ماموریت Psyche ناسا احتمالا به تعویق خواهد افتاد - تکفارس 
ماموریت Psyche ناسا احتمالا به تعویق خواهد افتاد - تکفارس 
ماموریت Psyche ناسا احتمالا به تعویق خواهد افتاد - تکفارس 

ماموریت Psyche ناسا احتمالا به تعویق خواهد افتاد

افشین نوری
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 12:47
ناسا

ناسا خود را برای پرتاب فضاپیمای Psyche در هفته جاری آماده می‌کند، اما آب و هوای نامناسب در اطراف مرکز فضایی کندی در فلوریدا ممکن است این ماموریت را به تاخیر بیندازد. این ماموریت قرار است برای رسیدن به سیارکی که احتمالا غنی از فلزات است انجام شود.

در حالیکه پرتاب این فضاپیما قرار بود با استفاده از موشک فالکون Heavy اسپیس ایکس ، انجام شود ناسا روز سه شنبه در وب سایت خود اعلام کرد که بر اساس داده‌های هواشناسی، تنها ۲۰ درصد شانس پرتاب وجود دارد.

برای رسیدن به سیارک مذکور، فضاپیمای Psyche قرار است مسافتی حدود ۲.۲ میلیارد مایل را به سمت نقطه‌ای مابین مریخ و مشتری در یک سفر شش ساله طی کند.

فضاپیما پس از رسیدن به سیارک، از ابزارهای علمی مختلفی برای بررسی این سیارک ۱۷۰ مایلی استفاده خواهد کرد تا به داده‌های مهمی درباره مراحل اولیه شکل گیری منظومه شمسی و همچنین نحوه شکل گیری سیاراتی مانند زمین و مریخ دست یابد.

فضاپیمای Psyche همچنین قرار است اولین نمونه سنگی از یک سیارک را جمع‌آوری و به زمین بیاورد. این فضاپیما در ابتدا قرار بود که ماموریت خود را در ماه آگوست سال جاری آغاز کند اما مشکلاتی مانند نبود زمان کافی برای انجام آزمایش‌‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باعث شد تا ماموریت یادشده به تعویق بیفتد.

پس از این‌که پرتاب فضاپیمای Psyche به تاریخ دیگری موکول شد، ناسا و آزمایشگاه پیشرانه جت این سازمان بررسی‌هایی را روی عوامل اصلی این موضوع انجام دادند و حالا قرار است که مشکلات مربوطه به‌طور کامل رفع شوند. گزارش منتشرشده، تعداد کم نیروهای ماموریت سایکی، مشکلات مخابراتی و افزایش کار از راه دور که منجر به کاهش گفت‌وگو بین اعضای تیم شده بود را از مشکلات اصلی لغو پرتاب اولیه‌ی فضاپیمای Psyche معرفی کرده است.

حالا ناسا برای رفع این مشکلات، اعضای تیم ماموریت وریتاس (VERITAS) را به تیم سایکی منتقل کرده است و از این رو ماموریت وریتاس، که در مراحل ابتدایی قرار دارد، تا تاریخی دیگر متوقف خواهد شد. هدف از این ماموریت، تصویربرداری از سطح سیاره‌ی زهره و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در خصوص اتمسفر و فعالیت‌های آتش‌فشانی این سیاره است. این ماموریت در شناسایی علل تغییرات ایجاد شده در سیاره‌ی زهره، که قبلاً شباهت زیادی با زمین داشته، کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید