شایعه: پردازنده M3 مکس اپل دو نسخه با هسته‌های متفاوت خواهد داشت - تکفارس 
شایعه: پردازنده M3 مکس اپل دو نسخه با هسته‌های متفاوت خواهد داشت - تکفارس 
شایعه: پردازنده M3 مکس اپل دو نسخه با هسته‌های متفاوت خواهد داشت - تکفارس 

شایعه: پردازنده M3 مکس اپل دو نسخه با هسته‌های متفاوت خواهد داشت

افشین نوری
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 10:50
M3 مکس

اپل قصد دارد پردازنده‌های M3 پرو و M3 مکس را سال آینده میلادی با فناوری ۳ نانومتری معرفی کند. قبلا شایعاتی درباره یک نسخه ۱۴ هسته‌ای برای M3 مکس وجود داشت اما حالا به نظر می رسد اپل در حال توسعه نسخه قوی‌تر آن با هسته‌های اضافی است.

از بین سه تراشه سری M3، پردازنده M3 مکس بیشترین تعداد هسته‌های پردازشی و گرافیکی را خواهد داشت البته تا زمانی که M3 اولترا معرفی نشده باشد. گزارش‌های قبلی به یک نسخه با ۱۴ هسته پردازشی و ۴۰ هسته گرافیکی برای M3 مکس اشاره کرده بودند، حالا بلومبرگ فاش کرده که نسخه دیگری با ۱۶ هسته در حال تست شدن است و احتمالا در مدل‌های آینده مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی استفاده خواهد شد.

با این حال، به نظر می رسد که تعداد هسته‌های گرافیکی M3 مکس، فراتر از ۴۰ هسته نخواهد رفت و ظاهرا فقط یک افزایش اسمی نسبت به ۳۸ هسته گرافیکی M2 مکس خواهد بود. البته اپل برخلاف پردازنده‌های M2 پرو و M2 مکس از فناوری ساخت ۳ نانومتری TSMC در تراشه‌های M3 ،M3 پرو و M3 مکس استفاده خواهد کرد که باعث بهبود عملکرد و کارایی آن‌ها خواهد شد.

نکته دیگر اینکه نسخه ۱۶ هسته‌ای M3 مکس دارای ۱۲ هسته عملکردی و چهار هسته کم‌مصرف خواهد بود. ظاهرا اپل تست این نسخه را روی یک دستگاه مک‌بوک پرو با شماره مدل J514 و ۴۸ گیگابایت رم انجام داده است. اپل حتی ممکن است سال آینده یک مک‌بوک پرو با ۹۶ گیگابایت رم معرفی کند.

اپل تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس را با فناوری ۵ نانومتری سلخته است اما مینگ چی کو تحلیلگر ارشد حوزه فناوری گفته است که اپل در سال ۲۰۲۴ تراشه‌های M3 پرو و M3 مکس را با فناوری ۳ نانومتری TSMC ارایه خواهد کرد.

شرکت TSMC به‌تازگی فناوری ۳ نانومتری خود را معرفی کرده ست و انتظار می‌رود به‌زودی تولید انبوه آن را آغاز کند.  اگر اپل از فناوری جدید این شرکت تایوانی استفاده کند مطمئنا شاهد بهبودهای قابل توجهی در تراشه‌های M3 پرو و M3 پرو مکس خواهیم بود. این بهبودها، هم در بخش عملکرد خواهند بود و هم در بخش مصرف انرژی. در ضمن پیش‌بینی می‌شود که اپل مک بوک پروهای ۲۰۲۴ خود را در بهار آن سال و احتمالا در کنفرانس WWDC معرفی کند.

به هر حال، انتظار می‌رود که M3 مکس اپل بتواند با پردازنده‌های اینتل و AMD رقابت کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید