کمبود تراشه تسلا را وادار به عرضه خودروها بدون درگاه USB کرد - تکفارس 
کمبود تراشه تسلا را وادار به عرضه خودروها بدون درگاه USB کرد - تکفارس 

کمبود تراشه تسلا را وادار به عرضه خودروها بدون درگاه USB کرد

مهدی ملکی
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - 10:03
تسلا

برخی از مشتریان تسلا متوجه شده‌اند که خودروهای جدید خریداری شده توسط آن‌ها از جمله مدل ۳s و مدل Ys فاقد درگاه‌های USB هستند. این موضوع برای اولین بار توسط Electrek گزارش داده شد.

طبق گزارش‌ها تسلا به مشتریان می‌گوید که این مسئله به علت کمبود تراشه‌ها رخ داده است.

آن‌طور که Electrek گزارش کرده، پیش از تاریخ ۱۱ نوامبر چنین چیزی به چشم نخورده است و اکنون هم تنها در مدل‌های ۳s و Ys مشاهده می‌شود.

بسیاری از مشتریان شاکی از ردیت (Reddit) استفاده کرده‌اند تا اطلاع دهند که درگاه‌های USB-C کنسول میانی و همچنین پشت صندلی‌ها در نسخه‌های اخیر این مدل‌ها غایب هستند. همچنین بسیاری از آن‌ها ادعا کرده‌اند که شارژر بی‌سیم خودروهای EV آن‌ها کار نمی‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع مذکور گزارش‌های دیگری را هم در این زمینه ارائه داده است. براساس گزارش‌های آن، حتی به مشتریان اطلاع داده نشده است که خودروهای آن‌ها بدون درگاه USB عرضه خواهد شد.

به گفته گزارش‌های دیگر همین منبع، کاربران پس از تماس با تسلا، اظهاراتی مبنی بر مهیا شدن درگاه‌ها در دسامبر سال جاری شنیده‌اند. با این وجود در حال حاضر به نظر می‌رسد که هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که درگاه‌های ذکر شده در تاریخ مذکور در اختیار مشتریان قرار بگیرند.

موضوع کمبود تراشه‌ها تاثیرات بزرگی در حوزه تکنولوژی بر جای گذاشته است. به همین شکل صعنت خودرو هم تبعات این مسئله را تجربه کرده است. برای مثال برخی از مدل‌های جدیدتر BMW فاقد صفحه لمسی هستند و همچنین به نظر هم نمی‌رسد که کاربران در آینده شخصاً قادر به اضافه کردن آن‌ها باشند.

جنرال موتورز هم استثنا نیست و اخیراً به همین دلیل مجبور به حذف شارژ بی‌سیم و ماژول‌های مدیریت سوخت در محصولات جدید خود شده است. با تمام این اوصاف حداقل اگر در کشورهای غربی و اروپا زندگی می‌کنید، احتمالاً اکنون زمان مناسبی برای تهیه یک خودروی جدید نیست.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد کمبود تراشه‌ها تاثیرات بسیار بیشتری رو روی این شرکت بگذارد. تسلا از زمان معرفی سایبرتراک در سال ۲۰۱۹، مشخصات سه نسخه از این خودرو را در وب‌سایت خود قرار داده بود.

قیمت این سه نسخه‌ی تک موتوره، دو موتوره و سه موتوره به‌ترتیب ۳۹۹۰۰ دلار، ۴۹۹۰۰ دلار و ۶۹۹۰۰ دلار تعیین شده بودند؛ اما مدتی پیش در یک اقدام عجیب، همه مشخصات و قیمت‌های این سه نسخه از روی وب‌سایت تسلا حذف شده‌اند.

این اتفاق می‌تواند خبر بدی برای بیش از ۱.۲۵ میلیون نفری باشد که این خودروها را پیش‌سفارش کرده‌اند. این خودرو ابتدا قرار بود در اواخر امسال عرضه شود، اما حالا با این اتفاق شاید آن را در سال آینده ببینیم.

البته این احتمال هم وجود دارد که تسلا کلاً از عرضه این خودرو منصرف بشود و حتی اگر این شرکت بتواند تولید این خودرو را از سال آینده شروع کند شاید در سال ۲۰۲۳ شاهد عرضه آن باشیم. شما می‌توانید جزئیات کامل این خبر را در این صفحه مطالعه کنید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید