آیا گوگل معایب بزرگ Google+ را از چشم‌ها پنهان می‌کند؟ - تکفارس 
آیا گوگل معایب بزرگ Google+ را از چشم‌ها پنهان می‌کند؟ - تکفارس 

آیا گوگل معایب بزرگ Google+ را از چشم‌ها پنهان می‌کند؟

امیر مریخ
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 17:30
آیا گوگل معایب بزرگ Google+ را از چشم‌ها پنهان می‌کند؟ - تکفارس 

به نظر می‌رسد که زمان آن فرا رسیده است تا فروپاشی تک تک شرکت‌های قدرتمند فن‌آوری محور را با چشمان خود نظارگر باشیم. این بار گوگل و یک درز اطلاعاتی بزرگ. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

به تازگی گوگل به واسطه‌ی شبکه‌ی اجتماعی تحت نظارت خود یعنی  Google+ اطلاعات صدها هزار کاربر تحت پوشش این شبکه‌ی اجتماعی را افشاء کرده است. این خبر توسط خود شرکت گوگل و طی یک وبلاگ پست امروز صبح به اطلاع ما رسیده است. این زمزمه در ابتدا توسط وبسایت The Wall Street Journal پیش از این اعلامیه‌ی گوگل در گوش‌ها پیچید. این وبسایت ادعا می‌کرد که اطلاعات شخصی کاربران شبکه‌ی اجتماعی Google+، که شامل اطلاعاتی از قبیل نام، آدرس ایمیل، جنسیت، وضعیت شغلی و سن افشاء شده و در حالی که این اطلاعات در زمان نام نویسی کاربران در این شبکه‌ی اجتماعی، اطلاعاتی ،خصوصی، تعریف شده‌اند و این شرکت وعده داده بود که از دسترسی افراد دیگر به این اطلاعات جلوگیری خواهد کرد. با این حال گوگل در طی بیانیه‌ی امروز صبح خود ابراز داشت که تا کنون هیچ تولید کننده‌ی ثرد پارتی از وجود این باگ اطلاع نداشته و هیچ گزارشی از سوء استفاده از این اختلال به آن‌ها نرسیده است. این باگ که چالش امروز گوگل را به خود اختصاص داده است،بر روی یک API تاثیر گذاشت که در عین حال صدها تولید کننده اجازه‌ی دسترسی به آن را داشتند. گفته می‌شود که این خلاء و اشکال از سال ۲۰۱۵ در این API وجود داشته است.

شرکت گوگل هم اکنون ابراز می‌دارد که آن‌ها این باگ را در ماه مارس ۲۰۱۸ به محض این که شناسایی شد، آن را رفع و رجوع کردند. وبسایت  The Wall Street Journal گزارش می‌دهد که این شرکت به دلیل ترس از وقوع اجرای «منافع نظارتی فوری» تصمیم بر آن گرفت تا از گزارش وجود چنین مشکلی در شبکه‌ی اجتماعی خود، دست نگه دارد. طبق گزارش یک منبع آگاه «منافع نظارتی فوری» عاملی است که پای فیسبوک را نیز به این مسئله باز می‌کند و بنابراین گوگل  تصمیم به خود داری از افشای این مشکل به صورت عمومی کرده بود. در آن زمان بحرانی، فیس بوک خود داشت با مسئله‌ی استخراج اطلاعاتی حادثه‌ی Cambridge Analytica که بر علیه‌ این شرکت به وجود آمده‌ بود دست و پنجه نرم می‌کرد. طی حادثه‌ی Cambridge Analytica همانطور که احتمالا می‌دانید، یک شرکت ثرد پارتی توانسته بود به صورت غیر قانونی و با استفاده از یک آزمون شخصیت شناسی اطلاعات پروفایل کاربری میلیون‌‌ها کاربر فیس بوک را به طور غیر قانونی تصاحب کند. افرادی که وارد این آزمون شخصیت شناسی می‌شدند به صورت سهوی، درخواست این اپلیکیشن را برای دوستی در شبکه‌ی فیسبوک قبول می‌کردند و به این ترتیب این اپلیکیشن می‌توانست از اطلاعات شخصی آن‌ها اطلاع داشته باشد.

گوگل می‌گوید آن‌ها توانسته بودند که این باگ را طی عملیاتی به نام پروژه‌ی Project Strobe شناسایی کنند. بر اساس اذعانات ویراستار این بلاگ پست و معاونت بخش مهندسی شرکت آقای بن اسمیت (Ben Smith)، این پروژه به منظور بازنگری به نحوه‌ی دسترسی سازندگان ثرد پارتی به حساب‌های گوگل و اطلاعات موجود در دستگاه‌‌های اندرویدی و دیدگاه کلی ما نسبت به سطح دسترسی به اطلاعات موجود در اپلیکیشن Google+ می‌باشد. بعد از وقوع این مشکل گوگل با ذکر این نکته که ۹۰ درصد این اختلال تنها در عرض کمتر از ۵ ثانیه باقی مانده بودند افزود که این شرکت عنصر آسیب زننده به کاربران در این بخش را از شبکه‌ی اجتماعی خود حذف خواهد کرد. با این‌ حال بن اسمیت اقرار کرد که طی این اختلال چیزی در حدود ۵۰۰٫۰۰۰ هزار کاربر تحت تاثیر قرار گرفته و اطلاعاتشان در معرض سوء استفاده قرار گرفته بود.

در این بلاگ پست اسمیت یک دلیل محکمه پسند برای سریعتر حل و فصل نکردن این باگ به ما ارائه می‌دهد. او می‌گوید:

هر ساله، ما چیزی در حدود میلیون‌ها هشدار به کاربران در مورد اهمیت حفظ فضای خصوصی و باگ‌های امنیتی و مشکلات رسد شده، می‌فرستیم. در هر حالتی که امکان داشته باشد اطلاعات کاربران تحت تاثیر قرار گیرد ما حتی پای خود را فراتر از اختیارات قانونی خود گذاشته و به جهت تامین امنیت کاربرانمان نکات و ارزیابی‌های مورد نیاز را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.

بخش امنیت و حفاظت از داده‌ی ما این مشکل را رسد کرده بود، و ما به راحتی قادر بودیم تا به دقت کاربران آسیب دیده را شناسایی کنیم. حال اگر می‌خواهد نشانه‌ای از سوء استفاده از این مشکل وجود داشته باشد و یا اینکه هر عکس‌العملی که کاربران یا تولید کنندگان در جواب به این سوء استفاده بدهند. تمام این نشانه‌ها برای ما قابل رسد است ولی در مورد مشکل پیش آمده هیچگونه از مثال‌های بالا به وقوع نپیوسته است.

شبکه‌ی اجتماعی Google+ در طی بازه‌ی ۱۰ ماه آینده به طور کلی از ادامه‌ی کار متوقف خواهد شد، و متخصصین تخمین می‌زنند که این اتفاق به طور دقیق در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد. با این حال این شرکت همچنان قصد دارد تا در حال حاضر این شبکه‌ی اجتماعی را به عنوان محل فعالیتی برای شرکت‌ها باقی بگذارد. بن اسمیت در مورد این شیوه‌ی پیشروی این شبکه‌ی اجتماعی می‌گوید:

ما تصمیم گرفته‌ایم تا تمرکز خود را بر روی فعالیت‌های اقتصادی بگذاریم و در راستای این جهت گیری جدید قصد داریم تا ویژگی‌های جدیدی را در ارتباط با مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی به این شبکه اضافه کنیم. ما در طی روز‌های آینده در این مورد جزییات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

این جهت گیری جدید  Google+، با توجه به حواشی پیش آمده و خلاء‌های اطلاعاتی که تا حدودی این شبکه را رو به نابودی کشاند، به نظر حرکتی خطرناک و در عین حال امیدوار کننده به نظر می‌رسد. نظر شما چیست؟ آیا با این جهت گیری جدید موافق هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید