هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 
هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 

هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید

سید محمد معلمی
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - 21:00
هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 

بروزرسانی بعدی سیستم عامل اپل در حال تکمیل شدن است و اواخر ماه ژوئن به صورت رسمی از آن رونمایی خواهد شد. انتظار می‌رود  iOS 13 حاوی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی باشد که بعضاً قرار بود در iOS 12 معرفی شوند ولی اپل تصمیم گرفت انتشار آنها را به تأخیر بیندازد و بر اساس یک رابط کاربری جدیدتر در اختیار کاربرانش قرار دهد.

اطلاعات و شایعات در مورد امکانات iOS 13 روزبه‌روز بیشتر و بیشتر به چشم می‌خورند و علی‌رغم اینکه هنوز زمان زیادی تا انتشار این آپدیت باقی است ولی جزئیات جذابی در این‌باره به گوش می‌رسد که مطمئناً علاقه‌مندان به این پلتفرم را مشتاق شنیدن آن‌ها می‌کند. به همین دلیل ما در سایت خبری تحلیلی تکفارس بر آن شدیم تا همه آنچه در مورد iOS 13 لازم است بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

[divider][/divider]

نکته: در این مقاله فقط به ویژگی‌هایی اشاره می‌شود که انتظار می‌رود در بروزرسانی بعدی سیستم عامل اپل ببینیم و هیچ تضمینی ندارد که حتماً در iOS 13 مشاهده می‌شوند یا خیر.

 [button type=”bd_button btn_large” url=”” target=”” button_color_fon=”#000000″ button_text_color=”#f40000″ ]بهترین ویژگی‌های iOS 13[/button]

[highlight] دارک مد یا حالت تیره [/highlight]

اخیراً صحبت‌های زیادی در مورد حضور حالت تیره یا دارک مد در iOS 13 به گوش می‌رسد. از آن جایی که صفحه نمایش‌های OLED رایج‌تر شده‌اند و حتی گوشی‌های میان‌رده نیز از آنها بهره برده‌اند، کمپانی‌های بیشتری به افزودن ویژگی حالت تیره در محصولاتشان ترغیب شده‌اند. در چند سال اخیر، این علاقه نه تنها بر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها تأثیر داشته، بلکه تولیدکنندگان سیستم عامل‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده‌ است و کمپانی‌های بزرگی نظیر گوگل، سامسونگ، شیائومی و . . .  شروع کرده‌اند به افزودن حالت تیره در گوشی‌ها و نرم‌افزارها. حالا اپل هم به این جرگه پیوسته تا از دیگر رقبا عقب نماند.

شایعات مبنی بر وجود حالت تیره در iOS 13 از سال گذشته آغاز شد ولی در چند هفته اخیر منابع موثقی تأیید کرده‌اند که این ویژگی در اولین نسخه بتا بروزرسانی بعدی سیستم عامل اپل مشاهده می‌شود. دلیل اضافه کردن این قابلیت نیز سرعت گرفتن رقبای این شرکت (احتمالاً سامسونگ با رابط کاربری One UI) برای افزودن حالت تیره در نرم‌افزارهایشان است.

مکس وینباچ در پیامی توییتری می‌نویسد:

نسخه ۱ بتا iOS 13 حالت تیره خواهد داشت. مدیران اپل می‌خواهند این ویژگی را هر چه زودتر عرضه کنند چرا که دیگر رقبا (احتمالاً سامسونگ) با بهبود رابط کاربری می‌توانند این قضیه را به نفع خودشان به اتمام برسانند

اپل سال گذشته حالت تیره را در نسخه Mojave سیستم عامل macOS عرضه کرد و این احتمال می‌رود تا ایده همان ویژگی را در iOS نیز پیاده کند. البته ما امیدواریم رابط کاربری بر خلاف ظاهر Mojave که خاکستری بود، سیاه شود. این انتقاد به معنای زیبا نبودن حالت تیره با پس‌زمینه خاکستری رنگ در Moajve نیست بلکه مدل‌های جدید آیفون (به غیر از آیفون ایکس آر) که صفحه نمایش OLED دارند، بهتر است از ظاهر تمام مشکی بهره ببرند تا نمای فوق‌العاده داشته باشند.

[highlight] هوم‌اسکرین باز طراحی شده [/highlight]

هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 

هوم‌اسکرین iOS تقریباً از سال ۲۰۰۷ بدون تغییر باقی مانده هرچند در برخی زمینه‌ها به صورت جزئی تفاوت‌هایی میان نسخه‌های مختلف آن مشاهده می‌شود. اپل بر این باور است که اگر چیزی خراب نشده یا مشکلی ندارد، نیازی به تعمیر آن نیست. این طرز تفکر که ۱۳ سال با اپل بوده، باید کم‌کم تغییر کند تا حداقل شاهد رابط کاربری جدیدی در هوم‌اسکرین iOS 13 باشیم.

مدتی است اخبار زیادی در مورد هوم‌اسکرین باز طراحی شده در نسخه بعدی iOS می‌شنویم که هنوز جزئیات آن مشخص نیست. البته شنیده می‌شود برخی کاربران خواهان شیوه به اجرا درآمدن منوی اصلی مانند اندروید هستند که می‌توانند انگشت را بالا کشیده و فهرست اپلیکیشن‌ها به نمایش درآید که البته بعید است اپل تن به چنین کاری بدهد. در این بین احتمال دارد شاهد نمایه‌هایی جدیدتر و گسترده‌تر باشیم.

مارک گورمان در پیامی توییتری می‌نویسد:

ممکن است iOS 13 دارای هوم اسکرین شبیه به صفحه اصلی آیپد باشد. ضمن اینکه این احتمال نیز وجود دارد که اپلیکیشن‌هایی نظیر Files نیز تغییر کنند. به علاوه، ویژگی‌هایی ظاهری دیگر مانند باز شدن تب که در macOS به چشم می‌خورد هم ممکن است به ورژن بعدی iOS بیایند. در پایان، وجود هوم اسکرین شبیه به آیپد بسیار محتمل است.

در واقع و بر اساس آخرین شایعات، باز طراحی هوم اسکرین iOS 13 بیشتر به درد آیپددارها خواهد خورد چرا که در حال حاضر همه می‌دانند که اپل برنامه‌های زیاد و خاصی برای آیپدها دارد و مطمئناً برخی از ویژگی‌های بروزرسانی سیستم عامل بعدی را به این دستگاه‌ها اختصاص خواهد داد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توانیم به قابلیت چند برنامگی بهبود یافته، ظاهر چند پنجره‌ای و گزینه‌های بیشتر در زمینه مدیریت کلیپ بورد اشاره کنیم.

[highlight] ظاهری جدید برای منوی ظاهرشونده کاهش و افزایش صدا [/highlight]

هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 

شاید اندرویدی‌ها به آن زیاد توجه نکنند ولی بسیاری از کاربران iOS از نمایش منوی بزرگ کاهش و افزایش صدا پس از فشردن دکمه‌های مربوطه ناراضی هستند در حالت فعلی، این منو به شکل مربع بسیار بزرگ است که در وسط نمایشگر به نمایش درمی‌آید.

سال‌هاست که اندروید منوی بسیار جالب و کارآمدی برای کنترل صداهای مختلف در اختیار افراد قرار داده و به نظر می‌رسد این‌بار نوبت اپل باشد که چنین رویه‌ای را اتخاذ کند. بر اساس شایعات منتشر شده و با توجه به ادعاهای رسیده از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، احتمالاً باید شاهد یک منوی عمودی باشیم که در کنار صفحه نمایش دستگاه به چشم خواهد خورد. هنوز هیچ صحبتی به میان نیامده که آیا iOS 13 منوی جداگانه‌ای برای زنگ تماس، زنگ هشدار، زنگ اعلانات و صدای رسانه‌ها به کار خواهد گرفت یا خیر و این اخبار فقط در حد گمانه‌زنی باقی مانده است.

[highlight] ویژگی‌های آیپدها و بروزرسانی‌ها در iOS 13 [/highlight]

اپل در چند سال گذشته بیشتر روی این موضوع تمرکز کرده که آیپدها را به جای لپ‌تاپ‌ها به فروش برساند تا کاربران بیشتر سراغ این تبلت‌ها بروند و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۹ و iOS 13 نیز همین رویه ادامه‌دار خواهد بود.

گفته می‌شود این کمپانی در حال بهبود قابلیت چند برنامگی در آیپدهاست تا کاربران بتوانند در یک اپلیکیشن، چند پنجره را اجرا کنند. با این فرضیه، نمای جدا شده (Split View) که در نسخه ۹ iOS و آیپد مشاهده شد، ممکن است به آیفون‌ها هم بیاید.

[highlight] گزینه‌های بیشتر در زمینه مدیریت کلیپ بورد [/highlight]

دیگر ویژگی که پیش‌تر در آیپدها بود و حالا گفته می‌شود در آیفون‌ها مشاهده خواهد شد، مدیریت کلیپ بورد می‌باشد. اگرچه در حال حاضر اپلیکیشن‌های زیادی برای iOS وجود دارند که گزینه‌های مربوط به کپی و پیست کردن را برای کاربران این سیستم عامل افزایش می‌دهند ولی گویا اپل قصد دارد این قابلیت‌ها را با نسخه بعدی پلتفرم در اختیار افراد قرار دهد. به نظر می‌رسد هدف اصلی از آوردن چنین ویژگی، باز هم آیپدها باشند هرچند آیفون‌ها هم ممکن است از ظاهر و امکانات ساده‌تر آن بهره گیرند.

هوم اسکرین باز طراحی شده که قبل‌تر در مورد آن صحبت کردیم هم در آیپدها ظاهر پیچیده‌تری خواهد داشت. البته باز هم هنوز معلوم نیست این ویژگی چه شکلی خواهد بود ولی گویا آیپددارها می‌توانند آزادانه‌تر عمل کنند. در این بین حتی گفته می‌شود ویژگی‌هایی نیز برای پشتیبانی از قلم اپل منتشر خواهد شد و قابلیت‌هایی هم مخصوص توسعه‌دهندگان iOS عرضه می‌شود.

[highlight] ویژگی‌های مشترک بین iOS 13 و macOS [/highlight]

هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 

شایعاتی به گوش می‌رسد که اپل در حال برنامه‌ریزی برای ادغام iOS و macOS است. گویا این کار بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم به طوری که خودِ تیم کوک به عنوان مدیرعامل اپل نیز سال گذشته اعلام کرد ادغام سیستم عامل گوشی و مک‌بوک‌ها حداقل به این زودی‌ها رخ نخواهد داد.

ولی با این حساب، ما انتظار داریم iOS 13 ویژگی‌های مشترکی با macOS داشته باشد و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد برنامه‌هایی تولید کنند که راحت‌تر در این دو پلتفرم محبوب قابل‌اجرا باشند. البته این به معنای اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آیفون در مک‌بوک‌ها نیست بلکه برنامه‌نویسان قادر خواهند بود تقریباً از کدهای یکسانی برای نوشتن اپلیکیشن‌ها بهره ببرند. مطمئناً انجام این کار بیشتر به درد همین افراد خواهد خورد و نه برای ما به عنوان مصرف‌کنندگان. با این وجود، باز هم ما منتظریم تا با ویژگی‌های مشترک میان iOS و macOS در WWDC امسال آشنا شویم.

 [button type=”bd_button btn_large” url=”” target=”” button_color_fon=”#000000″ button_text_color=”#f40000″ ]تاریخ انتشار iOS 13[/button]

هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 

در ۲۰۱۹، همایش WWDC اپل ۱۰ ساله می‌شود. کنفرانس امسال کمپانی مالک iOS در تاریخ ۳ ژوئن و در مرکز اجتماعات مک‌انری منطقه سن خوزه ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد. احتمالاً در همین مراسم است که می‌توانیم شاهد رونمایی از iOS 13 باشیم.

مانند برنامه‌های سال‌های گذشته، احتمال دارد اپل آپدیت بعدی سیستم عامل خود را در WWDC معرفی و سپس نسخه بتا مخصوص توسعه‌دهندگان را پس از این همایش منتشر کند. در ادامه و در ماه ژولای، بتا عمومی iOS 13 برای آیپددارها و آیفون‌دارها منتشر می‌شود. در دو ماه بعد هم چندین ورژن پیش‌نمایش در سطح جهانی عرضه خواهد شد و بالأخره در ماه سپتامبر (احتمالاً همزمان با ورود آیفون‌های جدید) نسخه نهایی این سیستم عامل در دستگاه‌های واجد شرایط نصب می‌شود.

[button type=”bd_button btn_large” url=”” target=”” button_color_fon=”#000000″ button_text_color=”#f40000″ ]چه دستگاه‌هایی قابلیت اجرای iOS 13 را دارند؟[/button]

آیا آیفون، آیپد یا آیپاد من هم نسخه بعدی iOS را دریافت خواهد کرد؟ این سؤالی است که همه دارندگان محصولات اپل هر ساله از خود می‌پرسند. واقعیت آن است که تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانستند iOS 11 و iOS 12 را اجرا کنند زیاد متفاوت نبود. اپل با دو نسخه قبلی سیستم عامل خود توانست بسیاری از محصولاتش را به نسخه جدیدتر پلتفرم آپدیت کند به طوری که آیفون ۵ اس (که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد) و آیپد مینی ۲ نیز این بروزرسانی را دریافت نمودند.

اگرچه در حال حاضر اطلاعات دقیقی از دستگاه‌های واجد شرایط نصب iOS 13 در اختیار نداریم ولی انتظار ما این است که برخی موبایل‌ها و تبلت‌ها که می‌توانستند iOS 11 و iOS 12 را اجرا کنند، زیر چتر پشتیبانی iOS 13 قرار نگیرند. در ابتدای امسال خبری منتشر شد که مدعی بود دستگاه‌هایی که پیش از سال ۲۰۱۶ معرفی شده‌اند، نمی‌توانند ورژن بعدی سیستم عامل اپل را نصب کنند. اگر این اطلاعات درست باشند، باید بگوییم آیفون ۵ اس، آیفون SE، آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ اس از جمله گوشی‌هایی هستند که بروزرسانی را دریافت نخواهند کرد. در زمینه آیپدها نیز باید اعلام کنیم که آیپد مینی ۲، آیپد مینی ۳، آیپد مینی ۴، آیپد ایر و آیپد ایر ۲ در همان iOS 12 باقی خواهند ماند.

هر آنچه باید در مورد iOS 13 بدانید - تکفارس 

ممکن است این اطلاعات برای کسانی که آیفون‌های خود را با مدل‌های جدیدتر تعویض نکرده‌اند نگران‌کننده باشد به خصوص اینکه اپل در سالیان اخیر قیمت محصولاتش را به شکل عجیبی افزایش داده است ولی از طرفی می‌توانیم برداشت کنیم که برنامه‌های آینده‌نگرانه اپل برای iOS 13 بسیار فراتر از امکانات آیفون‌های قدیمی است بنابراین اگر این ورژن سیستم عامل اپل ارزش کار کردن را داشته باشد، مطمئناً عدم پشتیبانی از دستگاه‌های ۶ سال به بالا اتفاق خوبی است. این را نیز اضافه کنیم که آیفون‌ها و آیپدهایی که از سال ۲۰۱۶ به بعد معرفی شده‌اند، احتمال دارد چندین سال دیگر بروزرسانی را دریافت کنند.

در ادامه می‌توانید لیست آیفون‌هایی که iOS 12 اجرا می‌کنند را ببینید: (ترتیب آیفون‌ها از جدیدترین به قدیمی‌ترین است)

  • آیفون ایکس اس
  • آیفون ایکس اس مکس
  • آیفون ایکس آر
  • آیفون ایکس
  • آیفون ۸
  • آیفون ۸ پلاس
  • آیفون ۷
  • آیفون ۷ پلاس
  • آیفون ۶ اس
  • آیفون ۶ اس پلاس
  • آیفون ۶
  • آیفون ۶ پلاس
  • آیفون SE
  • آیفون ۵ اس

در ادامه می‌توانید لیست آیپدهایی که iOS 12 اجرا می‌کنند را ببینید: (ترتیب آیپدها از جدیدترین به قدیمی‌ترین است)

  • نسل سوم آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی
  • نسل دوم آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی
  • نسل اول آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی
  • آیپد پرو ۱۱ اینچی
  • آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی
  • آیپد پرو ۹٫۷ اینچی
  • آیپد نسل ششم
  • آیپد نسل پنجم
  • آیپد ایر ۲
  • آیپد ایر
  • آیپد مینی ۴
  • آیپد مینی ۳
  • آیپد مینی ۲

در ادامه می‌توانید لیست آیپادهایی که iOS 12 اجرا می‌کنند را ببینید:

  • ششمین نسل آیپاد تاچ

با تکفارس برای کسب اطلاعات در مورد آخرین اخبار تکنولوژی همراه باشید.

 [button type=”bd_button btn_large” url=”https://techfars.com/91094/oneplus-7-renders-showcase-design-entirely-pop-out-camera-included/” target=”on” button_color_fon=”#00ff00″ button_text_color=”#ff0000″ ]هر آنچه باید در مورد وان‌پلاس ۷ بدانید[/button]

 [button type=”bd_button btn_large” url=”https://techfars.com/91071/heres-everything-we-know-about-the-2019-iphone/” target=”on” button_color_fon=”#00ff00″ button_text_color=”#ff0000″ ]هر آنچه باید در مورد آیفون‌های ۲۰۱۹ بدانید[/button]

 [button type=”bd_button btn_large” url=”https://techfars.com/91027/pixel-4-rumors-release-date-features-design-and-more/” target=”on” button_color_fon=”#ff0000″ button_text_color=”#00ff00″ ]همه آنچه باید از گوگل پیکسل ۴ بدانید[/button]

 [button type=”bd_button btn_large” url=”https://techfars.com/90870/huawei-p30-release-date-price-news-and-leaks/” target=”on” button_color_fon=”#ff0000″ button_text_color=”#00ff00″ ]همه آنچه باید در مورد پرچمدار آتی هوآوی بدانید[/button]

 [button type=”bd_button btn_large” url=”https://techfars.com/90911/samsung-galaxy-note-10-release-date-price-camera-leaks-rumours-everything-we-already-know/” target=”on” button_color_fon=”#00ff00″ button_text_color=”#ff0000″ ]همه آنچه باید درباره گلکسی نوت ۱۰ بدانید[/button]

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید