Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی - تکفارس 
Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی - تکفارس 

Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی

سید محمد معلمی
۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 21:00
Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی - تکفارس 

گوگل امروز و در کنفرانس Game Developers که در شهر سانفرانسیسکو برگزار شد، از کنسول گیمینگ مبتنی بر سرویس ابری خود به نام Google Stadia رونمایی کرد.

این کنسول که پیش از این با اسم رمز Project Yeti شناخته می‌شد، به کاربران امکان دسترسی سریع به بازی‌های AAA که نیازی به پچ، آپدیت و دانلود ندارند را می‌دهد. لازم به ذکر است که امکان اجرا کردن این بازی‌ها در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد. آنطور که گوگل اعلام کرده، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کروم‌کست‌ها و لپ‌تاپ‌ها می‌توانند به بازی‌های کنسولی موجود در Stadia دسترسی داشته باشند و با استفاده از تنظیمات و سیوهای خود آنها را در دستگاه‌های مختلف اجرا نمایند.

این اقدام گوگل نشان می‌دهد که آینده کنسول‌های بازی فقط در اختیار پلی‌استیشن و ایکس‌باکس نیست زیرا دو کمپانی سونی و مایکروسافت در ماه‌های اخیر خیلی روی محصولات آتی خود مانور می‌دادند و مدعی بودند باید آینده صنعت کنسول‌های گیمینگ را متعلق به آنها بدانیم.

[highlight] با این وجود، Google Stadia تنها یک سرویس استریم کننده بازی نیست [/highlight]

گوگل با بسیاری از شخصیت‌های یوتیوبی که گیم پلی خود را به صورت زنده پخش می‌کردند همکاری کرده تا محصولاتش را به کاربران بیشمار این شبکه‌ها نشان دهد. در این بین، گیمرها قادر خواهند بود گیم پلی را با کیفیت HDR 4K ذخیره کرده و اگر می‌خواستند، بعدها آن را ویرایش نمایند.

یکی از اولین بازی‌هایی که با این سرویس گوگل منتشر خواهد شد، Doom Eternal خواهد بود که از رزولوشن ۴K و HDR و گیم پلی ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. متأسفانه هنوز تاریخ رسمی رخ دادن این اتفاق مشخص نشده است. لازم به ذکر است که Doom Eternal علاوه بر Google Stadia، در کنسول‌های PC، پلی‌استیشن ۴ سونی، ایکس‌باکس One مایکروسافت و نینتندو سوئیچ نیز به زودی منتشر خواهد شد.

Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی - تکفارس 

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل همایش امروز را در سانفرانسیسکو آغاز کرد. او گفت که گوگل حالا می‌تواند پیشرفته‌ترین و باکیفیت‌ترین بازی‌های ویدیویی را به هر دستگاهی که توانایی اجرای گوگل کروم را دارد، بیاورد. البته این موضوع برای بسیاری از کاربران روشن بود ولی گوگل سال گذشته یک بازه زمانی را مشخص کرد تا کاربران به صورت رایگان و از طریق گوگل کروم در کنسول PC و سیستم عامل macOS، بازی Assassin`s Creed Odyssey را اجرا کنند.

[highlight] به نظر می‌رسد گوگل قصد ندارد فقط به Mac و PC بسنده کند [/highlight]

از آن جایی که پردازش اطلاعات در سرورهای خارجی معمولاً توسط گوگل اداره می‌شوند، امکان اجرا کردن بازی‌های باکیفیت و رزولوشن بالا در دستگاه‌های مختلف بدون تجهیزات خاصی امکان‌پذیر است. این کمپانی بازی Assassin`s Creed Odyssey را در یک دستگاه Pixel Slate (ارزان‌ترین رایانه موجود در بازار)، گوگل پیکسل ۳ (گوشی هوشمند و پرچمدار فعلی گوگل) و کروم‌کست اولترا در تلویزیون اجرا کرد. این گیم، از آن دسته بازی‌هایی نیست که شما بتوانید صرفاً با یک دانگل HDMI در گوشی‌های هوشمند اجرایش نمایید.

Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی - تکفارس 

اجرای بازی‌ها از طریق Google Stadia در گوشی‌های هوشمند یعنی این کنسول توانایی این را دارد تا با نینتندو سوئیچ به راحتی رقابت کند. البته بر خلاف نینتندو، نیاز به اتصال دائمی اینترنت در Google Stadia است و این یعنی شما نمی‌توانید بازی‌های آنلاین را بدون وای‌فای یا اتصال داده بسته‌ای اجرا کنید.

کنسول جدید بازی گوگل از حالت چند نفره نیز پشتیبانی می‌کند بنابراین آن‌هایی که با گوشی پیکسل ۳ خود در حال بازی کردن هستند، می‌توانند با افرادی که در PC، کروم‌کست و . . . می‌باشند، رقابت نمایند. با این وجود، اینها همه امکانات Stadia نیستند چرا که گوگل به کاربران اجازه خواهد داد بازی را در یک دستگاه آغاز کنند و در دستگاهی دیگر ادامه دهند. برای مثال، شما گیم خود را در کروم‌کست شروع می‌کنید ولی ادامه آن را در گوگل پیکسل ۳ ایکس ال انجام خواهید داد.

در حال حاضر Google Stadia از کیفیت‌های ۴K و HDR و گیم‌پلی‌های ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند ولی بر اساس ادعای کمپانی سازنده، این کنسول در آینده از رزولوشن‌های ۸K و گیم پلی ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی خواهد کرد.

Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی - تکفارس 

در همان زمانی که گیمرها در حال اجرای بازی در Google Stadia هستند، این کنسول می‌تواند خروجی با کیفیت UHD 4K را در یوتیوب پخش نماید. این یعنی بازیکنان قادر خواهند بود لحظات مختلف گیم‌های خود را ببینند و با بیشترین کیفیت آن را به دیگران نشان دهند. تازه اینها همه امکانات Stadia نیستند چرا که کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت State Share، لحظاتی که می‌خواهند را با دیگران اشتراک‌گذاری نمایند و آنها هم در همان موقع به بازی بپیوندند.

گوگل می‌گوید که Google Stadia از دسته‌های بازی فعلی با استفاده از لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی پشتیبانی می‌کند. به علاوه، خودِ این شرکت هم دسته مخصوص این کنسول موسوم به Stadia Controller را نیز تولید کرده است. به نظر می‌رسد با تولید این محصول جدید، باید شاهد کنسولی ترکیب شده از ایکس‌باکس One و پلی‌استیشن ۴ باشیم که رگه‌هایی از نینتندو سوئیچ پرو نیز در آن مشاهده می‌شود.

دسته مخصوص این کنسول با استفاده از وای‌فای مستقیماً به Google Stadia وصل خواهد شد تا از طریق پروفایل ایجاد شده در سرویس ابری کنترل شود. گوگل از این شیوه بدان خاطر استفاده کرده که مشکلات مربوط به تأخیر که پیش از این در کنسول‌های بازی مشاهده می‌شدند را از بین ببرد.

Google Stadia، رقیب جدید کنسول‌های بازی - تکفارس 

ضمن اینکه یک دکمه روی این دسته تعبیه شده که به کاربران اجازه می‌دهد با فشردن آن، کلیپی از بازی را مستقیماً در یوتیوب به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، دکمه گوگل اسیستنت نیز در این دسته به چشم می‌خورد تا به راحتی امکان برقراری ارتباط با دستیار هوشمند گوگل فراهم شود.

گوگل با همکاری AMD توانسته GPUهای مخصوصی را برای مراکز داده خود بسازد تا سرویس ابری مربوط به این کنسول گیمینگ را پوشش دهد. به گفته این کمپانی، این تراشه‌ها ۱۰٫۷ ترافلاپس قدرت دارند که در مقایسه با قدرت ۶ ترافلاپسی ایکس‌باکس One و ۴٫۲ ترافلاپسی پلی‌استیشن ۴ نیروی بسیار زیادی است.

گوگل می‌گوید Stadia در همین سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد و ابتدا در کشورهای ایالات متحده، کانادا، انگلستان و قاره اروپا در دسترس خواهد بود و به زودی به سایر کشورها خواهید رسید. متأسفانه قیمت این کنسول هنوز مشخص نشده ولی گوگل وعده داده در تابستان جزئیات بیشتری را از Stadia منتشر خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید