سامسونگ اعلام کرد بازدهی پروسه ۳ نانومتری خود را به رکورد ۸۰ درصد رسانده است - تکفارس 
سامسونگ اعلام کرد بازدهی پروسه ۳ نانومتری خود را به رکورد ۸۰ درصد رسانده است - تکفارس 

سامسونگ اعلام کرد بازدهی پروسه ۳ نانومتری خود را به رکورد ۸۰ درصد رسانده است

افشین نوری
۲۰ دی ۱۴۰۱ - 15:44
سامسونگ

در حالیکه شرکت TSMC به‌تازگی تولید انبوه پروسه ۳ نانومتری خود را آغاز کرده است، سامسونگ از چند ماه پیش این کار را شروع کرده است. با این حال، بازدهی فناوری ۳ نانومتری سامسونگ فقط ۱۰ درصد بود اما بازدهی فناوری TSMC حدود ۸۰ درصد است. حالا سامسونگ اعلام کرده است که موفق شده بازدهی پروسه ۳ نانومتری خود را به حدود ۸۰ درصد برساند. 

شنیده‌ها حاکی از آن است که کوالکام و اپل قصد دارند تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 خود را با استفاده از پروسه ۳ نانومتری TSMC بسازند. البته این فناوری هزینه بالایی دارد و این موضوع ممکن است منجر به افزایش قیمت نهایی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو‌ مکس شود. 

بنابراین اگر سامسونگ موفق شده باشد بازدهی پروسه ۳ نانومتری خود را به به ۸۰ درصد برساند در نتیجه اپل و کوالکام ممکن است سفارش تولید تراشه‌های اینده خود را به سامسونگ بدهند تا هزینه کمتری برایشان داشته باشد. البته سامسونگ همچنان نیاز به بهبود بازدهی پروسه ۳ نانومتری خود خواهد داشت و باید ببینیم که رقابت این شرکت با TSMC تا کجا پیش خواهد رفت. 

البته سامسونگ گفته است که در حال توسعه نسل دوم لیتوگرافی ۳ نانومتری خود است ولی اشاره‌ای به زمان عرضه آن نکرده است. با این‌حال انتظار می‌رود که تولید انبوه این نسخه از سال ۲۰۲۴ شروع شود. سامسونگ هم‌اکنون حدود ۱۶.۵ درصد از کل تراشه‌های موبایلی دنیا را تولید می‌کند و TSMC حدود ۵۳.۴ درصد از این بازار را در اختیار دارد. 

البته به نظر می‌رسد که شرکت مدیاتک نیز به فکر ساخت تراشه ۳ نانومتری است و باید ببینیم که سفارش تولید آن را به کدامیک از شرکت‌های سامسونگ یا TSMC خواهد داد. 

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید