نشانه هایی که غیرقابل کنترل بودن هوش مصنوعی را اثبات می کنند - تکفارس 
نشانه هایی که غیرقابل کنترل بودن هوش مصنوعی را اثبات می کنند - تکفارس 

نشانه هایی که غیرقابل کنترل بودن هوش مصنوعی را اثبات می کنند

سپهر بندزر
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 10:31
خطر هوش مصنوعی

سرانجام، پس از دیدن فیلم‌های متعدد در رابطه با هوش مصنوعی و خواندن کتاب‌های ارزشمند آیزاک آسیموف، وقت آن فرا رسیده تا طلوع صنعت هوش مصنوعی را به شکل پررنگ‌تری اعلام کنیم.

امروزه، شرکت‌های محبوب و قدرتمند جهان در حوزه تکنولوژی و علوم مرتبط، از هوش مصنوعی برای بهبود و تسهیل تجربه زندگی ما استفاده می‌کنند. از موتورهای جستجو و هالیوود گرفته و حتی صنعت رسانه، همگی در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند و حتی زمینه‌های بنیادین مانند: هنر، سیستم قضایی و حتی راه و روش زندگی نیز درهای خود را به روی این حوزه از فناوری باز کرده اند.

در این بخش به معرفی نشانه‌های هشداری می‌پردازیم که اگرچه نشان دهنده قدرت این حوزه در زمینه‌های مختلف هستند، اما موجب اثبات این ادعا می‌شوند که هوش مصنوعی با سرعت بیشتری رو به جلو می‌تازد و هرچه بیشتر می‌گذرد، دیدگاه ما را نسبت به خود جدی و جدی‌تر می‌کند.


هوش مصنوعی که آزمون برنامه نویسی را قبول شد

هوش مصنوعی

چت جی پی تی، هوش مصنوعی معروف شرکت Open Ai به اندازه‌ای باهوش است که توانست از آزمون برنامه نویسی گوگل سربلند بیرون بیاید و در دسته بندی سوم برنامه نویسان این شرکت قرار بگیرد.

براساس خبری که مجله PC Magazine منتشر کرد، میانگین درآمد این سطح از برنامه نویسان گوگل بالغ بر ۱۸۳ هزار دلار است و دستاورد جدید چت جی پی تی منجر شد تا بسیاری از برنامه نویسان نسبت به جایگاه خود در شرکت و منابع انسانی ابراز نگرانی کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در دادگاه

هوش مصنوعی

خودکارسازی سیستم قضایی،‌ شاید یکی از بدترین ایده‌هایی باشد که کاربران شنیده اند؛‌ زیرا، مراحل دادگاه و قوانین بسیار حساس هستند و بررسی پرونده و شنیدن حرف‌های شاهدان بسیار مهم است.

بااینحال، دادگاه کلمبیا تصمیم گرفت تا برای اجرای قانون برای بیمه درمان یک کودک اوتیسمی از چت جی پی تی استفاده کند. قاضی جوآن منویل پادیلا به این نتیجه رسید که استفاده از چت بات،‌ اتلاف زمان برای فرایند دادگاه را کاهش می‌دهد.

او همچنین اضافه کرد که استدلال این تصمیم توسط هوش مصنوعی سنجیده خواهد شد و هدفی که بدنبال آن هستیم این است که زمان مصرف شده برای فرایند قضاوت را بهینه سازی کنیم.

با وجود تمامی این تصمیم گیری‌ها،‌ دادگاه کلمبیا پس از چند روز،‌ استفاده از هوش مصنوعی در دادگاه را کنسل کرد و دادگاه به روال عادی برگزار شد.

فیلمنامه نویسی

هوش مصنوعی

چند برنامه و سرویس فیلم در حال تبلیغ نکات مثبت هوش مصنوعی در صنعت فیلم سازی هستند و ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند فیلمنامه بنویسد و روند ساخت فیلم را به شکل خوکار جلو ببرد.

به عنوان نمونه،‌ استارت آپ Deep Mind از از ابزار جدید خود به نام “Dramatron”‌رونمایی کرد که در قالب دستیار فیلمنامه نویس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Dramatron به فیلمنامه نویسان برای تولید داستان‌های سلسله مراتبی، نوشتن توضیحات برای شخصیت‌ها،‌ نکات پلات فیلم، توضیحات مکان ها و دیالوگ‌ها همکاری می‌کند.

صداپیشگی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که صنعت سرگرمی در تلاش برای خودکارسازی صداپیشگی است. براساس این گزارش،‌ از صداپیشگان خواسته شده تا به هوش مصنوعی اجازه دهند تا از صدای آنها نسخه‌ای جداگانه ذخیره کند و بعدها از صدا در زمینه‌های مختلف استفاده کند.

اگرچه این موضوع، ذخیره صدای صداپیشگان و استفاده از آن را برای پروژه‌های آینده و حتی پس از مرگ را آسانتر می‌کند، اما بسیاری بر این باور هستند که نمونه برداری از صدا موجب بیکار شدن بسیاری از افراد فعال در این حوزه می‌شود و حتی ممکن است بدون توجه به حق و حقوق صداپیشگان، از صدای آنها سوء استفاده شود.

روزنامه نگاری

هوش مصنوعی

صنعت نشریات و روزنامه نگاری نیز از تیرهای هوش مصنوعی درامان نمانده و روزی را تصور کنید که روزنامه نگاران باید مطالب نگارش شده توسط هوش مصنوعی را مطالعه کنند.

برای به واقعیت تبدیل کردن این مورد،‌ باید بدانید که وبسایت خبری Cnet از هوش مصنوعی‌های ساخته شده خود به عنوان تحلیلگر اقتصادی استفاده می‌کند. به علاوه،‌ اگرچه مشکلات نگارشی و اطلاعات غلط در هوش مصنوعی موج می‌زند،‌ اما مهم‌تر از آن، گاهی اوقات موارد سرقت ادبی نیز به چشم می‌خورد.

از اینرو، بهتر است تا نقش آفرینی هوش مصنوعی در روزنامه نگاری و نویسندگی را به تعویق بیاندازیم و یا بعدها با پیشرفت در این حوزه از آنها استفاده کنیم.

بازار سهام

مانند هر صنعت دیگری، وال استریت نیز نسبت به استفاده از هوش مصنوعی هیجان زده است. روزنامه مورنینگ بریف نوشت که ماشین تبلیغاتی بازار سهام، حالا روی هر چیزی با برچسب هوش مصنوعی علاقه نشان می‌دهد.

این جمله بدان معنی است،‌ که هر شرکتی که محصولاتش بتوانند با سیستم اتوماسیون و هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند، در NASDAQ شاهد یک موفقیت چشمگیر خواهد شد.

جاسوسی

هوش مصنوعی

شاید این مورد، یک موضوع فوق العاده ترسناک و غیر قابل باور باشد، ولی می‌توان روزی را تصور کرد که سیستم‌های نظارتی با هوش مصنوعی ادغام خواهند شد و ترکیب فوق العاده ترسناکی را بوجود می‌آورند.

متاسفانه، وبسایت وایرد اخیرا گزارش داد که دولت روسیه درصدد تجهیز دوربین‌های امنیتی شهری به هوش مصنوعی است تا کشوری را بوجود بیاورند که جایی برای پنهان شدن وجود نداشته باشد.

به علاوه، جاسوسی تنها به دوربین‌های امنیتی شهر خلاصه نمی‌شود و حتی ممکن است شرکت‌های تولید کننده تجهیزات خانه هوشمند، اسباب بازی و ربات‌های خانگی نیز از طریق هوش مصنوعی و دوربین،‌ رفتارهای روزانه ما و فرزندانمان را بررسی و گزارش کنند.

رقابت از طریق هوش مصنوعی

رقابت از طریق هوش مصنوعی، به شکل جدی شروع شده و شرکت‌های مهم در سیلیکون ولی در حال سرمایه گذاری روی هوش مصنوعی هستند و قصد دارند محصول جدید و جنجال برانگیزی را تولید کنند.

مایکروسافت در اوایل این ماه از ادغام هوش مصنوعی چت جی پی تی با موتور جستجوی بینگ پرده برداری کرد و ساتیا نادلا نیز به شکل رسمی در مصاحبه با ورج اعلام کرد که مسابقه از امروز شروع شده است و می‌خواهد از این ابزار برای افزایش لذت اکتشاف کاربران استفاده کند.

ناگفته نماند که هوش مصنوعی گوگل نیز با نام ” بارد” به شکل رسمی راه اندازی خواهد شد. متاسفانه این ابزار جدید گوگل هنگام راه اندازی دچار اشتباه و موجب کاهش سهام این شرکت شده است.

در همین حال،‌ غول‌های فناوری مانند علی بابا( نسخه چینب آمازون) و بایدو که به عنوان نسخه چینی گوگل شناخته می‌شود نیز اعلام کرده اند که بدنبال رونمایی از هوش مصنوعی خود در سال جاری هستند.

با تمامی این نشانه‌ها، مشخص نیست که آیا مردم خواهان انقلاب هوش مصنوعی هستند؟ یا شرکت‌های حوزه فناوری برای ما تصمیم گیری می‌کنند؟ به همین دلیل آماده باشید؛ زیرا سال ۲۰۲۳ یک جهش بزرگ به سمت صنعت هوش مصنوعی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید