مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 
مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 

مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰

سید محمد معلمی
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 17:01
مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 

گوشی‌های اندرویدی و iOS بدون سیستم عامل و نرم‌افزارهای موجود، تنها چند تکه شیشه، فلز و پلاستیک گران قیمت هستند. خب حالا بد نیست ببینیم پلتفرم‌های موجود در این دستگاه‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدام‌یک از این نظر از ارزش خرید بالاتری برخوردار هستند. iOS 13 در تاریخ ۱۹ سپتامبر به صورت رسمی منتشر شد و اندروید ۱۰ هم حالا به دست دارندگان گوشی‌های پیکسل گوگل رسیده است.

در یک سمت، iOS 13 با حالت تیره سرتاسری، گزینه‌های شخصی‌سازی متعددتر، رابط کاربری جدیدتر و امنیت بیشتر می‌تواند سیستم عامل ایده‌آلی برای طرفداران محصولات اپل به شمار برود و در سمت دیگر هم اندروید ۱۰ با حالت تیره، بهبود سرعت با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بیشتر روی قابلیت‌های مربوط به حریم شخصی، این فرصت را دارد تا باز هم خودش را به عنوان یکی از برترین پلتفرم‌های پرطرفدار مطرح نماید.

به این نکته اشاره کنیم که با ورود آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به بازار، می‌توانیم ببینیم سیستم نرم‌افزاری iOS 13 با سخت‌افزارهای موجود گوشی‌ها چه سنخیتی خواهد داشت. ضمن اینکه اندروید ۱۰ هم‌اکنون در محصولات سری پیکسل گوگل وجود دارد بنابراین امکان بررسی آن فراهم شده است.

توضیحات ارائه شده یعنی ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا سیستم عامل‌هایی را بررسی کنیم که به یکی از آنها به صورت رسمی دسترسی داریم و به دیگری هم به زودی دسترسی پیدا خواهیم کرد.

به عنوان نکته پایانی متذکر شویم که در این مقاله تمام آن ویژگی‌هایی که اپل و گوگل با نسخه‌های جدید سیستم عامل خود عرضه کرده‌اند را نشان نخواهیم داد بلکه سعی شده تا قابلیت‌های مهم را بررسی کنیم و آن مواردی را زیر ذره‌بین ببریم که بیشتر به کار افراد می‌آیند.

از نظر حریم شخصی

سیستم عامل برتر: iOS 13

در سالیان اخیر، حفاظت از حریم شخصی افراد به یکی از نقاط قوت اپل تبدیل شده و بر خلاف گوگل، درآمد این شرکت از طریق تبلیغات مبتنی بر علایق کاربران به دست نمی‌آید بلکه با فروش نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و سرویس‌ها درآمد کسب می‌کند. در مراسم WWDC امسال، اپل اعلام کرد که با عرضه نسخه بعدی iOS 13 گزینه‌های صدور مجوز دسترسی برای اپلیکیشن‌ها را دقیق‌تر انجام می‌دهد و آنها را تقویت خواهد کرد. یعنی وقتی کسی می‌خواست فلان نرم‌افزار را اجرا نماید، اجازه جمع‌آوری اطلاعات شخصی را برای همان یک بار بدهد و چنان‌چه قرار بود این اتفاق تکرار شود، دفعات آتی هم آن اپلیکیشن درخواست خودش را ارائه کند. این کمپانی آمریکایی همچنین، یک شیوه جدید ورود به حساب کاربری را عرضه کرد که به کاربران این فرصت را خواهد داد تا به صورت ناشناخته وارد یک وب‌سایت شوند تا رد آنها توسط برنامه‌ها دنبال نگردد. استفاده از این ویژگی که Sign-in with Apple نام دارد، از فصل پاییز برای همه نرم‌افزارها اجباری خواهد شد. البته به این نکته اشاره کنیم که iOS همیشه بدون اشکال نبوده زیرا گوگل به تازگی یک باگ را در این سیستم عامل پیدا کرده است.

ساندار پیچای (Sundar Pichai) مدیرعامل گوگل اخیراً در مصاحبه‌ای که با نیویورک‌تایمز داشته، با اشاره غیرمستقیم به قیمت بالای آیفون‌ها گفته است:

گزینه‌های حفاظت از حریم شخصی تنها مخصوص کسانی نیستند که توانایی خرید گوشی‌های گران قیمت را دارند

مأموریت کمپانی مالک اندروید در مورد حفاظت از حریم شخصی افراد سنگین‌تر است زیرا بسیاری از درآمدهای خود را به وسیله داده‌های سرچ شده و ویدیوهای تماشا شده توسط کاربران و از طریق تبلیغات به دست می‌آورد. به هر حال، گوگل هم با فراهم کردن ویژگی که با استفاده از آن کاربران می‌توانند در اندروید ۱۰ مشخص کنند نرم‌افزارها چه داده‌هایی را به اشتراک بگذارند، گام بلندی در جهت ایجاد امنیت برداشته است.

با این وجود، نگرش اپل و گوگل در قبال حفاظت از حریم شخصی کاربران در برخی جهات با هم فرق دارند. برای مثال، قرار است به زودی قابلیتی در مرورگر کروم ایجاد شود که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند افزونه‌های تبلیغاتی و ردیابی را مسدود کنند حال آن‌که اپل سال گذشته قابلیتی به سافاری آورد که به ردیاب‌های اینترنتی اجازه نمی‌داد فعالیت‌های کاربران را زیر نظر بگیرند.

از نظر حالت تیره

سیستم عامل برتر: iOS 13

حالت تیره علاوه بر اینکه پس‌زمینه سفید را به سیاه تبدیل می‌کند تا چشمان کاربران کمتر آسیب ببینند، باعث افزایش دوام باتری نیز خواهد شد زیرا پیکسل‌های کمتری در نمایشگرها روشن می‌شوند. گوگل در نسخه ۹ اندروید ویژگی مشابه حالت تیره را به وجود آورد ولی هیچ‌گاه آن را به صورت رسمی در اختیار کاربران قرار نداد. در اندروید ۱۰ اما، دارک مد شکل رسمی‌تری به خود گرفته و برخی اپلیکیشن‌های گوگل از آن بهره می‌برند ولی بعضی‌ها هم مانند کروم هنوز به این آپشن مجهز نشده‌اند.

اپل اما، در این زمینه تجربه بیشتری دارد به طوری که ابتدا حالت تیره را در سال ۲۰۱۸ به سیستم عامل macOS Mojave آورد و حالا آن را در iOS 13 قرار داده است. در حال حاضر، بسیاری از قسمت‌های این پلتفرم نظیر پس‌زمینه، ویجت‌ها، اعلانات و . . . از این حالت پشتیبانی می‌کنند بنابراین دارک مد سرتاسری در iOS 13 نسبت به اندروید ۱۰ کاربردی‌تر است.

از نظر گرفتن، ویرایش و اشتراک‌گذاری عکس‌ها

سیستم عامل برتر: اندروید ۱۰

نرم‌افزار Google Photos تقریباً هر آنچه که از یک نرم‌افزار اشتراک‌گذاری تصویر انتظار می‌رود را در اختیار افراد قرار می‌دهد. در این برنامه می‌توانیم از عکس‌ها با کمترین زحمتی فایل پشتیبان تهیه و با استفاده از ابزارهای کارآمد تصاویر را آن‌طور که دلمان می‌خواهد ویرایش کنیم. به طور کلی بگوییم که Google Photos یک اپلیکیشن کامل برای اندروید به شمار می‌رود. به علاوه، گزینه Night Site در گوشی‌های پیکسل گوگل کافی است تا وزنه این قسمت را به نفع اندروید ۱۰ سنگین‌تر کند زیرا با استفاده از آن می‌توانید یک کلمه را سرچ نمایید و سپس تمام عکس‌هایی که آن کلمه را در خود دارند را مشاهده کنید. همچنین فضای ذخیره‌ساز آنلاین اولیه که ۱٫۵ گیگابایت حجم در اختیارتان می‌گذارد هم رایگان است و چنان‌چه از گزینه فشرده‌سازی تصاویر باکیفیت استفاده کنید، قادر خواهید بود از فضای ذخیره‌ساز با ظرفیت بی‌نهایت بهره ببرید.

مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 

در سمت دیگر، اپلیکیشن Apple Photos هم ابزارهای ویرایش تصویر فوق‌العاده‌ای دارد که با عرضه iOS 13 تعداد آنها بیشتر می‌شود زیرا می‌توانید میزان نورپردازی در تصاویر پرتره را تنها با یک اسلایدر کم یا زیاد کنید. لازم به ذکر است که این قابلیت در اپلیکیشن دوربین نیز وجود دارد تا کارایی آن بیشتر گردد. برنامه Apple Photos در زمینه تشخیص چهره، اشیا و مناظر عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند به افراد برای دسته‌بندی تصاویر خود کمک کند. متأسفانه بسیاری از امکانات iOS 13 تنها برای کاربران محصولات اپل در دسترس هستند. ضمناً، ۵ گیگابایت حافظه اولیه آی‌کلود هم رایگان است.

از نظر اجرای اپلیکیشن‌های موبایل در دیگر سیستم عامل‌ها

سیستم عامل برتر: iOS 13 (و macOS)

در کنفرانس توسعه‌دهندگان سال قبل اپل، این شرکت اعلام کرد که می‌خواهد برخی اپلیکیشن‌های iOS را با استفاده از ابزار جدیدی به نام Project Marzipan که حالا با اسم Project Catalyst شناخته می‌شود را در macOS اجرا کند.

حالا هم توسعه‌دهندگان iPadOS می‌توانند اپلیکیشن‌های مخصوص آیپدها را در نسخه جدید macOS به نام Catalina اجرا نمایند. این اقدام مطمئناً به نفع افراد برنامه‌نویس خواهد بود زیرا به آنها اجازه خواهد داد تا راحت‌تر یک نرم‌افزار تولید و آن را هم در گوشی و هم در رایانه نصب و اجرا کنند. البته کاربران هم منفعت زیادی خواهند برد چرا که حق انتخاب آنها برای برگزیدن اپلیکیشن مدنظر بیشتر خواهد شد.

مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 

گوگل هم چنین کاری انجام می‌دهد و این یعنی دارندگان گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی می‌توانند با خرید کروم‌بوک‌های جدید، اپلیکیشن‌های مدنظر خود را از گوگل پلی استور دانلود کنند اما از آن جایی که این رایانه‌ها با برخی محدودیت‌های خاص خود روبه‌رو هستند، شما باید به اینترنت وصل باشید. ضمن اینکه امکان اجرای برنامه‌های مخصوص ویندوز و macOS نظیر فتوشاپ و مجموعه آفیس در کروم‌بوک‌ها وجود ندارد.

از نظر گیمینگ: اپل آرکید در برابر گوگل استدیا

سیستم عامل برتر: بستگی به گیمر دارد

با استفاده از اپل آرکید و پرداخت هزینه ماهانه ۴٫۹۹ دلاری می‌توانید در آیفون‌ها، آیپدها، آیپادها، مک‌بوک‌ها و اپل تی‌وی‌ها بازی کنید. جالب‌تر اینکه می‌توانید برخی بازی‌ها را با استفاده از دسته‌ها انجام دهید.

در سمت دیگر، سرویس گوگل استدیا هم می‌تواند بازی‌ها را در تمامی دستگاه‌هایی که توانایی اجرای مرورگر کروم دارند را اجرا کند و افراد باید در هر ماه ۹٫۹۹ دلار بپردازند. این سرویس گیم، دسته بازی مخصوص به خود را دارد و از سایر دسته‌ها هم پشتیبانی می‌کند.

اپل آرکید در تاریخ ۱۹ سپتامبر به دست مشتریان می‌رسد و گوگل استدیا از ماه نوامبر در دسترس قرار خواهد گرفت. هنوز اطلاعات دقیقی نداریم که چه بازی‌هایی در این سرویس‌ها وجود خواهند داشت ولی پیشنهاد ما این است که اگر به بازی کردن با دسته علاقه دارید و از اینترنت پرسرعتی هم بهره می‌برید، گوگل استدیا انتخاب خوبی خواهد بود زیرا همان‌طور که گفتیم، از دسته‌های متفرقه نیز پشتیبانی می‌کند اما چنان‌چه تفننی بازی می‌کنید و می‌خواهید اوقات فراغت خود را با یک سرویس پر نمایید و قصد ندارید بابت بازی‌ها هزینه زیادی بپردازید، بهتر است سراغ همان اپل آرکید بروید.

Messages و FaceTime در iOS یا Google Duo و Hangouts در اندروید

سیستم عامل برتر: iOS 13

اپل با دو نرم‌افزار Messages و FaceTime تمرکز خود را روی برنامه‌های پیام‌رسان می‌گذارد و اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، باید اعتراف کنیم که به سختی می‌توانیم برای این دو اپلیکیشن رقیب پیدا کنیم. در این دو برنامه، مکالمات انجام شده به صورت سرتاسری رمزگذاری شده‌اند و امکان استفاده از آنها در iOS و macOS هم وجود دارد. ضمن اینکه فرصت شخصی‌سازی شکلک‌های مربوط به اپلیکیشن Memoji نیز فراهم شده است.

مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 

نگرش گوگل در قبال اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اما، کمی تنوع بیشتری دارد به طوری که Duo و Hangouts برای تماس‌های صوتی و ویدیویی، Google Voice برای تماس‌های صوتی، Hangouts Meet و Chat برای مکالمات تجاری و Messages برای پیام‌های متنی به کار می‌رود. شما می‌توانید از وب‌سایت Hangouts برای تداوم پیام‌رسانی و تماس‌های خود بهره ببرید و فرقی نمی‌کند این کار را در مک‌بوک انجام می‌دهید یا رایانه ویندوزی. به علاوه، این فرصت را خواهید داشت تا ادامه پیام‌های متنی خود را در نسخه وب Messages ارسال کنید. این ورژن اگرچه کاربردی است ولی بدون اشکال نیست زیرا به نظر می‌رسد که برخی اوقات فراموش می‌کند به نسخه موبایلی وصل شده است.

گوگل اسیستنت یا سیری

سیستم عامل برتر: بدون شک اندروید ۱۰

علی‌رغم اینکه اپل در سال ۲۰۱۱ اولین شرکتی بود که دستیار هوشمند خود را عرضه کرد ولی پس از آن گوگل اسیستنت روی دور آمد و مالک سیستم عامل iOS هم از آن زمان سعی نکرده تا فاصله‌ها را کاهش دهد. در iOS 13، صدای رباتی سیری عوض شده و ترفندهایی را آموخته که از آن جمله می‌توانیم به جستجو در میان اپلیکیشن‌های WatchOS در اپل واچ، خواندن و پاسخ دادن به پیام‌ها از طریق ایرپادها، پخش کانال‌های رادیویی و . . . اشاره کنیم. ضمن اینکه در iOS 13 میانبرهای متعددی برای سیری به وجود آمده است.

با همه اینها، مشکل این است که سیری نمی‌توانند مانند گوگل اسیستنت عمل کند زیرا توانایی تشخیص صداهای مختلف و دستورات گوناگون را ندارد و به خاطر همین ضعف بسیاری از اشکالات در این دستیار هوشمند یافت می‌شود ولی دستیار صوتی گوگل به بهترین شکل ممکن با تمامی تنظیمات گوشی هماهنگ شده و می‌تواند با توجه به تقویم و جیمیل کارهایی که باید انجام دهید را برایتان تنظیم کند.

گوگل اسیستنت تقریباً در تمامی گوشی‌های اندرویدی، گوگل هوم مینی با قیمت ۴۹ دلار، گوگل هوم مکس با قیمت ۲۹۹ دلار، قسمت‌های مربوط به بخش رانندگی اسیستنت و . . . به کار رفته است. به علاوه، در مراسم I/O امسال هم برخی قابلیت‌های شخصی‌سازی به کاربران نشان داده شدند.

سیری در دستگاه‌های دارای سیستم عامل iOS، macOS، WatchOS و هوم‌پاد وجود دارد. ضمن اینکه میانبرهای آن می‌توانند برنامه‌های شخصی هر کسی را طراحی کنند ولی با همه این توانایی‌ها، این دستیار هوشمند برخی اوقات کارایی خود را از دست می‌دهد زیرا دیتابیس آن بسیار محدود است.

تایپ کردن با کشیدن انگشتان روی صفحه‌کلید

سیستم عامل برتر: شاید اندروید ۱۰

اگر ترجیح می‌دهید به جای تایپ کردن انگشت خود را روی حروف بکشید تا متن‌های مدنظر خود را بنویسید، باید این مژده را بدهیم که iOS 13 هم‌اکنون این قابلیت را دریافت کرده هرچند هنوز در برابر قابلیت مشابه در کیبورد گوگل یعنی Gboard و سایر صفحه کلیدهای اندرویدی مانند SwiftKey حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 

بر خلاف کیبورد اپل، دلایل زیادی وجود دارد تا Gboard را دوست داشته باشیم. جدای از توانایی‌های مربوط به کشیدن انگشتان برای نوشتن متون، شما می‌توانید در این برنامه پس‌زمینه‌های دلخواه خود را بیفزایید، گیف‌های مختلف را به کار ببرید و با زبان‌های مختلف تایپ کنید. البته به این نکته هم اشاره کنیم که قابلیت QuickPath کیبورد اپل کارایی زیادی دارد ولی باید واقعیت را بپذیریم که این صفحه کلید در برابر Gboard نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

مسیریابی و ثبت موقعیت مکانی

سیستم عامل برتر: اندروید ۱۰

اگر می‌خواهید بهترین راه برای رفتن از یک طرف شهر به شهر دیگر را مشاهده کنید، نرم‌افزار Apple Maps انتخاب خوبی برای کاربران iOS است و به خصوص پس از آپدیت شدن این برنامه در سیستم عامل جدید، کارایی آن دو چندان شده است. به علاوه، ابزاری به نام Look Around به وجود آمده که به شما اجازه می‌دهد بتوانید مکان‌های مختلف را با ظاهر سه بعدی مشاهده کنید.

مقایسه دو سیستم عامل iOS 13 و اندروید ۱۰ - تکفارس 

در سمت دیگر، گوگل مپس مدت‌هاست که این قابلیت را با نام Street View ارائه می‌دهد اما کارایی آن بسیار بیشتر از چیزی است که در Apple Maps می‌بینیم. در واقع گوگل می‌تواند با دو تیر یک نشان بزند یعنی با گوگل مپس و Waze این فرصت را دارد تا رقیب سنتی خودش را شکست دهد. نکاتی که گفتیم، به معنای ناکارآمد بودن Apple Maps نیست بلکه باید اشاره کنیم که تب Explore این برنامه لیست بلند بالایی از اپلیکیشن‌هایی را نشان می‌دهد که شما می‌توانید با توجه به دسته‌بندی‌ها، بهترین مورد را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید