یکی از مدیران اجرایی گوگل به جزئیات جدیدی درباره سرویس استریم بازی جدید کمپانی اشاره کرده و به رویترز گفت که امکان استفاده از سرویسهای ابری رقیب برای سازندگان بازیها وجود دارد.
گوگل سهشنبه گذشته از سرویس جدید استریم بازی خود یعنی استیدیا (Stadia) رونمایی کرد. غول موتورهای جستجو عنوان کرد سرویس جدیدی که در سال جاری میلادی راهاندازی میشود، بازی کردن بازیهای ویدئویی با کیفیت را در داخل یک مرورگر اینترنت به آسانی تماشا کردن ویدئو در سرویس یوتیوب کمپانی امکان پذیر میسازد.
بازیها در سرویس جدید در سرورهای گوگل مدیریت شده، دستورات را از کنترلر کاربران دریافت میکنند و سپس استریم بازی را به نمایشگرهای آنها ارسال میکنند. اما نکته جالب اینجاست که بنابر گفته فیل هریسون، یکی از معاونین گوگل، نیازی نیست که اطلاعات مربوط به بازی نظیر امتیازات، تنظیمات بازیکنها، رنک مرحلهها و غیره، حتماً بر روی سرورهای خود گوگل ذخیره بشوند.
البته هریسون اشاره کرد که میزبانی از این دادهها در سرورهایی به غیر از سرورهای گوگل میتواند زمان لودینگ بیشتر و یا کاهش کیفیت استریم را در پی داشته باشد. بخشی از صحبتهای وی به شرح زیر است:
مسلما ما قصد داریم تا جایی که امکان دارد به ناشر بازی انگیزه دهیم تا از سرورهای گوگل استفاده کند اما استیدیا میتواند به همه سرورهای عمومی و خصوصی دیگر نیز دسترسی داشته باشد.
این رویکرد میتواند درآمد گوگل از استیدیا را محدود کند. کمپانی هنوز درباره مدل تجاری سرویس جدید خود اظهار نظر نکرده است اما جذب کاربران به سرویسهای ابری اشتراکی گوگل یکی از اهداف راهاندازی استیدیا است.
یکی از موضوعات دیگری که درمورد آن از هریسون سوال پرسیده شد بحث افزایش اعتیاد به بازیهای کامپیوتری بود؛ وی پاسخ داد:
استیدیا به والدین قدرت میدهد که نوع بازی، زمان بازی و شخصی که فرزندانشان با آن بازی میکند را کنترل کنند.
استیدیا یکی از تلاشهای متعدد اخیر گوگل در عرصه بازیهای ویدئویی است. اما به گفته هریسون، سرویس استریم بازی یک فرصت برای رویارویی با پیچیدهترین چالشهای فنی و حرکت به سوی پیشرفت در سایر زمینهها است.
نظرات