اقدام جدید گوگل جاسوسی از گوشی های اندروید را کاهش می دهد - تکفارس 
اقدام جدید گوگل جاسوسی از گوشی های اندروید را کاهش می دهد - تکفارس 

اقدام جدید گوگل جاسوسی از گوشی های اندروید را کاهش می دهد

مهدی ملکی
۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - 23:52
گوشی پیکسل گوگل

طبق گزارش‌های جدیدی که توسط XDA-Developers منتشر شده است، گوگل به زودی در نمایش فهرست اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه اندروید کاربران به دیگر اپلیکیشن‌ها، محافظ‌کارانه‌تر برخورد خواهد کرد.

اپلیکیشن‌های مختلفی که روی دستگاه شما نصب شده‌اند، می‌توانند عقاید سیاسی و علاقه‌مندی‌های عمومی شما را در خود ذخیره کنند. بنابراین از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۵ می ۲۰۲۱ میلادی) توسعه‌دهندگان برای دست‌یابی به داده‌های اپلیکیشن‌های دیگر، باید دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه کنند.

اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر برای اندروید ۱۱ توسعه داده شده‌اند، می‌توانند با ارسال درخواست QUERY_ALL_PACKAGES، به فهرست تمام اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه کاربر دست یابند. با این حال گوگل اخیراً برنامه حریم شخصی توسعه‌دهندگان خود را به‌روز کرده است. در به‌روزرسانی جدید این برنامه، به محدودیت‌های وضع شده که دسترسی به داده‌های حساس کاربر را محدودتر می‌کند، صریحاً اشاره شده است.

اندروید گوگل

از تاریخ مذکور زمانی که قانون جدید گوگل اجرایی می‌شود، اپلیکیشن‌ها تنها زمانی می‌توانند اجازه مذکور را کسب کنند که کاربران آن‌ها برای یک دلیل به‌خصوص نیاز به مشاهده فهرست اپلیکیشن‌ها داشته باشند.

از جمله اپلیکیشن‌هایی که در ادامه می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند، می‌توان به نرم‌افزارهای مدیریت فایل، مرورگرها، آنتی‌ویروس‌ها، اپلیکیشن‌های بانکی، اپلیکیشن‌های کیف پول دیجیتال و برخی نمونه‌های دیگر که برای انجام تراکنش‌های مالی یا اهداف امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره کرد.

در نتیجه اپلیکیشن‌هایی که قادر به ارائه دلیل موجهی برای نیاز به این اجازه نیستند، از پلی استور گوگل حذف خواهند شد. توسعه‌دهندگانی که قصد ادامه استفاده از این مجوز را دارند، باید با پر کردن فرمی ویژه که از این صفحه می‌توان اطلاعات جانبی مربوط به آن را دریافت کرد، دلیل خود را به گوگل ارائه کنند. گوگل در اسناد خود بر اجرایی بودن این طرح تاکید داشته و اضافه کرده است که تخطی از این شرایط می‌تواند منجر به حذف یا مسدود شدن حساب توسعه‌دهندگان شود.

مدتی پیش طبق گزارش وبسایت The Irish Times، اعلام شد که گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌های اپل تقریباً هر چهار و نیم دقیقه، اطلاعات کاربران خود را، حتی وقتی از گوشی استفاده نمی‌کنند، جمع‌آوری می‌کنند. البته جمع‌آوری اطلاعات گوگل بیشتر است اما در مجموع هر دو شرکت به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.

دقیق‌تر بگوییم، گوشی‌های پیکسل حدود ۱ مگابایت و آیفون‌های اپل حدود ۵۱۲ کیلوبایت اطلاعات را در هر ۱۲ ساعت جمع‌آوری می‌کنند. اطلاعاتی مانند شماره سریال گوشی، مک آدرس وای‌فای، IMEI، شماره تلفن و اطلاعات سیمکارت نیز شامل می‌شود. اپل اطلاعات دستگاه‌های نزدیک به کاربر را، مانند مک آدرس، به‌هنگام اتصال به وای‌فای نیز جمع‌آوری می‌کند. شما می‌توانید جزئیات بیشتر را از طریق این لینک در تکفارس دریافت کنید. حال با توجه به اقدام جدید گوگل، باید منتظر واکنش کاربران باقی ماند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید