گوگل و اپل در شبانه روز ۲ بار از کاربران خود جاسوسی می کنند - تکفارس 
گوگل و اپل در شبانه روز ۲ بار از کاربران خود جاسوسی می کنند - تکفارس 

گوگل و اپل در شبانه روز ۲ بار از کاربران خود جاسوسی می کنند

خشایار جهانی
۹ فروردین ۱۴۰۰ - 09:05
گوگل و اپل در شبانه روز ۲ بار از کاربران خود جاسوسی می کنند - تکفارس 

طبق گزارش وبسایت The Irish Times، گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌های اپل تقریباً هر چهار و نبم دقیقه، اطلاعات کاربران خود را، حتی وقتی از گوشی استفاده نمی‌کنند، جمع‌آوری می‌کنند. البته جمع‌آوری اطلاعات گوگل بیشتر است اما در مجموع هر دو شرکت به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.

دقیق‌تر بگوییم، گوشی‌های پیکسل حدود ۱ مگابایت و آیفون‌های اپل حدود ۵۱۲ کیلوبایت اطلاعات را در هر ۱۲ ساعت جمع‌آوری می‌کنند. اطلاعاتی مانند شماره سریال گوشی، مک آدرس وای‌فای، IMEI، شماره تلفن و اطلاعات سیمکارت نیز شامل می‌شود. اپل اطلاعات دستگاه‌های نزدیک به کاربر را، مانند مک آدرس، به‌هنگام اتصال به وای‌فای نیز جمع‌آوری می‌کند. استاد دانشگاه دوبلین، پروفسور دو لی (Doug Leith) می‌گوید:

شاید همه مردم می‌دانند و قبول دارند که اپل و گوگل نیاز به جمع‌آوری داده‌های کاربران دارند تا بتوانند سرویس‌هایی مانند آی‌کلود و گوگل درایو را اجرایی کنند، اما نمی‌توان دلیلی برای جمع‌آوری بسیاری از داده‌های غیرمرتبط توسط این دو شرکت یافت و در بررسی‌ها ما متوجه شدیم که این جمع‌آوری اطلاعات، زیاد بوده و دلیلی برای آن پیدا نشده است. برای مثال، جمع‌آوری مک آدرس گوشی، هویت وای‌فای و روتر خانه‌ها برای ما سوال است. این بدان معنی است که اپل حتی مشخصات دستگاه‌های مجاور نیز برایش اهمیت دارد.

از آن‌جایی که دلیلی برای جمع‌آوری بسیاری از این داده‌ها نیست، نگرانی‌هایی در مورد وصل شدن دستگاه‌ها و استفاده از اطلاعات برای منابع دیگر مانند مرورگرها نیز وجود دارد. گوگل می‌گوید که این جمع‌آوری داده برای به‌راحتی اجرا شدن سیستم‌عامل گوشی ضروری است. این تحقیق چگونگی عملکرد تلفن‌های هوشمند را بیان می‌کند. برای مثال اتومبیل‌های مدرن به‌طور پیوسته داده‌های اساسی مربوط به اجزای وسیله نقلیه، وضعیت ایمنی و برنامه‌هی خدماتی آن‌ها را به تولیدکنندگان ارسال می‌کنند و تلفن‌های همراه به روش مشابهی عمل می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد که به‌روز بودن اندروید یا آی او اس، باعث خواهد شد تا سرویس‌های مختلف به‌خوبی کار کنند.

منبع: phonearena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید