قمر‌های مصنوعی BepiColombo زمین را به مقصد عطارد ترک کردند - تکفارس 
قمر‌های مصنوعی BepiColombo زمین را به مقصد عطارد ترک کردند - تکفارس 

قمر‌های مصنوعی BepiColombo زمین را به مقصد عطارد ترک کردند

امیر مریخ
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 13:26
قمر‌های مصنوعی BepiColombo زمین را به مقصد عطارد ترک کردند - تکفارس 

دانشمندان پس از برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت، قمر‌های مصنوعی ساخته شده را برای انجام عملیات پژوهشی راهی سیاره‌ی عطارد خواهند کرد. در ادامه‌ی مطلب با تکفارس همراه باشید.

اگر تا به حال فکر کرده اید چه اتفاقی روی سیاره‌ی عطارد در حال رخ دادن است، به زودی پاسخ خود را به وسیله‌ی قمرهای مصنوعی ساخته شده به دست بشر دریافت خواهید کرد. و نقطه‌ی مثبت ماجرا هم اینجاست که ما تا رسیدن به پاسخ خود فاصله‌ی آنچنانی نیز نداریم. قمرهای مصنوعی BepiColombo، یک تلاش مشترک بین سازمان‌های فضایی اروپا و ژاپن است، که تصمیم بر آن گرفته شده است تا در ساعت ۹:۴۵ جمعه شب گذشته زمین را به مقصد نزدیک‌ترین سنگ در حال چرخش به دور خورشید یعنی عطارد ترک کند. با این حال دل خود را به این شدت‌ها که گفتیم نیز صابون نزنید چراکه طبق برنامه ریزی دانشمندان، این قمرهای مصنوعی تا نیمه‌ی پایانی سال ۲۰۲۵ به مدار مورد نظرشان به دور عطارد نخواهند رسید، و به این ترتیب باید اندکی منتظر باشیم تا ماجراجویی این کاشفان فضایی تکمیل شود.

ماموریت BepiColombo، به افتخار ریاضیدان ایتالیایی و مهندس جوزپه “Bepi” کلمبو به این نام شناخته می‌شود، در طی این ماموریت دو فضاپیمای جداگانه طبق برنامه ریزی دانشمندان به سمت هدف پرتاب خواهند شد. در طی این برنامه، دانشمندان در نظر دارند تا یک قمر مصنوعی سیاره‌ای را برای سیاره‌ی عطارد تشکیل دهند. این کار با هدف تصویر برداری از نقشه‌ی سطحی سیاره و آنچه که آن را احاطه کرده است انجام می‌شود. در طی برنامه‌ریزی دانشمندان یک قمر مصنوعی دیگر که با نامو قمر مصنوعی مغناطیسی شناخته می‌شود نیز قمر دیگر را همراهی خواهد کرد. هدف قمر مصنوعی ثانویه، بر روی تاثیر میدان مغناطیسی سیاره‌ی عطارد بر ذرات و اشیاء منتشر شده از ستاره‌ی خورشید می‌باشد. باید خاطر نشان کنیم که این سیاره تنها ۳۶ میلیون مایل معادل ۵۸ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد. به این ترتیب این سیاره این پتانسیل را دارد که به ما اطلاعات فراوان و ناشناخته‌ای را در مورد خورشید منتقل کند. اطلاعات جمع آوری شده در طی این ماموریت به درک بهتر ما در مورد تحولات رخ داده در منظومه‌ی شمسی کمک خواهد کرد همچنین این اطلاعات به ما در درک و شناسایی سیارات فرا منظومه‌ای که دارای ویژگی‌های مشابه با سیاره‌ی عطارد باشند خواهند داد و به دید ما نسبت به آن‌ها کمک خواهد کرد.

قمر‌های مصنوعی BepiColombo زمین را به مقصد عطارد ترک کردند - تکفارس 

فضاپیمای BepiColombo که در جمعه شب به فضا فرستاده شد، این فضا پیما هم اکنون با سرعت خیره کننده و حدودی ۱۰ کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است و در زمان تعیین شده به مدار مورد نظر در سیاره‌ی عطارد قرار خواهد گرفت.

طبق برنامه ریزی که برای پرتاب این فضاپیما در روز جمعه‌ گذشته برنامه ریزی شده بود، هنگامی که BepiColombo به منظور پرتاب به سمت عطارد مراحل آماده سازی‌اش را طی کرد، مدت هفت سال طول خواهد کشید تا این فضاپیما، مسافران خود را به مقصد نهایی برساند، این سفر طبق برنامه ریزی‌ها شامل یک گذر مجدد از محدوده‌ی فضایی زمین در سال ۲۰۲۰، دو گذر کوتاه مدت از سیاره‌ی زهره و شش پرواز با دوره‌های زمانی متفاوت از عطارد قبل از قرار گیری کامل در مدار مورد نظر بر روی عطارد را تجربه خواهد کرد و در نهایت این دو مسافر فضا پیمای BepiColombo در سال ۲۰۲۵ بر مدار عطارد قرار خواهند گرفت و فعالیت پژوهشی خود را آغاز خواهند کرد.زمانی که آن‌ها به مقصد نهایی دست یابی پیدا کردند مطمئنا خورشید آن‌ها را مورد دست ورزی خود قرار ‌خواهد داد و به همین دلیل دانشمندان امکانات محافظتی ویژه‌ای را مخصوص این سفر برای این دو قمر مصنوعی طراحی کرده‌اند، طبق اطلاعاتی که از تیم انجام دهنده‌ی این ماموریت به خبرگزاری‌ها منتقل شده است، هر دو قمر مصنوعی با لایه‌های مقاوم در برابر حرارت پوشش داده شده‌اند که باید در دمای اتاق تا ۶۶۰ درجه فارنهایت از خود مقاومت نشان داده و متحمل خسراتی نشوند.  پیش بینی می‌شود که این دو قمر مصنوعی به طور ایمن و صحیح، و بدون دیدن هیچ آسیبی از جانب خورشید برای اولین بار از Mercury دیدن کنند، البته ذکر این نکته هم مهم است که این ماموریت اولین باری نیست که انسان به سمت سیاره‌ی عطارد نماینده‌ای را صادر می‌کند و پیش از این در سال ۲۰۱۵ ناسا برای اولین بار یک سفینه‌ی پیامرسان را با اهداف متفاوتی نسبت به این ماموریت فرستاده بود.

قمر‌های مصنوعی BepiColombo زمین را به مقصد عطارد ترک کردند - تکفارس 

در سمت چپ مهندسین در حال آماده سازی پرتاب فضاپیمای اکتشافی BepiColombo به مقصد عطارد و در سمت راست دو قمر مصنوعی پژوهشی که با اهداف اکتشافی بر روی فضاپیما سوار خواهند شد و در مدار عطار به چرخش در خواهند آمد.

این دو قمر مصنوعی حاضر در ماموریت BepiColombo در جمعه‌ی گذشته به سلامتی و صحت کامل به فضا فرستاده شدند این دو قمر با قرار گیری بر روی نک موشک Ariane 5  به مقصد مدار مورد نظر در عطارد فرستاده شدند. این موشک از مقصد گواینا فرانسه پرتاب شد. French Guiana یک بخش خارج از مرز‌های فرانسه ولی با این حال متعلق به این کشور است که در اقیانوس اطلس شمالی و در نزدیکی قاره‌ی آمریکای جنوبی قرار دارد این ناحیه از شرق و جنوب به برزیل محدود و از غرب به جمهوری سورینام متصل است.  شروع عملیات پرتاب طبق برنامه‌ریز‌های انجام شده، صورت گرفت و موشک در ساعت ۹:۴۵ بعد از ظهر به وقت شرق پرتاب شد. این واقعه‌ی حیرت انگیز از دید دوربین‌ها دور نبوده است و خوشبختانه شما همچنان می‌توانید آن را مشاهده کنید. اگر شما مشتاق دیدن این اتفاق خارق الانگیز هستید می‌توانید از اینجا عملیات صورت گرفته در روز جمعه را مشاهده کنید. نظرات خود را در مورد این برنامه‌ی فضایی با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید