احتمالا سفر به مریخ از آنچه که پیشبینی می‌کردیم خطرات کمتری داشته باشد - تکفارس 
احتمالا سفر به مریخ از آنچه که پیشبینی می‌کردیم خطرات کمتری داشته باشد - تکفارس 

احتمالا سفر به مریخ از آنچه که پیشبینی می‌کردیم خطرات کمتری داشته باشد

امیر مریخ
۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - 14:00
احتمالا سفر به مریخ از آنچه که پیشبینی می‌کردیم خطرات کمتری داشته باشد - تکفارس 

شکی بر این نیست که مطمئنا اولین سفر بشر به مریخ به شدت خطرناک خواهد بود. ولی تحقیقات اخیر بیان می‌کنند که شاید ما در طرح برخی مشکلات مقداری قلو شده رفتار کرده‌ایم، در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید. برخی از مقالات و تحقیقات به این نکته اشاره می‌کنند که سطح تشعشعاتی که فضانوردان در این سفر در معرض آن قرار خواهند گرفت از حدود استاندارد تعیین شده برای فضانوردان بسیار بیشتر خواهد بود، که این مسئله خود عامل بروز انواع مراتب مختلف سرطان و دیگر مریضی‌ها خواهد بود. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که ممکن است شرایط به این بدی که توصیف شده است نباشد. طی اطلاعاتی که به تازگی در پروژه‌ی ExoMars orbiter اعلام شده‌ است، انجمن فضایی اروپا (ESA) بیان می‌کند که فضانوردان در طی این سفر که رفت و برگشتی شش ماهه را در پی‌خواهد داشت، تنها در معرض ۶۰ درصد از مقدار حداکثر تعیین شده برای دریافت پرتو قرار خواهند گرفت. پروژه‌ی ExoMars orbiter، برنامه‌ای است که از همکاری بین آژانس فضایی اروپا با Roscosmos (آزانس فضایی روسیه) انجام خواهد گرفت و در طی این برنامه آن‌ها قصد دارند تا یک ماهواره‌ و یک مریخ پیما را جهت بررسی و مشاهده‌ی شرایط قبل از ارسال انسان، به کره‌ی سرخ بفرستند. با این وجود این مقدار جدید بیان شده نیز همچنان چندین برابر بیشتر از مقداری است که اعضای فعال در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) دریافت می‌کنند. ولی مقدار جدید در مقایسه با دیگر اندازه‌گیری‌ها، حجم پرتوگیری معقول‌تر و امن‌تری را به نمایش می‌گذارد.

با تمام این برنامه‌ریزی‌ها همچنان اعضای اکتشافی و اعزامی به کره‌ی مریخ با چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد. حتی اگر مقدار پرتو‌گیری افراد در طول رفت و برگشت از این سیاره‌ی سرخ کنترل شده و کمتر از حد خطرناک قرار داشته باشد، همچنان بحث دریافت پرتو بر روی سطح کره‌ی مریخ هم مطرح است. سیاره‌ی همسایه‌ی ما بر خلاف کره‌ی زمین از اتمسفر غلیظ و میدان مغناطیسی که آن را از آثار و پرتوهای زیانبار محافظت کند، برخوردار نیست. در این صورت حتی در شرایطی که فضانوردان جان سالم از پرتو‌های خطرناک در فضای آزاد منظومه‌ی شمسی به در بردند و به سیاره برسند نیز در امن و امان نخواهد بود و حتی بر روی سطح زمین کره‌ی مریخ نیز خطر اشعه‌های زیانبار آن‌ها را تهدید می‌کند و باید از پوشش‌های مناسب برای محافظت از خود برخوردار باشند.

تمام این‌‌ها در حالی است که در پوشش حال حاضر فضانوردان هیچگونه ارتقایی در مورد محافظت پرتوی انجام نگرفته است و احتمال وجود یک پوشش جدید تنها به صورت حدس و گمان است و هیچ خبر رسمی از سوی ناسا منتشر نشده است. با این حال ناسا اعلام کرده است که آن‌ها قصد انجام آزمایشاتی بر روی یک جلیقه‌ی ضد اشعه را درون فضا پیمای چند منظوره‌ی اوریون (the Orion capsule) در انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی دارند.

این بحث‌ها در صورتی انجام می‌شود که موضوع تشعشعات فضایی با وجود اینکه یک مسئله مهم و جدی در نظر گرفته می‌شود اما با این حال مسئله‌ی غیر قابل حلی نیست و دیر یا زود دانشمندان به فن‌آوری مناسب برای ساخت لباس‌های مناسب برای شرایط موجود دست پیدا خواهند کرد. نظر شما چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید