایل ایندکس را معرفی کرد و تا دسامبر ۲۰۱۸، نیمی از وب‌سایت‌های موجود در نتایج جستجوی گوگل از فهرست‌بندی فرست موبایل بودند. فرست موبایل ایندکس به معنای آن است که گوگل وب‌سایت شما را از چشم یک مرورگر موبایلی می‌بیند و در نتیجه از نسخه موبایلی وب‌سایت شما را برای نمایه‌سازی و رتبه‌بندی استفاده می‌کند.

گوگل در اوایل مارس ۲۰۲۰ آخرین مهلت وب‌سایت‌ها را برای تغییر به فهرست‌بندی موبایل را اعلام کرد. گوگل سپس در جولای ۲۰۲۰، آن مهلت را بار دیگر تا مارس ۲۰۲۱ تمدید کرد.

گوگل گفته است که تعداد بسیار کمی از سایت‌ها وجود دارند که اصلا روی گوشی‌های موبایل کار نمی‌کنند و این مشکلات مواردی هستند که این شرکت نمی‌تواند آنها را حل کند.

گفتنی است ساندار پیچای مدیرعامل گوگل، این هفته در دادگاه واشنگتن دی‌سی در پرونده آنتی تراست دولت آمریکا علیه گوگل شهادت داد. شهادت پیچای درباره معامله‌ای بود که گوگل با اپل بر سر موتور جستجوی پیش‌فرض در سافاری بسته است. قاضی دادکاه باید مشخص کند که آیا این معامله قانون ضدانحصارگرایی را در بازار موتورهای جستجو نقض کرده یا خیر.

پیچای در شهادت خود فاش کرد که او و تیم کوک مدیر عامل اپل، سالی یک بار ملاقات می‌کنند تا در مورد چگونگی اجرای این قرارداد صحبت کنند. پیچای گفت که اپل در سال ۲۰۱۸ نگران کاهش درآمد حاصل از قراردادی بود که با گوگل داشت چراکه موتور جستجوی گوگل در iOS با کاهش ترافیک مواجه بود.

پیچای در دادگاه گفت «یکی از مواردی که در اندروید به خوبی کار می‌کرد موتور جستجوی گوگل بود، بنابراین من پیشنهاد کردم که این موتور جستجو می‌تواند به‌طور پیش‌فرض برای iOS نیز استفاده شود و ما خود را متعهد به حمایت از محصول‌ برای سالهای متمادی می‌دانستیم.» اما مساله اینجاست که استفاده از موتور جستجوی گوگل به طور پیش فرض در iOS می تواند قوانین آنتی تراست را نقض کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید