آنتی اسکالانت در چه جاهایی کاربرد دارد؟ - تکفارس 
آنتی اسکالانت در چه جاهایی کاربرد دارد؟ - تکفارس 
آنتی اسکالانت در چه جاهایی کاربرد دارد؟ - تکفارس 

آنتی اسکالانت در چه جاهایی کاربرد دارد؟

تکفارس
۷ تیر ۱۴۰۲ - 17:05
آنتی اسکالانت در چه جاهایی کاربرد دارد؟ - تکفارس 

آنتی‌اسکالانت (Anti-scalant) یک ماده شیمیایی می باشد که در بسیاری از صنایع استفاده می شود. آنتی اسکالانت برای کنترل و جلوگیری از تشکیل رسوبات و سنگین‌شدن‌ در سیستم‌های آبی استفاده می‌ شود.

کاربرد های آنتی‌اسکالانت

صنعت نفت و گاز: در صنایع استخراج و فرآوری نفت و گاز، آبی که همراه با آن به سیستم وارد می‌ شود شاید دارای املاح و رسوباتی باشد که می‌ توانند به تجهیزات و لوله‌ها صدمه ای برسانند. آنتی‌ اسکالانت در این صنایع برای جلوگیری از تشکیل رسوبات مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

صنعت تصفیه آب: در سیستم‌های تصفیه آب آب های سخت و دارای املاح معدنی می‌ توانند رسوباتی را در سیستم ایجاد کنند. آنتی‌اسکالانت به عنوان یک ماده جلوگیری از تشکیل رسوبات در این صنایع استفاده می‌ شود.

صنعت تولید برق: در نیروگاه‌ ها سیستم‌های تولید برق از آب استفاده می‌ کنند و آبی که به توربین و سیستم‌های تولید برق وارد می‌شود، باید خالی از رسوبات باشد. آنتی‌اسکالانت در این صنعت برای جلو گیری از ایجاد شدن رسوبات و سنگین‌شدن تجهیزات استفاده میگردد.

صنایع شیمیایی و فرآوری مواد معدنی: در بعضی از صنایع شیمیایی و فرآوری مواد معدنی مانند صنعت تولید شیشه صنایع معدنی و صنایع فولاد، آنتی‌اسکالانت برای کنترل و جلوگیری از بوجود امدن رسوبات و تراکم ناخواسته مواد معدنی استفاده می‌ شود.

صنعت آبکاری و صنایع الکترونیک: در پروسه های آبکاری و تولید قطعات الکترونیکی، تشکیل رسوبات می‌ تواند به عملکرد و کیفیت محصولات آسیب برساند. آنتی‌ اسکالانت در این صنایع جهت کنترل کردن رسوبات و افزایش کارایی فرآیندهای تولید استفاده می‌شود.

انواع آنتی اسکالانت چیست؟

  • فسفات‌ها: از جمله تتراپولی‌فسفات سدیم تری‌پولی‌فسفات سدیم و پنتاپولی‌فسفات سدیم.
  • پلی‌فسفات‌ها: شامل پلی‌فسفات سدیم و پلی‌فسفات پتاسیم می‌ شوند.
  • سیترات‌ها: مثل سیترات سدیم.
  • ایدروکسی‌تولوئن دی‌سولفونات سدیم (HEDP): از آنتی اسکالانت‌های آلی میباشد.
  • ایدروکسی‌پلی متیلن‌فسفونات (HMP): نوعی آنتی اسکالانت آلی میباشد.
  • ایتریل‌ دی‌ امین‌ تترا استیک اسید (EDTA): از آنتی اسکالانت‌های کلیه‌ ها می باشند.
  • چندین آنتی اسکالانت دیگر شامل سیترات آمونیوم و هیدروکسی‌ ایتیلیدن‌ دی‌ فسفونیک اسید (HEDP) هم هست.
آنتی اسکالانت در چه جاهایی کاربرد دارد؟ - تکفارس 

انتخاب آنتی اسکالانت مناسب

برای انتخاب کردن آنتی اسکالانت مناسب نیاز به بررسی نمودن مشخصات آب مورد استفاده و نوع رسوبات موجود در سیستم ضروری است. معمولا متخصصان آب و فناوران آب بهترین آنتی اسکالانت را براساس شرایط خاص هر سیستم پیشنهاد می‌ دهند. باید بگوییم که قبل از استفاده از هر مدل آنتی اسکالانت باید دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌ های تولید کننده را به دقت مطالعه و رعایت کرد.

بعنوان نتیجه گیری، آنتی‌اسکالانت در هر صنعتی که با آب سرد یا گرم و املاح غلیظ سروکار دارد و تشکیل رسوبات ممکن است، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده با کاهش تشکیل رسوبات، عمر مفید تجهیزات را افزایش می‌دهد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌ دهد.

مضرات آنتی اسکالانت در تصفیه آب چیست؟

استفاده از آنتی اسکالانت‌ ها در تصفیه آب نمی‌ تواند به صورت کامل بدون هیچ عوارضی باشد. برخی از مضرات محتمل آنتی اسکالانت‌ها در تصفیه آب عبارت هستند از:

  1. تاثیر بر کیفیت آب: استفاده از آنتی اسکالانت‌ ها شاید به جهت تغییر در ترکیب شیمیایی آب، به کاهش کیفیت آب منجر شود. برخی از آنتی اسکالانت‌ ها می‌ توانند با عناصر دیگر موجود در آب واکنش داشته و ترکیبات جدیدی ایجاد کنند که می‌تواند بر کیفیت آب و تأثیرات سلامتی آن اثر بگذارد.
  2. آلودگی محیط زیست: بعضی از آنتی اسکالانت‌ ها شاید بر محیط زیست تأثیر منفی داشته باشند. زمانی که این محصولات به آب افزوده می‌ شوند ممکن است به صورت غیرقابل تجزیه به محیط زیست تخلیه شوند و منجر به آلودگی آب و خطرات برای حیات وحش و جانوران آبزی بشوند.
  3. تاثیر بر سیستم‌های آبی: استفاده بی‌رویه از آنتی اسکالانت‌ها ممکن است در بلندمدت به عملکرد و عمر مفید سیستم‌های آبی، مثل لوله‌کشی و تجهیزات، صدمه برساند. برخی آنتی اسکالانت‌ها می‌ توانند سبب خوردگی و ضعیف شدن سطوح فلزی و بسترهای آبی بشوند.
  4. هزینه‌ های اقتصادی: استفاده از آنتی اسکالانت‌ها هزینه‌های اضافی در فرآیند تصفیه آب ایجاد می‌ کند. تهیه اعمال و پایش آنتی اسکالانت‌ها می‌ تواند هزینه‌های اضافی در فرآیند تصفیه آب ایجاد کند. تهیه، اعمال و پایش آنتی اسکالانت‌ها نیاز به منابع مالی، زمان و نیروی انسانی دارد که شاید هم بر بودجه و هزینه‌های عمومی سیستم تصفیه آب تاثیرات منفی بگذارد.

خرید آنتی اسکالانت

آیا به دنبال راهکاری موثر برای کاهش و جلوگیری از تشکیل رسوبات کلسیم و منگنز در سیستم آبی خود هستید!!؟

حالا فرصتی مناسب برای خرید آنتی اسکالانت با کیفیت و موثر را در اختیار دارید. ما با افتخار آنتی اسکالانت‌ های برتر را عرضه می‌ دهیم که بصورت قابل توجهی در کاهش رسوبات کلسیم و منگنز تأثیرگذار هستند و عملکرد بهینه سیستم آبی شما را تضمین می‌ کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید